Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Kviljo »

Kanskje er det noen her som har saumfart Danmark eller Tyskland for museer med buehistorie?

Har planer om å ta en tur nedover iløpet av vinteren.

Skal innom Landesmuseen Schloss Gottorf for å se hva de har fra Hedeby. Mener de også har litt fra Nydam der også. Siste stopp blir trolig det egyptiske museet i Berlin, hvor jeg håper de fortsatt har utstilt to egyptiske komposittbuer.

Det finnes sikkert andre som man også bør få med seg?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Alv »

JFGI :!: :D

Hvis de har noen historiske museer i vest-Jylland, så bør det befinne seg litt av hvert der. Samme med fylket/distriktet Detmold i Tyskland og ellers langs Rhinen. Det er hvertfall områder hvor det har vært massive konsentrasjoner av germanske folkeslag. Så det er steder jeg ville undersøkt på forhånd, om de har noe rekonstruert historie, men det er bare siden det er den biten av historien jeg er mest intressert i.

Å f.eks. reise en tur til Blokksberg/Brocken i Tyskland må være en opplevelse. Det er der bergensere kommer fra. :lol: Harz->Haruder (Alle steder i Harz med etterstavelsen -leben er grunnlagt av haruderne)->Harth->Hard(syssel- og danger)->Hord(aland). Også underlig nok var det der nazi-Tyskland omsider ble overmannet av fremrykkende allierte. Men det er nok fordi de manglet bergensere. Men de hadde nok ikke klart 3 legioner med romere uten oss.
Bergen
Etymology 1
Germanic, Dutch: plural of berg 'mountain'
Old Norse Hörðar "Hords, inhabitants of the Hardangerfjord in Norway". This name is considered to be an extension of Germanic *xaruþaz (IE *k^osdho) "forest" (cf. OE harað, OHG hard "mountain forest, wooded hills"
:idea:
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Allan »

Er det ikke noen buer funnet i Oberflacht? De skal være fra jernalderen (det et vel tidlig middelalder i Tyskland kanskje, 600- tallet eller noe). Se http://www.landschaftsmuseum.de/Seiten/ ... gen-MA.htm

Jeg veit ikke noe om disse buene, og trur ikke de hatt vært tema her på forum heller.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Kviljo »

Hmm, de buene befinner seg såvidt jeg kan se i Stuttgart. Tror det blir litt langt sør i denne omgang. Nå har jeg strekt planene fra Berlin til Dresden, hvor det Türkische Cammer befinner seg. Der er det hornbuer 8)

http://www.skd.museum/en/museums-instit ... index.html
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Oddbjørn »

Det som er fra Hedeby er på Haithabu museet, ca et par km fra SG. Synd at Hedebybuen ikke lenger er utstilt, men er flyttet ned i magasinet. Eget bygg for Nydam og andre danske ting på SG.Ha en fin tur.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buehistorie i Danmark og Tyskland?

Legg inn av Kviljo »

Takk :)
Trasig at buen ikke er der, men veldig kjekt at museene er så samlet der. Tenker det blir en tur innom hvert av de.

Burde jo også tatt en tur innom København også for å se Holmegården, men det får vente.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar