Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

valros
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 29 jul 2012, 22:58
Bosted: hamar

Re: Mjød

Legg inn av valros »

Det er bare å få honning flytende å helle den i og riste dunken så det blander seg, honningen bør ikke holde mer enn 40 gr c. Det er bra å riste ut kullsyre som du sier men ikke å tilføre mere oksygen, dette kan få gjæren til å bli dårlig. Det er dette gjærlås er til, slippe kullsyre ut men ikke oksygen inn.
Mvh Valros
Espenny
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 21 okt 2014, 12:17
Bosted: Klepp

Re: Mjød

Legg inn av Espenny »

Da var OG 10 ca og alkoholprosent ca 8,5 ifølge alkometeret.Plopper litt, men meeeeeget seint, så nå er tiden inne for gjærstopp.Ja veit mange sier at det er bedre å vente til den slutter helt å gjære, men nå gidder jeg ikke mer!Spent på å smake på brygget.Har smakt litt når jeg har målt OG, så må nok litt ekstra honning i.

Men om det er naturlig at det er endel kulsyre i brygget enda?Er vel ganske naturlig siden gjæren lager kullsyre når den eter sukkeret? Blir nok å riste litt etter at gjærstopp er tilsatt og brygget er stukket om(ja jeg rister etter den er stukket om, og ikke før når alt gjærgrumset ligger i bunn!), ellers forsvinner vel den futten av seg selv etterhvert.

Lest gjærstopp skal hives i, settes kaldt(soverom med sugerør i dunken så sover en godt) for klarning.Men hvor lenge bør den stå kaldt til klaring før den flaskes?Må jeg bøtte vin med skrukork og kjøpemjød i helga, eller kan jeg ta det litt med ro? ;)
valros
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 29 jul 2012, 22:58
Bosted: hamar

Re: Mjød

Legg inn av valros »

Det kommer litt an på hvor klar du vil ha den og om du bruker klarningsmiddel. Med klarningsmiddel tar det ca 3-4 uker hvis den står kaldt. Uten vil jeg tro det tar mange måneder, alt fra 6 og oppover. Men det er jo smaken som teller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Are »

Alternativt kan du også filtrere den hvis du ikke har tid til å la tyngdekraften virke.

Men smør deg med tålmodighet. Mjød blir best etter lagring.

Når det fjelder flasking koster ikke en korkpresse mye. Alternativet er å kjøoe tomme 3-litersposer på en bryggeributikk.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

Satte en dunk Mjød for 2 dager siden, og er vant med at den tar det med ro, og bruker en 3-4 uker på å gjære ut.
Men denne har det fryktelig travelt, og går med 1-2 plopp i sekundet. Står i ca. 21 grader. bør jeg sette den kaldere?
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Are »

Har prøvd å sette meg inn i gjærens verden (Yeast, The Practical Guide To Beer Fermentation). Ikke kommet meg gjennom boka ennå, men litt er plukket opp.

Først og fremst er det stor forskjell på gjær. Hvilken temepratur de trives på, hvor mye alkohol de tåler, hvor raskt de kommer i gang, hvor mye estere (ofte fruktig smak) de produserer, hvor mye av sukkeret de spiser opp, hvor raskt de faller til bunnen når de er ferdige m.m.

Ja, hetvinsgjær gir alkohol, men det finnes mye gjær som er bedre egnet til å lage mjød. Primært finnes det gjær til tørr mjød og til søt mjød. Jeg har sjekket to forskjellige produsenter på disse gjærtypene. Begge sier at du kan fint gjære på 21°. Den tørre kan gå langt lavere i temperatur enn den søte.

Hva sier gjærpakka di om temperatur?

Syns du det går for fort er det bare å sette den litt kjøligere. Men så lenge det ikke bobler ut av gjærlåsen er det ikke noe problem. Dette er en kortvarig fase av gjæringen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

Takk Are.
Dette er den samme gjæren jeg har brukt tidligere; Hetvinsgjær fra Europris. Ikke et ord om temperatur.
Nåja... reiser 3 uker til Thailand på søndag, så den får 4 uker enten den vil eller ikke...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Are »

Siden forskjellig gjær gir forskjellig resultat når ingrediensene ellers er de samme, vill jeg neste gang tatt på meg spanderbuksene og kjøpt en dedikert mjødgjær.

God tur. Spennende å høre hvordan det smaker.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

Sunket fra 70 OE til 35 Oe på 48 timer!
Skulle tro jeg hadde brukt sk. turbogjær... :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

Nå har mjøden sunket fra 70 til 28 Oe på 3 dager.
tappet nå av 5 liter, og tilsatte 1 kg spraymalt. Dette burde øke den med ca. 15oe, så vi havner på totalt 85 Oe.
beholder jeg den litt søt, havner vi da på ca. 12%...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Mjød

Legg inn av Lars Jensen »

Mjøden blir hjemme, du er borte. God tur! Skjønner deg godt. Her er det 4 grader i sjøen. 20 tak var friskt på morran. Det er det vel ikke dit du skal :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar