Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, viking.

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, viking.

Legg inn av Alv »

Barlind eller runen ᛇEihwaz er urgermansk og runeskrift, og den eneste andre runen de fant opp - som har med trær å gjøre - omhandler muligens pæretre Peorð. Pæretre har mat på seg, og jeg er ikke sikker, men det er hvertfall ikke helt urimelig å tenke at siden bue har med mat å gjøre også, så drev de ikke å rev pæretrær i stykker i gamle dager, og siden Pære bare er en mulig forklaring med et spørsmålstegn bak seg, så trenger vi ikke si mer om det, dessuten fant jeg to norrøne ord for bue på ordlisten, forruten bare "bue" (bogi), og det er ybogi, ý-bogi som betyr barlindbue, samt almrsom betyr almbue. Og de fleste vet at runeskrift er bare noe som vismenn kjenner til, dessuten måtte Odin henge på Yggdrasil for å få tilgang til runer, som de kanskje trodde at han hadde gitt til mennesker, fordi de ikke visste hvem som hadde funnet opp å skrive med runer, ergo var barlind høyt ansett, siden det er en egen rune som heter akkurat det, og siden det også er et ord på norrøn som handler bare om barlindbue, så var det også høyt ansett hos vikinger, men almbue er også et ord, derfor var det disse to trærne germanerneannerkjente i stor nok grad til at de skulle få egne navn, siden de ikke bare het bogi, som en hvilken som helst slags 'bue', ergo sier det sikkert seg selv hva jeg skal frem til her, og hva som er logisk å tenke om buer historisk sett, når det gjelder germanske folk. For det finnes hundrevis av norrøne ord for krig og drap, men bare 2 som omhandler buer, og 1 ord for 'bue', og bare 1 rune for barlind, Ergo 1. Barlind 2. Alm. 3. Andre 'trær' = logisk tankegang når det gjelder bue.
Sist redigert av Alv den 19 feb 2013, 23:29, redigert 1 gang totalt.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av nidrinr »

..For oss med dårlig syn.. Kan du ikke slutte å skrive med liten skrift? Jeg har ikke mulighet til å lese hva det står der om jeg så trykker trynet mitt inn i skjermen og myser så hue verker..

Nok om det. Barlind er knallbra, ingen tvil om det. Men det er viktig å få med seg at kvaliteta på barlind er varierende. Et godt almeemne er bedre enn et middels barlindemne. I tilegg kommer vær og vind. Når gradstokken kryper ned under frysepunktet foretrekker jeg alm langt forran barlind. Barlinda har en lei tendens til å eksplodere i kaldt og tørt vær, men alma ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om det så er 30 blå. Er det derimot litt fuktig i lufta, kommer jeg ikke på mange treslag som slår barlinda.
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Alv »

nidrinr skrev:..For oss med dårlig syn.. Kan du ikke slutte å skrive med liten skrift? Jeg har ikke mulighet til å lese hva det står der om jeg så trykker trynet mitt inn i skjermen og myser så hue verker..
Sorry for snåle teorier, troll/spam o.l. ufør pga bipolar 1, og har en tendens til å ta helt av hvis det er noe som engasjerer, og 5 døgn uten søvn og mat er ikke helt sunt, selv om troen på ubegrensede muligheter/krefter forøvrig ikke alltid er en ulempe. Og akkurat buemaking går innenfor både natur, historie, kreativitet osv. og treffer fint på en helt rekke interesse-områder.Har forsøkt å redigere bort mest mulig av den sinnsyke formatering av teksten.

Når det gjelder alm så har jeg ikke fått tak i denslags enda, det jeg trodde var alm var ask, så da kan jeg ikke uttale meg stort, men forstår hva du mener når du sier barlind kan eksplodere, tipper det er akkurat det emnet mitt kommer til å gjøre.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Allan »

Ask er da bra buemateriale! Litt lettere å jobbe med en alm også etter min mening

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Alv »

http://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Age ... and_arrows "Bows were used both for hunting and in battle. They were made from yew, ash or elm trees."

Det jeg ikke forstår med ask som buemateriale er at det blir omtrent som stein bare det får en dag eller to til å tørke, men ellers virker det ikke særlig mye mer seigt enn annet treverk(?). Så hva er det egentlig som gjør det egnet i motsetning til ... pæretre?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av dagsunde »

Det som gjør det egnet er at det har veldig gode strekk egenskaper.
Det har i tillegg greie kompresjonsegenskaper. Disse to tilsammen gjør ask til et utmerket buemateriale. Faktisk i den øvre enden av skalaen.
Du skal ikke henge deg bokstavlig opp i gamle tekster. Huskt at for hver ting de gamle skrev ned, er det tusen hverdagslige ting de IKKEskrev ned. Det er opp til oss å eksperimentere for å gjenfinne gammel kunnskap.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av nidrinr »

..Og pæretre skal forresten ikke være dårlig! Jeg har ikke testa det, men har testa en del andre steinfrukttrær, og de skal være ganske like.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Truls med bogen »

Almebøyeren står det et sted..men det er vel mer mot skytteren? odin har jo hundrevis av navn, buen har sikkert det samme...var ikke noen av disse folkene ute å reiste,,,hva med tox....og samenes rike ordforåd mht bue og pil
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Truls med bogen »

det ble funnet et lite skrin ikke ulig trepenalene vi hadde på skolen på 60 tallet, på dyster i ås...like ved der vi hadde lengdeskytings nm for noen år siden... ca 15 cm langt karveskurd og i barlind...ligget i jorda i 4500 år kvinnegrav,,,noen småtteri i sølv oppi..jeg laget en kopi i sin tid,,,aene emil skrev om den i aftenposten aften,,,du kan se den på historisk museum i oslo,,,litt blek riktignok...
Bilde
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Alv »

Teorien min med Eihwas og runer ser ut til å ha sammenheng, når man f.eks. leser Irminsul og The Great Temple in Uppsala på wikipedia, så er det i begge tilfeller ting brukt i religion. Irminsul var en germansk helligdom, som antas ha vært barlind-tre. Treet utenfor det gamle tempelet i Upsala, et sentralt sted for før-kristen religion, var (antas det) en barlind. Yggdrasil var en barlind antas det også. Haruder, et germansk folkeslag jeg har studert, som flyttet til kinsarvik i hardanger og også spredte seg utover hordaland og gav navn til det som er dette fylket i dag - under folkevandringstiden (the dark ages, etter Romas fall) , og merkelig nok er dette et område med meget barlind, og jeg har en egen teori, som ingen andre ser ut til å tenkt på, det er at Haruder tok med seg barlind til hardanger og plantet der, i et som kjent frodig område (og muligens grunnen da til at barlind har spredt seg utover vestnorge, siden det ikke vokser så langt nord naturlig siden både kinsarvik har en tett konsentrasjon og også gjuvsland i hardanger har den eldste forekomsten). Det hadde altså en spesiell religiøs betydning. Det er eviggrønt og symboliserer livet på den måten, og også kjent som "dødens tre" siden det er ekstremt giftig, noe som er kjent langt bakover i tid, f.eks. da keltere ofte valgte selvmord ved å konsumere barlind (noe som hurtig gir hjerteinfarkt), fremfor å komme i hendene på romerne. På den måten virker også teorien om at yggdrasil var barlind naturlig, siden det har en død-liv betydning, altså at odin ikke hang fysisk på et tre, men åndelig sett var i døden 3 dager for å hente kunnskapen om runene (visdom?). Så jeg tør gjette at det har vært en Irminsul på f.eks. gjuvsland. Og teoriene mine om bue generellt sett er kanskje tull, men en bue av barlind kan jo muligens hatt en slags religiøs betydning eller vært forbundet med døden ("en buemaker lever aldri lenge") og bue kan jo også hatt en sammenheng med barlind siden det jo er et favorisert treslag til bue, og dermed kanskje igjen kan buer hatt en årsak til at barlind ble brukt i religiøs sammenheng fra gammelt av, siden germanerne var et krigsfolk som hadde egne guder (Odin) og ånder (Valkyrier) for krig, krig var også en garanti for valhall, så med krig blir den symbolske sammenhengen i barlind enda en gang synlig, både et våpen for å skaffe mat og holde fiender unna (liv) og noe dødelig giftig. Men ser hvertfall en klar sammenheng mellom runen og barlind, sånn sett. Om så barlind har hatt en dyp religiøs symbolikk, og harudene importerte treet fra tyskland, så kom altså barlind til Norge først på ca. 500-tallet og ville kanskje ikke vokst på vestlandet i det hele tatt (det er jo veldig uvanlig) om ikke for dette. Dette er bare stikkord for tanker, og kan sikkert skrive en avhandling om dette hvis jeg studerer det i dybden. :)
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av nidrinr »

..Det er påvist barlind i norge for 8000 år sida.. Men at de kan ha jobba for å øke bestanden er nok ikke utenkelig.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av nilstor »

Strengt tatt er vel Yggdrasil en ask ...

Gjengir her hva Wikipedia skriver om treet:

Yggdrasil-asken bæres av tre lange røtter. Disse går gjennom tre forskjellige verdener, og ved hver rot ligger en brønn. Den ene roten er hos æsene. Her ligger brønnen Urdarbrunn, hvor nornene holder til, og hvor æsene daglig holder ting. Den andre roten er hos rimtussene. Her ligger Mimesbrunn, som er kilde til vett og visdom, og som eies av den kloke Mime. Den tredje roten er i Nivlheim, og her ligger brønnen Kvergjelme. I Kvergjelme ligger en mengde ormer, anført av den fryktelige Nidhogg, og gnager på roten. De truer slik med å ødelegge treet.

En rekke forskjellige skapninger holder til i grenene til Yggdrasil: fire hjorter beiter i trekronen, disse heter Dåin, Dvalin, Dunøyr og Duratro. Det sitter en ørn (Vidofnir) i toppen av treet, og mellom øynene på den sitter hauken Vêrfolne. Ekornet Ratatosk løper opp og ned stammen og bærer sladder og vondord mellom ørnen Vidofnir og ormen Nidhogg.

Navnet[rediger]

Navnet Yggdrasil betyr «Odins hest» og er dannet av leddene Yggr («den skrekkelige») som er et av mange kallenavn på guden Odin, og drasill som betyr «hest». Det er knyttet uhygge til dette navnet; «Odins hest» er en poetisk omskrivning av uttrykket «å ri galgen», det vil si lide døden ved henging, og den som henges, rir symbolsk sett treet. I Håvamål gjengis myten, som er vesentlig i Odindyrkelsen, om at Odin hengte seg selv, ofret seg selv for seg selv. Det er et symbol på liv og orden fordi Odin gjør dette for å få kunnskap om å skrive og tyde runer.[1]
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Bowman »

Jeg trodde at yggdrasil var barlind. Det står at den alltid var grønn. Det stemmer jo litt bedre enn hvis det skulle være ask. Den er definitivt ikke grønn perioder av året. Noen som kan noe mer om dette? Står vel noen hentydninger i Heimskringla.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av Allan »

Det står vel ingen steder at Yggdrasil var eviggrønn, det er en sammenblanding med beskrivelsen av tempelet i gamle Uppsala hvor det etter sigende sto et eviggrønt tre. Sammenhengen mellom de to er vel tuntre/ verdensakse- symbolikk.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eihwaz (barlind) germanere, bueemne, pæretre, runer, vik

Legg inn av nidrinr »

Jeg har også lest opptil flere steder at det er usikkert om Yggdrasil var en ask eller barlind.. Det kan jo også ha forandra seg opp gjennom historia..?
Svar