9.000 år gamle buefragmenter funnet i Sverige

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 9.000 år gamle buefragmenter funnet i Sverige

Legg inn av nidrinr »

Joda, bjørk kan bli ok buer hvis man bruker det på omtrent samma måte som hassel. Ryggen bør være konveks, buken helt flat. Med det i bakhodet er ikke varmebehandling et absolutt krav til en lett flatbue av bjørk (under 35# ca), men det er ABSOLUTT en stor fordel å grille buken litt. Med varmebehandla buk vil den gi ganske gode flatbuer opp mot 60-70#. Som langbue vil jeg si den har sine begrensninger med mindre man vil lage noe som følger strengen langt inn i granskauen.

Men det er som rygglaminat bjørk virkelig kommer til sin rett. Ellers er det morro å spikke ei nyfelt bjørkepinne nesten ferdig, og tørke den med motbøy i tuppene. Bjørk er lett å forme.

Bjørk er jo tross alt noe det er mulig å finne så og si over alt her i landet, så tilgjengelighet er nok noe som spiller inn.

Angående dette funnet kan man jo lure litt om det viser seg at det virkelig er bjørk. Da er det i hvert fall ikke snakk om en del av et laminat, for nesten uansett hva den skulle vært laminert med ville bjørka råtna først. Om de hadde noen tradisjon på å varmebehandle buken tviler jeg på, men hvem veit om de kanskje gjorde det. Altfor mange har en tendens til å undervurdere hva tidligere mennesker hadde av kunnskap og hva de var i stand til. Uansett tipper jeg på at om det er bjørk, er dette en del av en holmegardsbue-type til jakt. Evt. ei barnebue...?
Svar