Mughal hornbue

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Mughal hornbue

Legg inn av Kviljo »

Sist vinter fant jeg en Mughal / "Krabbe" / Indo-Persisk hornbue i magasinet ved Etnografisk avdeling ved Bergen Museum. Jeg tok noen bilder og noterte noen mål. Kanskje det gir lyst og mulighet til å lage en lignende bue?

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mughal hornbue

Legg inn av Lurz »

Vannvittig tøfft! Takk for info.
Men jeg vet ikke om jeg er helt der for min del akkurat nå. Får se etterhvert
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mughal hornbue

Legg inn av Hardwood »

Enig, råtøff ! Hvordan får du til å legge inn så store bilder ? Det hadde vært interessant å høre noen betraktninger fra deg omkring denne buen. Det at malingen har skallet av nær grepet, betyr det at den har bøyd mest der ? Hvor tung har den vært tror du, og er det en krigsbue eller lengdebue osv...... hvor gammel er den ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mughal hornbue

Legg inn av Kviljo »

Bildet har jeg lasta opp på hjemmeside-området mitt, også linka til det derfra.

Buen har jeg ikke så mye info på faktisk, men det er nok en av de yngste opprinnelige hornbuetyper man har. Om jeg husker og har hørt rett var disse i krigsbruk så sent som 1850. Den er nok rett rundt 100 pund vil jeg tippe, men det er litt vanskelig å si uten å ha lagd en lignende. Lemmenes dimensjoner ser ut til å bekrefte at malingsavflakinga viser hvor den har bøyd mest, så den har bøyd over et svært lite område.

Disse buene skal etter sigende ha svært lite horn i seg. Ofte bare ei 2-3mm tykk hornstripe som er halvparten av lemmenes bredde. De skal ha langsgående sener på buken også, i tillegg til tett senesurring på tvers. Rett under malinga har man på et par funnet metall-folie, trolig for å gjøre at de tåler fuktighet bedre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mughal hornbue

Legg inn av Hardwood »

Interessant ! Lurer på hvorfor de brukte så lite horn ? Skulle tro at det er best å ha full bredde og tykkelse, for å lagre mye energi og unngå kompresjonsskader og strengefølge ? Metall sier du; vil ikke dette sprekke opp ved bruk, og så slippe inn fukt ? Vel.. dette har jeg ikke greie på :oops: Jeg kan ikke hjelpe for å fantasere om en hybrid mellom disse buene og lengdebuer av tre, men.... spørs om det har noen hensikt. Hornbuene er nok det ultimate !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mughal hornbue

Legg inn av Kviljo »

Tipper grunnen til at man brukte lite horn er at det var vrient å få tak på horn i full bredde. Eventuelt er designet utviklet til å utnytte lite horn best mulig i en bue med så mye refleks. Buken er temmelig rund på disse buene, så slik sett ville horn i full bredde bare tilføre ekstra vekt, samtidig som den ekstra bredden som i hovedsak er utgjort av tre og sener gi buen ekstra stabilitet.

Alternativt er disse buene lagd slik for å følge strengen såpass mye at de ikke får stabilitetsproblemer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar