Antikk sverd. Trenger info om noen kan hjelpe

Har du spørsmål anngående bueforum.no - post dem her.

Moderator: GreenMan

Svar
Tipu sultan
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 07 okt 2015, 18:57
Bosted: Eidsvoll

Antikk sverd. Trenger info om noen kan hjelpe

Legg inn av Tipu sultan »

Hei.

Har tatt over huse etter mine besteforeldre og her har min bestefar hat et gammelt sverd som har vært så stor stas. Vil veldig gjerne vite hvilken tidsepoke dette stammer fra og hvite ca verdi på dette om det skulle være noen?

Vet ikke når dette kom i hans hender eller hvordan, men vet at han var en krigsveteran og var frivillig med i vinterkrigen og hjalp finnene og 2verdenskrig så han var en mann som støttet sine med mennesker for at folk skulle ha krav på de landsdeler som en hadde krav på.

Så om dette er skaffet på at det har en krigshistorie vet ikke jeg, men har sjekket litt å først trodde jeg det var et Løvehode, men det viser seg å være tigerhode som jeg har funnet ut at stammer fra tipu sultan som kjempet mot britene.

Men er det bare en suvenir eller er det noe?

Er laget av stål og er laget i India . Som vist på bilde:)

Håper noen kan hjelpe meg å finne noen svar på hva det kan være for et sverd og hvor gammelt og ca verdi.

På forhånd takk:)

Mvh Kim

Får ikke lagt inn bilder , men er det noen som kan ta de i mot på Mail å legge de inn for meg som svar så alle vet vet hvordan det ser ut :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antikk sverd. Trenger info om noen kan hjelpe

Legg inn av Are »

Tror ikke jeg overdriver når keg sier at 99% av alle sverd i Norge er souvenirer eller etterlikninger kun beregnet å henge på veggen. Selv har jeg mest erfarning med europeiske sverd, men en del ting bør du kunne vurdere:
Har det en funksjonell egg?
Er sverdet overraskende lett, like i overkant av kiloen?
Er det føyelig, eller kjennes det mest ut som e. Jernstang?
Hvordan er balansepunktet? Ligger det nær hånda?
Er det noen løse deler? Hold i sverdknappen og bank lett på siden av bladet for å høre om noe er løst.

Når jeg holder et godt sverd i hånden sitter jeg med følelsen av at det er et våpen jeg må respektere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antikk sverd. Trenger info om noen kan hjelpe

Legg inn av GreenMan »

For å legge til bilder se: viewtopic.php?f=10&t=2435
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar