Yggdrasil var barlind ?

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Yggdrasil var barlind ?

Legg inn av MalaWolf »

Vissa har tolkat Eddans 'Yggdrasil' som en idegran i stället för en ask (Fraxinus excelsior), eftersom trädet sades vara evigt grönt och att man i Snorres Edda omtalar att hjortarna äter barr i askens grenverk.
kilde: http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/taxa/ ... xubac.html

Den var ny for meg. Trodde at Yggdrasils identidet var en spikret sannhet...
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Yggdrasil var barlind ?

Legg inn av Bøck »

Ja, man skulle tro det, men helt sikker kan man jo ikke være. Husk den norrøne troen ikke var noen skriftreligion, og jeg tror de fleste som forsker på emnet er enige om at religionen både forandret seg i tid og hadde lokale variasjoner. Derfor kan vi ikke gå ut i fra at de snuttene vi har bevart er den endelige sannhet.

I sin bok "Norrøn tro og kult ifølge arkeologiske og skriftlige kilder" har Oddgeir Hoftun en annen tolkning av den eviggrønne asken Yggdrasil. Om jeg ikke husker feil mener han at den er dekket av snylteplanten misteltein og trekker noen linjer til pilen som drepte Balder. Jeg synes Hoftuns tolkninger bygger seg opp til noen ikke alt for godt funderte korthus, men det er morsom lesning. ...dog litt tungt skrevet.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Re: Yggdrasil var barlind ?

Legg inn av Halvor »

I såfall hadde vel hjortene vondt i magene sine? Barlind er jo ikke akkurat ugiftig?

Forøvrig stemmer det over ens med at ygg kan være et annet ord for barlind? (mulig jeg er på jordet her, men barlindbue heter i allefall ybogi)

Halvor
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Yggdrasil var barlind ?

Legg inn av Kviljo »

Hjort tåler faktisk barlind, og spiser det der den har tilgang. Leste en rapport der den store hjortebestanden på vestlandet ble beskyldt for å være truende for barlindbestanden, spesielt de mindre plantene. Det er ikke mange dyr som tåler barlind. Hest er svært følsom ovenfor den.

Husker jeg rett er barlind som buemateriale benevnt Yr i ett eller annet dikt også. Tvividr, alm og Yr. Omtrent.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar