Amasone - kvinnelige bueskyttere med avskåret venstre bryst?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Marianne
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 31 aug 2006, 19:53
Sted: Bergen

Amasone - kvinnelige bueskyttere med avskåret venstre bryst?

Legg inn av Marianne »

Jeg hørte noe ganske hårreisende om hva ordet "amasone" kan bety. En tolkning er at det fra gresk betyr en kvinnelig bueskytter som har skåret av seg et bryst for å kunne skyte bedre. For meg virker dette ganske urimelig siden jeg aldri kan si jeg har hatt problemer med mine diverse feminine former i forbindelse med bueskyting. Derfor ville jeg gjerne høre hva andre kvinnelige skyttere har av erfaringer.

Jeg har aldri opplevd at strengen har slått brystene mine eller at disse har kommet i veien på noe vis. Nå er jeg riktignok ikke utstyrt som pamela, så jeg har kanskje vært heldig?

Det kan muligens være at de i det antikke Hellas hadde en spesiell skyteteknikk hvor bryster faktisk var et problem. Men hvis man kan regne med den menneskelige egenskap som er å stort sett søke den enkleste løsningen, ville det ikke heller være logisk å anta at i stedet for å lemleste seg selv så utvikler man en ny teknikk?
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Amazonene omtales visstnok først av Platon i et av hans mange skrifter. Det er imidlertid snakk om gjengivelse av svært gamle myter. Betydningen av ordet utlegges vanligvis som a-mazos, dvs. "uten bryst". Er enig i at det må dreie seg om en skytestil noe annerledes enn den moderne - f.x. med trekk bak til brystet/skulderleddet istedenfor haken. Det gir større dralengde (og dermed kraftigere kast), men presisjonen må nødvendigvis bli deretter. Hvis målet var å ha like lang rekkevidde som mannlige skyttere, er det imidlertid et alternativ - hvis ikke puppen er i veien. Nå skjønte vel de fleste kvinner etter hvert at man istedenfor selvlemlestelse kunne benytte seg av at de fleste menn har sitt svake punkt mellom beina, ikke bakpå hælen som Akhillevs.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Å amputere noe så stort som et bryst (kan være) ville trolig gi en dødsrate nærmere 50% før den moderne kirurgien. Jeg tror ikke et øyeblikk på den historien. Det er derimot fullt mulig at myten levde i beste velgående, og at disse kampglade kvinnene fikk sitt kallenavn utfra myten.

Jeg har forøvrig heller aldri sett kvinner ha problemer med å skyte bue, strengen pleier å havne på oversiden av puppen. Men det kan vel tenkes at en eller annen fortidig kultur har hatt en skytestil som ville være vanskelig for topptunge kvinner å bruke, og at en dramatisk myte om avkuttede bryst stammer fra noe sånt. Det skal ikke mye til før en ekkel idé har blitt vedtatt sannhet.
Jørgen Bøckman
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Allerede grekerne oppdaget at amazonene var en myte - de ble opprinnelig antatt å høre til rundt svartehavsområdet, men da grekerne senere koloniserte svartehavskysten uten å finne kvinnelige krigere (verken med eller uten bryster) ble det lagd flere versjoner i den mytiske heltediktningen om hvordan de skal ha blitt overvunnet. Både Herakles og Thesevs skal ha vært involvert. I det hele er vel myten uttrykk for tenkemåter som grekerne selv fant fremmede. I senere hellenistisk kunst ble da også amazonene gjerne avbildet med klesdrakt i persisk stil - perserne hadde jo da vært deres erkefiende gjennom over et hundreår.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Må huske at Amazonene var velutstyrt, da kan det fort komme i veien...

I Kyudo tar gerne mennene av seg venstre side av Gien (Skorta)
Bilde
Kvinnene beholder den vel oftest på..
Bilde
, og innen vår gemlige recurveskyting er det da nokså vanlig at man bruker en "brystbeskytter", menn for å holde klær unna og kvinner for å holde klær unna og bryst flate. Blant voksne kvinnelige bueskyttere er da denne nokså vanlig.
Bilde
Bilde
Bilde
Måtte ha med en so ikke er koreaner...
Bilde
Mange recurveskyttere får problemer utendørs i kaldt vær fordi de skyter med strengen svært nær kroppen. På med akke = problemer.
Selv sliter eg hvis buene blir for lange, for eg kanter nokså mye.

Det er teknikk og anatomi her, skyter en med høy venstre skulder og har albuer som "går over" kommer buen fort langt bak.
Med det som er std. recurveteknikk, trekk "igennom" og skuldrene på line med pila, hodet rett opp og ned istf. fram slik tradskyttere gør så kommer brystene i veien. Tror det er mer vanlig enn ikke. Har blitt fortalt at det gør nokså vondt at den treffer på vei framover...

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tror faktisk ikke at kyodo-dama er på fullt trekk. Mener å huske at de tar en ørliten pause med pila i høyde med kinnbeinet før de fortsetter endover. Så strengen skal på det bildet sannsynligvis lenger ned på brystet.

Tror jeg heller til Jørgens teori. Hvis puppen var i veien tror jeg heller de bandt dem inn med en brystsurring.

Takk for buebilder KEn.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg har lest en teori om at myten om Amazonene (ikke kvinnelige sjåfører av Amazon) stammer fra den tid da grekerene fartet runt svartehavet og kom i kontakt med schyterne, ett rytterfolk som drev på med bygging av kurganer, gullsmedarbeid og hestebuskyting. Dette folkeferder er noget androgynt av utseende og deres skytestil er avbildet som trekk til brystvortehøyda a la mongolerne. Denne adferden kunne godt gi opphav til myter om kentaurer og amazoner.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Svar