Euro-Asistiske kompositt buer?

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Ingvild
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2006, 11:39

Euro-Asistiske kompositt buer?

Legg inn av Ingvild »

God dag.

Er det nen her som har anbefalelse av bøker eller andre kilder for informasjon angående funn av såkalte Euro-Asiatiske kompositt buer, (Også kalt B-buer), funnet i norden fra folkevandringtid til tidlig middelalder?

Spesielt om funnet av en B-bue i Birka om det er noen som har noen tips angående det?

Og til sist, er det noen som vet om nettsider som selger b-buer av historisk kaliber?

Jeg har nemlig planer om å anskaffe en slik til bruk i hjemmet og mulignes til historisk hærkamp, men da må jeg føst ha flere pålitelige kilder enn det jeg har funnet til nå.


Mvh
Ingvild
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hei. Prøv en Google search på Double Convex Bows, du finner kanskje noe der. I Gad Rausing`s bok; The Bow. Some notes on its origin and
development, finnes det noen tegninger av slike buer fra bronsealder.
En er fra en helleristning. Fossum, Tanum i Sverige.
Jeg tror et biblotek kan skaffe deg denne boka.
Oddbjørn.
Ingvild
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2006, 11:39

Legg inn av Ingvild »

Oddbjørn skrev:Hei. Prøv en Google search på Double Convex Bows, du finner kanskje noe der. I Gad Rausing`s bok; The Bow. Some notes on its origin and
development, finnes det noen tegninger av slike buer fra bronsealder.
En er fra en helleristning. Fossum, Tanum i Sverige.
Jeg tror et biblotek kan skaffe deg denne boka.
Oddbjørn.
Takker så meget:)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg har drevet noen år med bueskyting på blink og i hærkampsammenheng.

Mitt råd er: Ikke bruk samme bue til disse to tingene.

Til hærkamp sier reglene at man ikke skal bruke kraftigere bue enn 30 pund. Hvis du noensinne har blitt skutt på med en pil med gummihode fra en 30 punds bue, vil du skjønne at det er ALT for kraftig. Selv bruker jeg en slapp 17 punder til hærkamp, og den er mer enn kraftig nok på fullt trekk. Man kan selvsagt argumentere for at man ikke behøver å spenne en kraftigere bue helt når man skyter, men det er vanskeligere å skyte jevnt og presist hvis man bare trekker buen halvveis opp.

Til skyting på blink er 17 pund ALT for lite hvis holdet er mer en 10-15 meter. Selv vil jeg ikke anbefale noen å skyte på blink med svakere buer enn 35 pund, gjerne mer. Du kan heller øve teknikk med en svak bue, men ikke bruk den til blinkskyting.

Selv har jeg parrert sverd med den ene hærkampbuen min (gammel refleks), noe jeg ikke vil anbefale noen å gjøre med en bue de bruker til blinkskyting. Ha en skrotbue på slagfeltet, den vil før eller siden bli truffet av et sløvt metallvåpen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hvis du mener asiatiske kompositt buer, også kalt "hornbuer", som ble brukt fra Mongolia og Kina i øst, til Ungarn (i hvertfall) i vest, så er den beste resursen jeg har funnet "Asian Traditional Archery Research Network" ( www.atarn.org )
Når det gjelder buer lagd på orginalmåten, med horn, tre, sener og fiskeblærelim, er den eneste jeg vet om som lager sånne for salg i noen målestokk Csaba Grozer i Ungarn. ( www.grozerarchery.com ) OBS at det bare er buene som heter "Extra 3" og "composite" som er lagd på gammelmåten, de andre er replikaer i moderne matrialer. Men det er ikke buer til å slenge rundt på hærkamp. Sjekk prisen og gråt. Også et års bestillingstid hvis jeg ikke husker helt feil.
Sjekk også tråden nedenfor. "Den store tovedsbuediskusjonen", særlig illustrasjonene nederst på side 2, syns jeg ser noe slektskap.
"If it breaks you get to keep both parts"
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Legg inn av Endre Fodstad »

Lurz skrev: Sjekk også tråden nedenfor. "Den store tovedsbuediskusjonen", særlig illustrasjonene nederst på side 2, syns jeg ser noe slektskap.
Sikkert mer slektskap enn de fleste tror. Det dukker til stadighet opp rekurvert buer (kompositt struktur er noe vanskeligere å se på illuminasjoner) i vestlig illustrasjoner i den perioden jeg er mest interessert i (1000-1350), samt noe her og der i litteraturen. Se f.eks. kongespeilet, Norge, ca 1250, i kapitellet under våpenutrustning, der adelssønnen anbefales å skaffe seg "håndbue, låsbue, eller hornbue"...
Svar