Recurvert langbue

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Recurvert langbue

Legg inn av GreenMan »

Mikka hadde ett innlegg som jeg tenkte å flytte men trykka slett istedet:

Heisann, har snoka rund på forumet her en en stund og lest og lært mye! Så kom jeg over en video på youtube (weapons that made britain) om langbuen. Sikkert mange som har sett den, men der lager de, mener det var basert på mary rose, langbue med recurve i tuppene.

Greia er at kan ikke ai jeg har sett noen her inne, eller noe annet sted bortsett fra i den episoden. Er det en tanke man har gått bort fra, ikke nok bevis, eller er det andre grunner til at man skjelden ser engelske langbuer med recurve? Det ser jo unektelig stilig ut!
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Recurvert langbue

Legg inn av Kviljo »

Ikke nok bevis. Slike langbuer er for ustabile til å ha kontakt-rekurve i særlig grad. Dermed er det kun rekurve uten kontakt mellom streng og lem som er teknisk sannsynlig. Slik rekurve er ikke helt utenkelig, spesielt på langbuer som etter noe bruk har fått en del strengefølge. Da vil man effektivt sett kunne redusere strengefølgen litt.

Men når det gjelder MR-buene, så er det vel ingen tvil om at de ikke har hatt rekurve. Utover det er det vel heller ikke andre bue-funn som vitner om rekurve på de engelske langbuene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
mikka
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Recurvert langbue

Legg inn av mikka »

Lurte på hvor det ble av den der ja, Takk for raskt svar og hjertelig takk for bua Ivar! Var jeg som kjøpte Ask og Valnøtt bua av deg i vinter. Skyter utrolig bra! :D

Kan foresten skjønne det med, ustabil da stengen vil skli av hvis det blir for mye. Så på videoen nå at de la inn recurve i de siste 20-25 cm av bua. Så det var så godt som ikke i kontakt med bua.
De lignet veldig på denne. Bilde
håper jeg fikk til det
Svar