Bogestelle

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Bogestelle

Legg inn av Amund »

Gikk en tur i skogen i dag(måtte ha litt fri fra ekamensøvinga), og fikk øye på disse "steinhaugene". Synes de ser veldig menneskelagde ut, minner meg veldig om noen bogesteller jeg har sett på Hardangervidda. Hadde heldigvis med meg kameraet så jeg fikk tatt noen bilder, men dessverre gikk batteriet ut etter en liten stund.

Bilder: http://www.arandoir.com/photoalbum/thum ... p?album=12

De ligger ved et sted der mange av hoveddyretråkkene som går nord/sør på Nesodden møtes. Stedet heter forresten Dødens Skyggedal(fakta!). Kan tenke meg at det har gått dyr akkurat der i mange tusen år, er det enkleste stedet å gå, iallefall i det området, ellers er det veldig kupert og vanskelig.

Jeg er selvsagt ikke sikker, men jeg ble forbløffet over hvor like de var dem som jeg har sett på fjellet. Har ikke hørt om bogesteller i dette området før.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Dette er nok menneskers verk, ja, og det kan minne om innretninger til bruk ved jakt og fangst. De er så tydelige at du bør undersøke hos fylkeskonservator/fylkesarkeolog/annen ansvarlig museal myndighet om det er registrert noen objekter i området. Jeg er litt usikker på hvem som har ansvaret for slike fornminner der nede, men de hjelper deg sikkert på rett vei på Norsk Folkemuseum eller universitetet.

Etter mitt ringe skjønn er disse murene litt for tydelige til at jeg tror de er buestiller, da disse jevnt over stammer fra en tid da de i dette området burde være fullstendig overgrodd. og helt usynlige. Slik de er lagt i forhold til terrenget, tror jeg kanskje heller at de er fra nyere tids bjørnejakt. En vanlig jaktmetode på attenhundretallet, særlig i munnladningsgeværenes tid, men også senere, var å bygge et skjul litt opp for f.eks en myr, slå ihjel et gammelt øk på passe skuddhold, og legge seg og vente når kadaveret hadde "modnet" sånn passe. En uhorvelig masse bjørn ble skutt på denne måten. Du kunne kanskje snakke med gamle jegere og høre om de kjenner til bjørnejakt i området?

Om det nå er buestiller eller ikke, i alle fall beriker det turen når man kommer over far etter folk på denne måten!
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Vel, det er ikke noen myr i kanskje 1km omkrets. Tror dessuten det aldri har vært noe skikkelig bjørnejakt på Nesodden, selv ikke før i tida, men jeg skal alikevel snakke med naboen(har jakta på Nesodden i 60 år). Han kjenner til området ganske bra uansett. Ligger ganske beskytta til, og på steingrunn, så jeg tror ikke det er veldig effektiv mekanisk errosjon på det.

Skal spørre maile litt rundt for å høre om det er funnet noe i området før.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Svar