Klasse for Historisk Gjenskaping

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Blir vel en skytter fra hundreårskrigen for min del, må bare ha en ny bue da jeg tviler på at "juksebarlinden" av hickory og lemonwood blir godkjent.
- synes det er en spennende klasse med mange utfordringer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Ifall det fanns civila personer samma tid som MR bågarna fanns, vad jagade dom då med för båge och dragvikt?
Jakt var vel et privilegium som tillå adelige og kongelige i England på den tiden, og tjuvjakt ble strengt straffet. Men det ble nok tjuvjaktet dann og vann da også ...

Jeg tror imidlertid ikke at den tids "poacher" drasset rundt på en 140-punds krigsbue. 50-60 pund burde holde i massevis. Og det er like sannsynlig at han brukte armbrøst.

Kanskje man kan stille som middelaldersk tjuvjeger?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Middelaldersk tjuvjeger? Robin Hood? Og med hornbue som vist på en aktuell TV serie for tiden.
Vi kan bruke den som "bevis", ikke sant :wink:

Jeg tror vel også at armbrøst var utbredt i middelalderen, og det våpenet som ble mest benyttet til jakt, i tillegg til div. feller.
I hele Europa var det vel stort sett bare adelen som hadde lov til å jakte villsvin/rådyr og større, fra ca. vikingtid og fram til nå.
Hvor strengt dette ble håndhevet har vel avtatt litt etterhvert som man kom lenger nord.

Selv er jeg fornøyd hvis jeg får spikket meg en bue til sommeren, hysterisk er veldig langt fram...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Burde kanskje denne tråden modereres ut i det åpne forumet? Klassen er tross alt åpen for andre en NLs medlemmer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Støtter det.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

(moddismodus)
Flytta over til løst og fast etter ønske
(moddismodus slutt)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Takk for at denne tråden ble offentlig.
Har lest gjennom tråden og notert ned to ting jeg ønsker å kommentere.

Det ble nevnt at rytterfolk og skjøt tyngre buer. Det er beskrevet at de hadde med seg to sett buer, ett til bruk fra hest og en til bruk til fots. Hestebuene hadde en estimert trekkstryrke på 50 - 60 pund. (slike buer er funnet bl a i Ungaren og krim halvøya). Infanteribuene var særlig brukt av mongolerne under beleiringer og kom på moten rundt 1250 og de kunne fort bli 150 pund.

Til Lurz. Hornbuer er faktisk nevnt kun en gang i norsk litteratur (etter som det jeg vet) i kongespegelen der det heter "hornbuer og veike låsbuer som kan skytes fra hest er og gilt å ha" eller noe sånt, men om det menes http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac04rB.jpg slike buer med horn eller rytterbuer, tja si det det skal ikke jeg mene så mye om, men det er som Kviljo sier "å strekke kildene litt langt",

Ett sprøsmål til Are eller andre langbuenerder. Har man funnet noen engelske langbuer fra 100 årskrigen utenom mary rose?


Jeg har lyst til å gjennskape en mogolsk eller lignende kar fra 1200 tallet, da jeg har en bue som er kompatibel, men det gjennstår mye arbeid med drakt og øvrik tillbehør, så til kommende NM blir det nok en nordisk 1250 kar med en styggskjeiv langbue. (driver å håndsyr nå kjortel og hoser :twisted: )
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nå skal det også sies at det går rykter om at de samiske tovedbuene har vært temmelig kraftige. 70-80 pund mente Insulander, for f.eks Jokkmokkbuen.

Ørbyhusbuen er derimot ikke mer enn rundt 50.

Reinsdyrbue og ekornbue, basically.


Det sies at det skal eksistere en engelsk langbue fra 1300, men jeg har verken sett eller hørt noe mer om den, utover at det skulle være den eneste bevarte engelske langbuen, foruten MR-buene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Og det er ikke meningen at man må lage en nøyaktig kopi av ett funn selv om det er det beste. Det er også mulig å lage utstyr ut fra samtidsillustrasjoner.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ikke glem "mosemennene" og de danske steinalderbuene. De hadde vel og en mer "aktmessig" trekkstyrke.

K
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Dette blir spennende :D
Fint at debatten ble gjort tilgjengelig også for oss "uinnvidde"

75# skulle være innen rekkevidde, så også håndsydd brok, men da blir det ikke mye tid til å sitte og bla i støvete bøker, så ferdige inspirasjons/dokumentasjonspakker på nett mottas med takk :wink:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar