Eik og eik???

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Eik og eik???

Legg inn av Are »

Var i Kragerø i påska og høstet litt eik. Den var felt i vinter, og ligget under MYE snø. Det meste var smeltet da jeg var kommet dit. Jeg sagde av en bit på ca 70 cm og kløyvet den i seks "kakeskiver". Tanken var å økse til noen plankebiter av dem. Jeg rakk desverre ikke å økse noe særlig. Jeg heiv dem derfor i en brønn vi ikke bruker for at de ikke skulle tørke og sprekke. Fersk eik er en drøm å økse i, det er ikke tørr eik. Men øverraskelsen kom da eika sank raskt til bunnen og ble der :shock:

Noen som har noen forklaring?

Har også et annet spørsmål. Det skilles mellom sommer- og vintereik. Disse er såpass genetisk nær hverandre at det også finnes en haug hybrider av disse. Er det noen som vet om det er noe forskjell på utseendet og/eller styrkeegenskapene til disse to eikesortene?
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Ang. styrken, så har jeg en oversikt her over trestyrker(treteknisk håndbok) og der skiller en ikke mellom vinter- og sommereik, og siden de ikke gjør det tviler jeg på at det er store forskjeller mellom dem.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Fersk eik er TUNG, så den synker. Men når den tørker blir den lettere og flyter opp igjen :wink:
Sommereik feller bladene om høsten, på vintereik blir bladene hengende på helt til nye spretter om våren.
Jeg har hørt et sted at sommereik er bedre enn vintereik, men det tror jeg bare er ubetydelig i så fall.
Her hvor jeg bor er det stort sett bare vintereik og den er solid nok.

Lars
Svar