Norsk langbuelags fremtid?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Norsk langbuelags fremtid?

Legg inn av Ingis »

Hvor går Norsk langbuelag i årene fremover? Ja, det kan være et aktuelt spørsmål man kan stille seg når årsmøtet snart står for døren.
Nytt styre skal velges. Hvem tar over roret, når kaptein Truls går fra borde? Hva skal NL stå for i årene som kommer? Inkludere alle for en hver pris, eller bli en intresseforening for de historisk interesserte.
Jeg meldte meg inn i langbuelaget for å dyrke min interesse for bueskyting relatert til vikingtid, og de første årene følte jeg at det var akkurat det langbuelaget drev med. Historisk gjenskaping hvor treff ble lagt til viking og middelaldertreff, hvor vi traff likesinnede.
Jeg må vel si at NL har blitt mindre opptatt av dette i senere tid med en mer dreining mot resultater i FITA-skyting, noe nok GULLRINGEN har gjordt sitt til. Mange skyttere uten noen form for "historisk" tilknytning vil selvsagt prøve seg, og bra er det. Jeg tror nok ikke en vanlig historisk skytter vil ta GULLRINGEN, men det blir nok en NBF-skytter som trener 2-3 ganger i uka. Sånn er det bare.
Nå skrives ikke dette for å være negativ. Jeg er aktiv "viking" store deler av sommeren,og får tilfredsstillt mine historiske tilbøyligheter.
Jeg vet at forslag til nye historiske konkurranser kommer opp på årsmøtet,noe som kan bli spennende. I NL sine vedtekter står det at konkurranser skal avholdes relatert til viking og middelalder,noe som er rimelig snevert vil jeg tro.
Det er sikkert andre som har synspunkter,som kan luftes i forkant av årsmøtet. :P
"Back to nature!"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Eg tror at NL har to valg.

Bli en mer generell organisason med takhøyde for all slags tradisonell/historisk/hysterisk buskyting (muligens uten veldig fokus på klær etc.),
eller snevre seg tilbake til viking/ middelalder. Da kan en godt ha kleskode, krav til historisk korrekthet osv.

Det er ikke noe galt med et snevert interesseområde, så lenge dette går klart fram. Dagens "vil vil favne alle, bare de gør som oss", er ikke ideelt. At en i noen ender prøver å være sterkt historisk, men samtidig skyter FITA program på FITA skive, nærmest i konkurranse med NBF,

Om NL er "vikinger" så er det det og en møter med langbue og tidsriktig antrekk (dvs. en definert periode og er "nordmann", eller noen i deres omgangskrets. Men om NL er alle, og en kommer med indianerbue, så må en få skyte som en indianer.

Tror egentlig at NL kan være best tent med å være/bli mer "viking"/historisk genskaping (men med fokus på bueskyting) enn det en prøver på idag. Ingis har nok helt rett i det han sier om FITA og gullringen.

K
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Enig med Ingis! Jeg også ble medlem pga min interesse for historie.

For de som kun er interesert i fita skyting med trad/hist bue, finnes det vanlige NBL klubber som arrangerer stevner.

For de som ønsker å være Viking el. Middelalder skytter og treffe andre likesinnede derimot, finnes det kun det vi arrangerer. Det er også de stevnene som har vært i forbindelse med Historiske arrangement, som jeg husker og vært mest interesant å delta på.

PGA rekrutering, og KUN derfor, ønsker jeg et liberalt regelverk, men med konkuranseregler som tydelig signalisere hvem og hva vi er.

Odd Mikkelsen
Folkeaksjon: NL ut av fita
-------------
Odd
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det som är bra med att det skuts fita är ju att man kan visa på att bågarna är riktiga grejjer som det går att skjuta ordentligt med.
Många tror att det är en liten slapp pinne som knappt skjutsar pilen 20meter.

Om man endast skjuter på ostar och små stubbar så blir NL säkert ännu mer udda än vad det är idag.
Men att skjuta fita på vintern och 3d/längd/stubbe på sommaren är väl helt ypperligt? En fita runda är faktiskt intressant för mig för att se vad bågen går för, uppsträngad länge och med många pilar skjutna.

--

Måste NL bara vara för dom som är historiskt intresserade?

Personligen är jag inte alls historiskt intresserad, men däremot är jag otroligt intresserad av alla de slags pilbågar som funnits runt om i världen.

Jag tycker om att laga pilbågar och skjuta med pilbågar. Men då finns det alltså ingen klubb som passar mig såvida jag inte tvingas lägga åt sidan bågbyggningen ibland och läsa historia och sy kläder?

Varför kan inte bäggedelar finnas med i NL? Jag förstår verkligen inte det.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Enig Griffin!

Vi må ha plass til så mange som mulig. Fra fita-folk som som vil skyte trebue, til buebyggere som ikke kunne brydd seg en døyt om hvordan de treffer, og til de som lider av anakronisme-allergi.

Hva er det først og fremst som binder sammen folket i NL? Buene (av naturlige materialer)! Og derfor bør Norsk langbuelag være et samlingspunkt for de som skyter buer som er lagd av naturlige materialer. Det mener jeg mest fordi det er umulig å lage noen historisk korrekt Hysterisk klasse.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Fra fita-folk som som vil skyte trebue
Nå er eg vel enig med både Kvilo og Griffin, men skyte kan en gøre helt fint i NBF/ NBF klubber. Det er flere hos oss som har svært lite med NL å gøre.

K
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hva er det først og fremst som binder sammen folket i NL? Buene (av naturlige materialer)! Og derfor bør Norsk langbuelag være et
samlingspunkt for de som skyter buer som er lagd av naturlige materialer.
Enig med Kviljo her. Så får jeg heller legge bort plastkopiene mine av hornbuer :lol:

Jeg mener vi bør favne vidt, når det gjelder form og fasong på buer og piler, så får det heller være mere strengt
når det gjelder materialer.
Har noen en bue laget av naturmaterialer, så synes jeg at de bør kunne komme til NL sine stevner, og vise frem og bruke buen sin der.

Når det gjelder hva vi skal skyte på, så synes jeg ikke det trenger å være en FITA blink fra 18m.
Skjoldblinker f.eks kunne vært et alternativ. Vi skyter jo mot hverandre :wink: uansett, og vil man teste engne buer opp mot hverandre,
så holder man rede på resultatene selv.

Jeg mener NL bør holde fokus på buer, så får heller de andre historiske detaljene komme som et veldig fint tillegg.

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Vi må ha plass til så mange som mulig. Fra fita-folk som som vil skyte trebue, til buebyggere som ikke kunne brydd seg en døyt om hvordan de treffer, og til de som lider av anakronisme-allergi.
Jeg må si jeg tilhører de to siste gruppene. Historien og buemaking er det som står i senterum av min interesse. FITA-folkene stiller seg uforstående til mitt utstyr og skytestil, og jeg til deres utstyr og skytestil. Men vi kan vel være i samme forening likevel? Jeg ser ikke behovet for å fraksjonere NL. La heller folk dyrke sin interesse i NL. La FITA-folket "dra te Moss", så kan Odd og jeg dra på middelalderfestivalene :D

Har jeg lyst, drar jeg på et FITA-stevne og følger deres regler. Har FITA-folkene lyst til å dra på en konkurranse under et middelaldermarked får de følge reglene der. De er hjertelig velkommen.

Så lenge NL prioriterer alle de tre aspektene Ivar nevnte kan vel medlemmene dyrke sin del av interessen i NL. Jeg ser ingen grunn til å utelukke noen av dem på det nåværende tidspunktet. Hvis NL en dag blir SVÆR, kan kanskje de tre interessegruppene vurdere å fraksjonere fra NL.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Så behöver man nödvändigtvis inte vara bara en Fita-person heller da,
bara för att man tycker det går an att skjuta Fita på vintern.



Känns som att du menar att:
* Fita folket kan hållas inomhus med sina jeans.
Vill vi komma så gör vi det.

*Så står vi i middelålderskläder och skjuter utomhus
Vill dom koma får dom ha hela paketet!



Man kan gilla att laga bågar och vilja skjuta med dom både inne och ute.
Men om man inte är intresserad av historia ska man inte tvingas att bara skjuta Fita tycker jag. Vem är det som har hittat på det igentligen?

Jag tycker 3d är det roligaste sättet att skjuta, men klädeskodex har
hindrat mig från att ställa på en del utestevner, ja då har jag åkt till moss.
Det gör mig inte till en "Fita-Only" -person.
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Tja jeg la nu bare frem hva jeg synes og ønsker, men mente altså ikke å gjøre krav på NL sjela!

Jeg er altså åpen for mangfold, og for å være imøtekommende, men jeg synes andre også kan være det! Synes ikke akkurat det minner mye om imøtekommenhet når man stadig surker om at man ikke kan/vil/gidder å delta når det skal være et historisk arrangement! (Det minner ikke engang om det) Det dreier seg trossalt bare om et enkelt arrangement i året. Alle de andre kan du delta på uten at noen ser stygt på deg om du stiller i ikke historisk drakt! SÅ HVA ER PROBLEMET?

De som fant på det var de som i sin tid startet NL, og de startet med det fordi de syntes det var gøy! Historisk er altså en del av NL, men ikke "BARE", det er det bare noen få som påstår!
-------------
Odd
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Flott at det finnes så mange engasjerte bueskyttere.Var egentlig litt redd for at mitt innlegg skulle bli feiltolket,men foreløpig har jeg kun registrert fornuftige og gode synspunkter. :D
Jeg mener at NL ikke skal være en NBF-klubb,men et annet tilbud enn hva NBF-klubber kan tilby. I grunn ser jeg ikke helt nødvendigheten av å skyte på FITA-blink på NL;s treff,det kan jeg gjøre på NBF-stevne. Personlig har jeg skutt "historisk" siden starten i 2001.Nå benytter jeg en "Tomahawk" på NBF-stevner og er lykkelig med den der.
NL;s samlinger nytes med ekte trebuer og i en helt annen setting,hvor diskusjoner om tresorter,bueformer og pilmaking er i sentrum. Herlig! :lol:
Personlig håper jeg på et NL med en egen profil,og da kanskje uten FITA-blink.
Hva med å ta fram eplet , og regne treff ikke treff.Noen vil kanskje si at da er det noen som nesten aldri treffer. Da får vi ha variasjon i størrelse og poeng. Mindre blink = mer poeng. Mulighet for å velge blinkstørrelse selv. Noen trenger sikkert et gigantisk "eple". Bare en ide!
Uansett ønsker også jeg å treffe alle dere trebueskyttere å ha det gøy!
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det var satt på spissen Griffin.

Jeg vet det er mye mellom en FITA-runde og et middelalderstevne. Vi har vel møtt hverandre på mer enn en jakt på Vinstra har vi ikke. Og vi syns begge to det var moro, gjorde vi ikke?

Jeg har selv skutt masse FITA, både sommer og vinter, trening og konkurranse. Det er fordi det var det det var lagt opp til i Sverresborg der jeg skjøt i fem år. Men det gir meg mye større glede å skyte på andre ting :)

Jeg regner meg ikke som noen FITA-person.

FITA (Foreign Interference in Target Archery) :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Odd: Problemet för mig är t.ex förra sommaren då jag och de jag skjuter med inte åkte till NM utomhus.

Nu menar inte jag att allting ska passa mig, men jag berättar hur saker ser ut för mig och antar att det kan vara liknande för andra.

Jag kunde gott fått en dräkt sydd av Onsrud så jag kunde ställt upp, han är en snäll man. Problemet är att jag inte tycker det finns några regler för hur man kan se ut och vad som är korrekt. Man kan tydligen klä ut sig till pajas om man vill bara man inte har på sig bluejeans. (det verkar iallafall så om man ser på en del dräkter)

Eftersom det ändå inte är korrekt klädsel imho så känns det ganska dumt att behöva låna kläder som man inte bryr sig om och inte har någon som helst anknytning till bara för att få ställa. Ja, jag kunde gjort det, men dom jag åker med har ingen lust alls att klä ut sig.

Man kan inte ha för strikta regler för då kommer bara Are och Onsrud och några få andra kunna vara delaktiga, men som det är nu är såpass löst att det känns dumt att inte kunna komma som man är. Om man inte klär ut sig dom andra 364 dagarna så blir det ett praktiskt problem både för mig och dom jag skjuter med.


Jag har förståelse för att NL kan säga:
Dom som inte kommer i medelålderskläder får inte vara med.

Det går jag med på och slutar då vara medlem i NL, helt ok för min del.

Jag bara lägger fram synpunkter på att det borde gå an att få komma och skjuta om det enda man bryr sig om av historien är bågarna.

Vi åker ju dit för att skjuta pilbåge. Men som det är nu kan man skjuta med vad som helst bara man har andra kläder än det man har till vardags. Man kan komma som en riddare och skjuta med trippel laminerad r/d båge av osage/ask och jatoba och det går helt fint. Men att komma med en ringkloster replica i jeans går inte. Detta känns väldigt märkligt och om folk inte förstår det så kan jag inte förklara det bättre.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Og det du beskriver har vi innsett.

Det er flere og flere som har skjønt at forbud ikke er veien å gå. Det er bedre å premiere de som faktisk interesserer seg for dne historiske dleen av bueskytingen. Det er grunnen til at vi på Stiklestad arrangerte konkurransen årets historiske skytter. Jeg håper det er en konkurranseform som fortsatt kommer til å arrangeres. Da hadde det kanskje vært mulig å vinne NM utendørs i jeans, men ikke bli årets historiske Skytter. Slik NM har vært arrangert til nå har arangøren krevd at deltakerne skal sitlle i historisk drakt.

Kommende NM er det så vidt jeg vet ikke noe krav om drakt, men et ønske.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Are,
FITA-folkene stiller seg uforstående til mitt utstyr og skytestil, og jeg til deres utstyr og skytestil.
Det grunnleggende i bueskyting, og det som avgør om en bueskytter treffer der han vil, er det samme uansett om du er indianer, viking, samurai, koreaner, tyrker, eger eller OL deltaker. Og uansett hva du kaller det.
Prinsippene for utstyret er også det samme, uansett farge og materiale.
At "FITA-folkene" ikke forstår det er deres tap og ikke ditt...



K
Svar