Trepiler en saga blott i trad.klassen.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Trepiler en saga blott i trad.klassen.

Legg inn av Ingis »

Har vært på bueskytterstevne i dag. Fikk der sterke signaler om at forslaget til NBFs ting i april,ville vedta bruk av alu.piler i trad.klassen.
Bueskytter-Norge har vistnok fått inntrykk av at de fleste tradskyttere ønsker å benytte alu.piler fremfor trepiler.
Personlig ønsker jeg fortsatt trepiler og vil engasjere meg for det,men det som er interessant er hva flertallet i trad.miljøet ønsker.
NBF har et eget bueforum for diskusjon,og det er viktig at alle som ønsker trepiler og for den sak alu.piler å engasjere seg der i tillegg til vårt eget bueforum.
Si deres mening før det er for sent. :!:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ser nesten ut som om jeg må ta en titt i det forumet.

Først har man en bare-bow-klasse. Så oppretter de historisk interesserte en trad-klasse. Bare-bow forsvinner. Så vil man gjøre trad mer bare-bow :roll: :evil:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Nå er jeg ikke medlem av NBF, og skyter stort sett bare for moro, men forslaget fikk meg til å heve øyenbrynene. Aluminium kan vel knapt kalles trad - fremstilt i ren form først i 1827, og da med så krevende prosesser at prisen lå høyere enn gull, iflg. Wiki. Første alu.pil - noen her på forumet som vet omtrent når den dukker opp?
Ser at et argument på NBF-forumet har vært at trepiler er vanskelige å spine korrekt ved lav trekkstyrke (dårlig rekruttering blant kvinner og barn). Personlig skyter jeg med med en søt liten 34-punds bue (mens jeg trener opp nakken etter en operasjon). Har faktisk god erfaring med å la pilene være et par tommer lengre enn dralengden min skulle tilsi. Den relative stivheten blir da noe lavere. Argumentene står i underlig motsetning til Ares poeng. Ser for meg at historisk klasse kanskje kommer styrket ut av det hele hvis alu.piler tillates i trad. Alle som er interessert i trepiler vil kanskje ta steget fullt ut og sy seg en middelalderdrakt i tillegg? (Uff, dette ble mye på en gang - bær over... :oops:)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ser också att det är förslag på att recurves ska försvinna.
Då blir det samma som i sverige, att det blir en långbåge-klass.

Det är väl lite synd.
Då måste man ha en ren långbåge att skjuta med.


Jag har aldrig hört om någon som skjuter bättre med en recurve
än med en långbåge. Det är ju många som använder både-och
och jag personligen ser ingen fördel sålänge man skjuter från hyllan.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ser ut som en trist utvikling ja....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kanskje trist, men jeg ser det slik at trad ikke har spesielt mye med tre å gjøre. Det er jo ikke et krav til tre i buene, såvidt jeg har fått med meg. Så da kan man vel likegodt skyte aluminiumspiler.

Og som jamar sier, kanskje flere vil ta steget over til trad, om man får lov til å skyte med aluminiumspiler.

Så har vi andre historisk klasse å skyte i.

Ulempen er jo selvsagt at vi med treting må konkurrere sammen med glassfiberbuer og aluminiumspiler i konkurranser under NBF.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hmm..

Litt rart å tillate alu piler uten å tillate carbonpiler? Men mer rart å utelukke recurver..

I og med at buene allerede er kunststoff/glass/karbon så kan vel pilene være det? Det engaserer meg ikke, siden det er likt for alle, men det er mye mindre obb og billigere i lengden å skyte karbonpiler enn tre. Og så skyter man bedre. De må nå iallefall holde et påbud om ordentlige fær og ikke mekanisk pilhylle og plunger...

Recurve vs langbue, det vil o være komplett vas å skille mellom de, sålenge en tillater alt det andre moderne greiene...

Ser ut som enda en grunn til å la være å konkurrere.

K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hva med hvis du har en heltrebue med pilhylle? Synd om du må skyte med alupiler, men en slik bue.

Skjønner ikke hvorfor recvure skal forsvinne og det er jo helt fjernt.
Jeg tror heller ikke man skyter bedre med recvurebue, enn langbue. Jeg liker ikke denne uviklingen.

Tillater man alupiler, kan like godt tillate karbon. Jeg er for trepiler i trad, noe annet virker underlig og helt fjernt for meg.

Jeg finner ikke de nye forslagene og er det noen som kan legge ut en link:-)
Sist redigert av ingos den 18 mar 2008, 12:11, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

De ligger under Tinget på bueskyting.no
Forslagene virker noe ferne, ser de er forslått fra samme kilde som inngående presiseringer av klubbdraktens beskaffenhet....

Uansett, Forbundsstyret er imot, så uten en "folkeakson" for å få det vedtatt er det vel omtrent ingen sangse for at det skal bli vedtatt.

Vi får sørge for å instruere våre representanter godt så de får forslaget begravd for godt istf. å utsette til neste år.


K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Her pågår det en diskusjon:

http://forum.bueskyting.no/index.php?to ... icseen#new

Kopierte over teksten og nå lurer jeg på hva denne kroppen holder på med?
Jeg er med Norsk Langbuelag og støtter ikke hans forslag i det hele tatt, blir bare j... provosert.

Ser at Norsk langbuelag v/Truls Erik Dahl støtter forslaget,noe som virker en tanke merkelig hvis han uttaler seg på vegne av langbuelaget. Forslaget har ikke vært diskutert hverken i styret eller i historisk miljø.

I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Som jeg skrev i den andre tråden. Dette er et soloutspill fra Truls. Som daveærende leder var det lett å framstå som en representant for NL og NLs meninger, uten nødvendigvisa å ha dem i ryggen.

Da dette kom fram på årsmøtet ble mange lange i maska. Dette sammen med et par andre forslag om å tilate siktemerker på buen og i tillegg ha en begrensning på piltykkelsen gjorde meg rimlig engasjert der og da.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Godt vi har deg Are som reagerer på slikt og sier ifra på møte:-)
STÅ PÅ ARE!

Som leder må du være presis i dine uttrykk og si om det er personlig eller om det er på vegne av NL. Når du utaler deg på vegne av Nl, må du være sikker å ha medlemmene i ryggen.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Men hvor kommer sitatet fra Truls fra? Finner det ikke noe sted på forumet der. Har litt problemer med å diskutere noe som kun framstår som "hersay".

Når det er sagt, jeg bryr meg ikke så mye om hva NBF driver med. De få gangene jeg skyter konkurranse så er det historisk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dette finner eg over gennomsnittlig overraskende, sakset fra ting-forslagene ang alupiler i trad.:

Langbuelaget har også fremlagt ønske om en slik
endring, og det kan være en bra måte å få erfaring for en eventuelle deling av traddivisjonen
K
Svar