Omvisning med pilfunn på steinalderutgraving, Eidsvoll

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Omvisning med pilfunn på steinalderutgraving, Eidsvoll

Legg inn av Bøck »

Jeg har et tilbud til de som måtte være interessert i å få se, og holde i, pilspisser (og annet) fra steinalder, og samtidig få en liten omvisning på en veldig spennende steinalderboplass som er under utgraving.

Grunnet utvidelse av E6 fra to til fire felt nordover fra Gardermoen er det flere arkeologiske utgravinger på gang. Jeg er selv med på den største undersøkelsen ved Andelva (rett ved siden av gatekjøkkenet på rasteplassen i nordgående løp), og har ansvar for publikumsformidling. Vi har blant annet funnet flere pilspisser av flint og skifer. Jeg holder gjerne spesialomvisninger for bueentusiaster! Jeg har forøvrig allerede hatt en langbueentusiast innom, men vet ikke om det er en av forumbrukerne.

Omvisninger kan av naturlige årsaker kun avholdes mandag til fredag kl. 0800-1530, og jeg regner med å være med på utgravingen fram til 4. september. Jeg vil innimellom være opptatt med skoleklasser, og er heller ikke alltid tilstede, så det kan være lurt å gi meg beskjed på forhånd hvis du vil komme. Send meg en PM.

Oppdateringer og funn legges ut på Kulturhistorisk museums nettsider "Åpen arkeologi":
http://www.intermedia.uio.no/display/ar ... -Minnesund
Jeg ligger litt på etterskudd med å legge ut funnene. Vi har blant annet en nydelig pilspiss av rosa kvartsitt som jeg håper å få lagt ut i løpet av uka.
Jørgen Bøckman
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Omvisning med pilfunn på steinalderutgraving, Eidsvoll

Legg inn av MalaWolf »

Den skulle jeg mer enn gjerne vært med på... Men jobber som de fleste midt i uka .... ingen mulighet for en omvisning en helg?
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Omvisning med pilfunn på steinalderutgraving, Eidsvoll

Legg inn av Bøck »

MalaWolf skrev:Den skulle jeg mer enn gjerne vært med på... Men jobber som de fleste midt i uka .... ingen mulighet for en omvisning en helg?
Nei beklager. Jeg er bare på jobb i uka, og det så langt hjemmefra at jeg ville måtte bruke opp brorparten av en helgedag på ulønnet arbeid, og det er ikke aktuelt selv om det hadde vært hyggelig å yte litt ekstra for bueentusiastene.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Omvisning med pilfunn på steinalderutgraving, Eidsvoll

Legg inn av Bøck »

OPPDATERING: Jeg er på utgravingen til og med 11. september og tar gjerne imot interesserte gjester.

Jeg skal ha et par dager i Oslo og er i tillegg opptatt med skolebesøk enkelte dager, så det er veldig lurt å avtale tid hvis du vil komme og få en omvisning. Send meg en PM!

Ellers legges det stadig ut oppdateringer på Åpen arkeologi, så det er mulig å følge med selv om du ikke har mulighet til å komme på besøk.
Jørgen Bøckman
Svar