Bronseplassen sist søndag

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Bronseplassen sist søndag

Legg inn av KEn »

Uformell samling på Bronseplassen søndag, en liten gjeng fra Kristiansand Bueskyttere + Truls Dahl og Reidar Randen

Vi fra Kristiansand hygget oss med kaffe, kjeks, skyting på plastkanner og oppseting av "Oseberg"- telt og hastighetsmåling av piler.
Da Truls og Reidar kom fra (u)-tinget ble det prating, handel og (overraskelse) mer skyting, nå på 50 og 100m hold og lengdeskyting.
Dessverre hadde vi planlagt det hele litt dårlig og måtte bryte opp i 21-tiden.

K

Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, konge bilde 8)
Hvilke buer og hvor langt? :D

Noen dræbår fartsmålinger også kanskje?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Buen på bildet er 92#@28", tror jeg skal korte den inn etpar tommer og smalne tippene mer av. Ask på Eik. Jeg får brokk bare av å strenge den så det er bra vi har sterke folk til å skyte. Den fortjener egentlig noen 1500grs piler..

Hasselbuen (selfbow) 73#@28" som lener seg på venstresiden av bjerka i bildet skjøt ca 10m lenger.

Avstandsmålingen var med bronsealder metoder så de er noe usikre:
205 av mine drabelige "avstandsmåler-skritt" og 220 av Truls sine; ~200m.
47 punderen min skjøt 175-180m etter samme målemetode...

Det hele er konsistent med hastighetene.
Hasselbuen skjøt 187fps med 400grs lengdepilene (5/16 skaft med 60grs spiss og mikro fjær) mine og 173 med Tor Kristians "high visibility" -piler (vanlige piler med "dayglo- orange") ~450grs.
Eikebuen skjøt 177 og 167fps
Og 47punderen (bambus og massarandua) 177 og 165fps

Høgste fart var BearPaw Viperen som skjøt 400grs GT karbonpiler 196fps og 350grs lengdepil 206fps, denne pila gikk i oppløsning i skiva. Karbonpilene er kamuflasjefargede så de ble ikke skutt for lengde.

TKs meget pene 50#@28" Lønn selfbow skjøt 165fps med 450grs piler og liknende piler fløy ~170m, meget bra for en selfbow- som også er et smykke å se på.

Konklusjonen fra hastighetsmålingene er egentlig at tabellen i TBB vol. 1 med tillegg og fratrekk for reflex etc. er forbasket riktig. Det var ingen overraskelser.

Dersom korrelasjonen mellom hastighet og lengde (og her samsvarer teori og praksis for en gangs skyld) kan ekstrapoleres så må en til 205-210fps for å kunne regne med å skyte 300m, i luft.. (selv i vakuum, uten luftmotstand, må en over 180fps for å skyte 300m)

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

To bilder til :)
Den første pila går riktig bra, men den som står i bakken på det første bildet tar en litt rar retning på bilde to. (Da nocken sprang så rart det klang?)
Imponerende både å dra opp den buen, og at buen holdt.
Bilde

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Artig å se at det er noen som skyter med bue for voksne! Riktig en lekkerbisken, den 98-punderen, får vi se den på Stiklestad i Olsokhelga?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Godt å høre at det ikke bare er jeg som holder meg rundt 200-meteren :) Men du tror ikke 5/16 skaft har for liten spine slik at du mister mye fart i friksjon mot buen? Eller er det stivt nok om man bruker lett spiss?

Har denne lønnebuen litt reflex eventuelt recurve? Kan ikke følge strengen mye iallefall! (om man sammenlikner den med tbb1-tabellen på s.69, selv om alle buene der har fulgt strengen 1,5". Det var den tabellen du refererte til?)

Hmm, spørs nok om man må ut og finne seg et skikkelig bøyd tre om man vil over 200fps. I den sammenhengen er det jo interessant med laminerte buer. Legger du i litt reflex når du laminerer?

Så nesten farlig ut det siste bildet der Lurz :shock: :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det var den tabellen ja. Tror jeg vil kalle lønnebuen "very slightly reflexed", pilene er 450 og ikke 500gr.

Buen er meget svak r/d, den følger strengen en anelse, men tippene er varmet og bøyd en anelse framover, kanskje 15mm så nockene er på linje med forkant av håndtaket.

Tipper du kunne oppnådd det samme med et emne med 25mm reflex

Han har en almebue som er tilsvarende, og som nok skyter like godt. Jeg laget forøvrig en bue av samme almestokken, men litt for fort, samme design, den følger strengen 3" og er direkte slapp. Det er tilleringen som gjør det, sakte og tenke mens en arbeider! (put away your tools and fill a bucket with cold water osv..)

Lønn er forøvrig et utmerket buetre som vokser rett og fint, jeg hadde en 50 punder en stund som var helt ypperlig helt til jeg kortet den ned, da dro den til Helheimen i et regn av småbiter! . Den var forresten høvlet flat på ryggen.

Jeg legger inn litt reflex(~2") når jeg laminerer med bambus, og litt mindre (1- 1 1/2) når jeg bruker ask. Det gjør tillering MYE vanskeligere. På "storbuen " turde jeg ikke, men burde helt klart ha gjort det.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Inspirerende at treslag som lønn faktisk også kan gi gode buer! Cluet er vel det å ikke overstresse treet under tillinga og skytinga. Både når det gjelder å ikke trekke for hardt, og det å ikke lage hengsler som da blir stressa ekstra.

Og det sies vel at de beste buene skal være 98% på vei til Helheimen, hehe. Supertrygge buer er jo greit å ha, men desto kjekkere med en bue som er litt på grensen.

Blir fort mye å tenke på om buen har litt forskjellig reflex utover lemmene. Da tror jeg det har mye for seg å ha et rutenett bakom tilleren, så man kan kontrollere hvor mye lemmene bøyer i forhold til den ustrengede profilen. Også så frustrerende når buen ikke vil ligge stille på tilleren :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar