Gjeddejakt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Gjeddejakt

Legg inn av Rmoen »

Noen andre her som har "jaktet" gjedde med bue?
Det er langt mer spennende enn hva man skulle tro. Men er bare så synd sesongen er meget kort..

Her er i alle fall bilder av noen gjedder som ble tatt forrige uke. 8)

Utstyr: Rytterbue 50#/29" , 5" aluminum snelle, 130lb snøre, og et monstrum av ei Muzzy Stingray pil som er tung som fy.. :)
Vedlegg
Gjedde3.jpg
(193.97 kiB) Lastet ned 3862 ganger
Gjedde2.jpg
(251.03 kiB) Lastet ned 3862 ganger
Gjedde.jpg
(161.16 kiB) Lastet ned 3862 ganger
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Christian »

Gjeddejakt er stas :mrgreen: selv om gjedda kanskje har noen invendinger å komme med :roll:

Jeg har bare brukt vanlige furuskaft med woodsman spisser før, men de går ca 2.5cm under vann før de forandrer kurs, så ei massiv fiskepil hadde kanskje vært noe.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Nice := )

DET vil jeg også prøve (!) Utrolig flott fangst da. Hvordan gikk du frem under jakta? Båt / kano / fra land? Hva vil du anbefale for andre å gjøre?
Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Rmoen »

MalaWolf skrev:Nice := )

DET vil jeg også prøve (!) Utrolig flott fangst da. Hvordan gikk du frem under jakta? Båt / kano / fra land? Hva vil du anbefale for andre å gjøre?
"Litt" treig til å svare.. hopper i vaderene og liste seg stilt på tå =)
Det mest oversiktige ville nok vært i en båt med en "platting" fremst som du kan stå på.. Men finnes grenser på hvor mye penger jeg skal bruke for å skyte noen gjedder.
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

I år skal jeg tusle noen runder langs Ælva ... Kan bli moro :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Dette kunne jeg og tenke meg å prøve. Det er selvsagt lovlig? Trenger bare fiskekort? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

Trenger ikke fiskekort i Mjøsa..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Helt riktig... Men du trenger grunneiers tilatelse;-) Nå er vi på Tangen såpass heldige at vi som bor her ikke trenger å spørre. Samtidig har vi mest sansynlig to av de aller beste grunnene å jakte gjedde på. Åkersvika på Hamar er jo et gigantisk eldorado, men jeg tviler på at jakt der er lov. Alt fra Stangebrua (rv 222) og langt opp i svartelva, øst for E6 er reservat. På en annen side er der lov å fiske, så jeg er som sagt ikke sikker. Vi kan jo bare spekulere i hva "wannabe-bykopen" der oppe kommer til å si om vi står der med ei bue... Man skal i alle fall ikke bli så fryktelig overrasket om onkel blå kommer;-)
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Skaukraft »

Da er det bare å lære seg å berede fiskeskinn da.
Kogger i gjeddeskinn hadde vært noe :D

http://www.lottasgarveri.se/Garvningsbo%CC%88cker.html
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

Gjeddeskinn er omtrent som dopapir i konsistens...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

En trenger ikke fiskekort langs Drammenselva .. ikke innenfor Drammen kommune .. litt usikker på Nedre Eiker .. får sjekke det opp :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

http://home.online.no/~pe-ei-ka/Martin/ ... ammenselva

Kanskje kjøpe noen reker og lokke til seg litt abbor i samme slengen da ... svær abbor ved utløpet sider de .. har venner som har observert gytende gjedde på Brakerøya ... der har de tilrettelagt for fiske. Så lenge laksen og sjøaura får være i fred er det nok ikke noe problem.

Hmm .. det er IKKE lov å fikse gjedde med bue i DOFA området her i Nedre Eiker (Mjøndalsskauen og deler av Finnemarka)..
http://test.inatur.no/infopages/00/17/9 ... eiker.html
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

No More Gjeddejakt i Norge!!

Legg inn av MalaWolf »

Fuck .. da er det forbudt å skyte gjedde med bue..
Men av det jeg kan forstå er det da også forbudt å bedrive undervannsjakt .. ? fra midten av des 2012 - trådte i kraft 1.1.2013

Lovdata
Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven).

Kapittel VIII. Fiske, fisketider, fiskemåter, redskapsbruk m.v.

§ 37. Hensynet til dyrevelferd, forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder
Fiske og fangst av arter som omfattes av denne lovs virkeområde, skal foregå på en måte som ikke utsetter disse artene for unødige lidelser, jf. lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd.
Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.
Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:
1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.
2. Sprengstoff.
3. Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.
4. Elektrisk strøm.
5. Kunstig endring av vannføringen.
6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.
7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.
8. Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.
Kongen kan ved forskrift forby andre fangst- og avlivingsmetoder.
Uten tillatelse fra departementet, ved enkeltvedtak eller forskrift, er det forbudt å transportere levende fisk i og ved vassdrag. Forbudet gjelder ikke kommersiell transport av fisk på vei eller annen transportåre.
Fisk som fanges og ikke settes ut umiddelbart, skal avlives omgående. Unntatt fra dette er fisk som under fisket oppbevares i nett beregnet til dette formålet. Bestemmelsen gjelder heller ikke for fangst av kreps, eller ved kultiveringsfiske.
Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i tredje ledd.
Endret ved lov 14 des 2012 nr. 94 (ikr. 1 jan 2013 iflg. res. 14 des 2012 nr. 1204).
Og det er flere enn meg som har oppdaget at buejakt på gjedde har blitt forbudt ved lov: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=82113
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Den visste jeg om egentlig, men har nok glemt å lagre den... da er det bare å lene seg tilbake og vente på første skrytevideoen på tuben...og tilhørende medieoppstyr i etterkant. Jeg får frysninger av dette landet av og til..:?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Jeg blir oppriktig lei meg .. synd at reglene skal være så forbannet innfløkte at nærmest alle blir kriminelle .. da er det noe som slettes ikke stemmer. Jeg var i god tro om at dette var lovlig. Hadde jeg ikke brukt en den tiden jeg nå har gjort på å undersøke ting litt nærmere ville jeg jaggu faen vært kriminell. Nå forsøker jeg få NBJF på banen, har kontaktet NJFF allerede - de burde jo ha blitt hørt før denne endringen. Lurer på om dette kan brukes av buejaktmotstanderene i motarbeidet for å få til lovlig buejakt her på haugen ... å skyte bambi blir lov, men ikke gjedda ..

Nai .. en får satse hardt på Danmark tror jeg.. Jeg skal øve, øve og øve - for kunne dra på fasanjakt :) Det ser skrekkelig moro ut !
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=VnWShqBLMpk
Svar