Gjeddejakt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev: Gudestatus til Malawolf 8)
hehe .. takk takk .. men finner det nok litt klamt og upassende med en slik status, selverklært ateist som jeg er :twisted:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

MalaWolf skrev: det er nok bruk av lyster denne lovendringen retter seg mot.
Det er helt feil. Lovendringen kom fordi et smart hode hadde funnet ut at buejakt faktisk var lovlig i norge. Dette ønsket de å endre på inntil en eventuel åpning for buejakt kom...og fikk viljen sin. De kunne ikke se noen forskjell om det var rådyr eller gjedde. Og om man tror at sheriffen ikke har fått med seg endringen, kan jeg love dere at det har de. For om det er noen som har fokus på jakt, våpen og skyting om dagen, er det nettopp de.

Krass? Nææiii...:mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Moen skrev:Det er helt feil. Lovendringen kom fordi et smart hode hadde funnet ut at buejakt faktisk var lovlig i norge. Dette ønsket de å endre på inntil en eventuel åpning for buejakt kom...og fikk viljen sin. De kunne ikke se noen forskjell om det var rådyr eller gjedde. Og om man tror at sheriffen ikke har fått med seg endringen, kan jeg love dere at det har de. For om det er noen som har fokus på jakt, våpen og skyting om dagen, er det nettopp de.
Hvorfor er du helt sikker? Har du det skriftelig. Gassdrevne harpuner kan vel likne på gevær, den som drives med strikk er vel mer å regne som armbrøst. Jeg vet at norske myndigheter har gode tradisjoner på å være nidkjære i tjenesten, men det hadde vært interessant og visst hva som var den egentlige årsaken til at dette ble forbudt. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Hey hey .. jeg fant endelig bakgrunnen for lovendringen .. har ikke fått finlest den enda - men her er den:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok ... ?id=677660

Oppdatering: helvete .. Økokrim har villet komme gjeddefangst med bue til livs .. helvete :evil: derfor referanser til våpenloven.. DA er det kjørt gutter. Intensjonen med lovendringen ER å forhindre oss i gjeddejakt. Til og med NBJF, og Norges Bueskytterforbund har uttalt seg. Smutthullet er tettet. Nada mulighet for fangst med bue her i landet... ARGHHHH!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Bowman: Det har ikke noe med utseende, men avtreksmekanisme. Av "våpen" er det kun sprettert og bue som avfyres uten avtreksmekanisme. Derfor er de heller ikke definert som våpen. Det stend i våpenlova ;-)

Glenn: Du får finne frem gamlehagla og peppre gjedde inntil de høye herrer finner ut at buejakt er ok. Vil du gå litt tilbake i tid, kan jeg hjelpe deg med hjemmeladet ammo. Messinghylser og svartkrutt...blir litt nostalgisk dét og. I alle fall om man interesserer seg for slikt:)

Det er synd at slike forbud kommer. Blir nesten latterlig.
Men...! Mye av grunnen til at overmakta begynte å titte på bue/ gjedde, er nettopp pga at noen luringer måtte fokusere på at (gjedde) jakt med bue faktisk var lov. Det var deres argument for at buejakt generelt burde tillates. Dette kombinert med ett par youtubevideoer av "gjeddebuejegere" på nitro og ginseng, gjorde nok vei i vellinga:-|
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Men når vi først er i gang. Man skal selvfølgelig ikke oppfordre til ulovligheter, men OM man benytter buen på gjedda... Siden buen ikke er definert som skytevåpen, må vel dette straffes på linje med annen ulovlig redskap som f eks lyster? Dette blir jo premiert med bøter i 3-500,- klassen.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Men jeg tror og de kan beslaglegge alt utstyr som er brukt ... Som de kan om du fisker ulovlig med garn, oter, lyster eller etter hummer.. Da blir prisen kjapt 10000 for min del :(

Får vel kanskje undersøke det også i samme slengen :-/
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Det er sant. Laga en askepinnebue, så blir ikke tapet så stort;-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

..Lurer på om det er en eller anna lovnisse som har fått ei pil i ræva som ung jeg.. Og har lagt alle piler og buer for hat på livstid. Jeg merker i alle fall at jeg får større og større problemer med å gjøre noe anna enn å le av norske lover. Det er nok i utgangspunktet liten fare for at jeg hadde jakta no gjedde med bue uansett lov eller ikke, og om jeg hadde prøvd hadde jeg nok bare bomma uansett. Problemet mitt blir ikke om jeg kommer til å jakte gjedde med bue eller ikke, men om jeg klarer å tru på at det er seriøse og fornuftige mennesker som lager lover her i landet.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Lovnissene ja .. hehe .. uansett - det hersker tvil om dette .. til og med innen NBJF, DN, NJFF og NDF .. jeg fisker fortsatt etter tydlig svar .. og gir meg faen ikke før jeg får det! :evil:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Ja da så. Sprettert og bue. Vi bor i et vanskelig og vrient byråkratisk land, men det er jo relativt kort vei til Danmark. Med litt planlegging så er vel buejakt på en måte innefor rekkevidde. Fint at du fant frem til det skriftelige vedtaket Glenn. Svart på hvitt er aldri å forakte. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Jeg har kommet med mine dommedagsprofetier ang buejakt før, og står fortsatt for dét. Og jeg tror nok en tur til danmark er den letteste veien. Selv om buejakt tillates her. Regelverket og praksisen her vil ikke bli forandret selv om buejakt blir tillatt.
Danmark er så absolutt innen rekkevidde. I alle fall for oss som bor nesten oppå kaikanten. Jeg selv er heldig pga tilgang på privat skog og jaktmark hvor jeg selv styrer hvem som kan jakte her eller ikke. Jeg har diskutert litt med eieren, og har fått ok om bue blir tillatt. OM jeg gidder å styre med det, får tiden vise..
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har jaktet gjedde med pil og bue i 2003 i nordens største delta, der leira glomma og nitelva møtes. det ble tapet av nrk i forbindelse med villmarksdagene på hellerudsletta..
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har fornærmet tre personer her på formet, av stian og ivar har jeg fått tilgivelse og absolasjon. jeg har også fornærmet deg og ditt bare bryst. I vikingetid og middelalder var det og vise frem brystvorter mye verre enn å vise det hullet man utgyder brunlig avfallstoff. Jeg trodde du var viking. Men så sier gode venner at du tilhører steinalderfolket. Dersom du også tilgir meg så skal jeg gå bort og ikke synde mer,,
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Christian »

So close...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar