Utforming av langbuer

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Utforming av langbuer

Legg inn av Allan »

Jeg er usikker på om dette temaet hører til her eller under buemakeren, det er vel litt både- og, men det gr vel bra...jeg så på de ulike tverrsnitt som langbuer "tradisjonelt" har hatt (se link for illustrasjon)http://www.greenhollowbowmen.co.uk/longbow.htm
skroll litt ned, andre bilde, med billedteksten "Various traditional bow cross-sections, with the back of the bow uppermost.
The one most commonly used nowadays is in the middle of the top line."

Nå oppgis det ikke kilde eller tidsrom, sted eller noe annet på denne sida, men jeg er sikker på at jeg har sett lignende oversikter før. Og jeg er og av den oppfatning at det er den D- forma ("...middle of the top..") er den vanligste i dag. MEN, hva er årsaken til det? Har noen her noe forhold til de ulike måtene å forme tverrsnittet på? De her som kjenner til noen konkrete funn i detalj, (Mary Rose- buene for eksempel...Nydam osv) hvilke kan tilskrives en tidsperiode eller geografi? Og så er det det som kanskje hører til på buemakeren: er det noen tekniske begrunnelser de ulike designene kan tilskrives? Ulike treslag for eksempel?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utforming av langbuer

Legg inn av nidrinr »

Ulike treslag, pundstyrke, buelengde spiller inn ja. Og ulike kulturer hadde litt forskjellige tradisjoner. Den klassiske D-forma er i grunn best om du har barlind, gullregn, syrin eller evt. alm. Alle disse klarer seg forøvrig fint med en liten krumming i ryggen og.
Jeg liker aller best de som har et noe ovalt tverrsnitt, for de er best å holde i.
Svar