Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

http://www.beerdude.com/howto_brew_first_mead.shtml

Fant denne oppskrifta på nett.
Den er veldig detaljert og tar for seg alle deler av prosessen. Hvordan resultatet blir vet jeg ikke enda, da mjøden min har stått til gjering i ca 30 dager nå. (brukte hetvin gjær, da det var det eneste jeg fikk tak i) Så tenkte jeg at jeg skulle la den eldes i en måned eller to på i et nytt kar.

Noen som har erfaring med hvor lenge den bør eldes?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har ikke hatt egna sted å lagre mjød enda, og det har heller ikke meldt seg noe behov for det (Man skal dele broderlig på slike goder :D , og da forsvinner det fort).

Det jeg har hatt stående lengst har stått på korka glassflaske i ca 1/2 år. Den skiller seg litt, men en liten rist på flaska så er den like god.
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Honning +
Sukker +
Masse vann
Gjær +
Å ja dunken for og ha alt i er også der, nyvasket og ren, med gjærlås og lokk. + et par epler, da er det bare å vente med tålmodighet, om jeg kan finne den.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

Smakte på den her om dagen. Den ble såpass god at jeg tappet den like gjerne rett på flaske.
Så da får jeg prøve lagring neste gang :D
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Ja da er det i gang, puttrer jamt og trutt i gjærlåsen, så da kan jeg begynne og forberede neste fase. Skaffe nok tom flasker, men hvordan vil det være og ha mjøden på plast flasker til lagring?

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Bøck »

Stein skrev:Kanskje moderator på Historisk gjenskapning har noen bedre oppskrifter?
(venter i spenning!)
Jeg får vel si noen ord ettersom jeg har blitt utfordret. Jeg kom litt sent inn i diskusjonen, så du får ha mine råd til neste gang.

Det Stein hinter om er at jeg brygget en del mjød for lenge siden. En periode var jeg "den eneste" som kunne sånt, og har noe urettmessig blitt opphøyet til en slags mjødbryggeautoritet. Dette var før Internett ble allment tilgjengelig, og mine gamle oppskrifter var helt enkle. Oppskriftene du finner på nettet er sikkert minst like bra, og det finnes mange folk der ute med mye mer bryggeerfaring enn meg.

Jeg vil derimot bruke noen ord på honningen. Ettersom den er hovedingrediens, er det svært avgjørende for resultatet at honningen er god. Ulike typer mjød og krydderier kan kreve ulikt av honningen, men som en generell regel vil jeg si at lys blomsterhonning er langt å foretrekke framfor lynghonning. Argentinsk honning er billig og lett å ty til, men jeg vil advare mot den. Den har som regel en helt særegen smak som jeg personlig misliker sterkt. Det beste er å få kontakt med noen birøktere og få smaksprøver før du bestemmer deg. Honning er tross alt ganske dyrt.

Dessuten: Renslighet, renslighet, renslighet!
(Det kan knapt sies for ofte)
Og nesten like viktig: Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet!
(det hender mjød bruker måneder på å gjære ferdig, og flere år på å nå sitt smakspotensiale)
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Argentinsk honning er billig og lett å ty til, men jeg vil advare mot den. Den har som regel en helt særegen smak som jeg personlig misliker sterkt.
Hva kan smaken beskrives som, og er det noen urter som kan dempe den, eventuelt til sette eple eller pæremost for og runde av smaken. Som du sikkert skjønner så har jeg brukt Argentinsk honning, og det er ikke så mange birøktere her i nærheten. :idea: Kanskje jeg skulle prøve på det selv 8)
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Sagitarius skrev:
Argentinsk honning er billig og lett å ty til, men jeg vil advare mot den. Den har som regel en helt særegen smak som jeg personlig misliker sterkt.
Hva kan smaken beskrives som, og er det noen urter som kan dempe den, eventuelt til sette eple eller pæremost for og runde av smaken. Som du sikkert skjønner så har jeg brukt Argentinsk honning, og det er ikke så mange birøktere her i nærheten. :idea: Kanskje jeg skulle prøve på det selv 8)
Jeg vet ikke helt åssen jeg skal beskrive smaken. Emmen? Jeg har til nå kjent smaken gjennom andre tilsetninger (så langt jeg vet). Det kan hende at en ekstra tilsetning av annen honning vil dempe den argentinske smaken. Det er mulig lynghonning fungerer til akkurat det.

Jeg har vært borti folk som liker argentinsk honning godt, så det er ikke sikkert du vil synes det er noe problem.
Jørgen Bøckman
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Sagitarius: Min erfaring tilsier at lagring på plast fungerer hvis du planlegger å drikke opp mjøden i løpet av et par uker. Skal den stå lenger anbefaler jeg glassflasker.

Og ja, valg av honning har mye å si for smaken av det ferdige resultatet. Hva folk liker er jo imidlertid forskjellig, så det er ikke noe i vegen med å teste ut ulike typer honning. Er det forresten noen som har erfaring med å bruke lønnesirup? Har lest en plass at det har blitt brygga "mjød" på det, og tenkte å sette en med blanding lønnesirup/honning og en med kun lønnesirup. (I tilegg til det "vanlige" vårmjødet med honning selvsagt :wink: )
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Da er årets første mjød satt :D For å eksperimentere litt ble det 50/50 med honning og lønnesirup. Og etter antydning om at jeg kunne komme i skade for å skade mødet med å bruke fingern som termometer før gjærtilsetting, kjente jeg denne gangen på små prøver jeg tok opp fra dunken :) -Dette hadde en uventa positiv sideeffekt; jeg kunne jo prøvesmake, noe jeg ikke hadde tenkt på før :shock:

Det jeg smakte før gjæring var veldig lovende, så jeg gleder meg til det er ferdig :D
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Det høres spennende ut, honning og lønnesirup. vil vente spent på resultatet,
Mjøden jeg har satt har gått en ukes tid nå, 8) håper at resultatet blir bra. :D

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

nidrinr skrev:Da er årets første mjød satt :D For å eksperimentere litt ble det 50/50 med honning og lønnesirup. Og etter antydning om at jeg kunne komme i skade for å skade mødet med å bruke fingern som termometer før gjærtilsetting, kjente jeg denne gangen på små prøver jeg tok opp fra dunken :) -Dette hadde en uventa positiv sideeffekt; jeg kunne jo prøvesmake, noe jeg ikke hadde tenkt på før :shock:

Det jeg smakte før gjæring var veldig lovende, så jeg gleder meg til det er ferdig :D
Jeg skal opp i ditt distrikt 7-9mars og bli der i helgen, det hadde vært skøy å fått en prøvesmak:-)
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Det må det kunne gå an å få til.
Jeg skal til opp til Tretten på lørdag, men er vel hjemme fredag (minus fotballtrening fra halv 6 til 7) og hele søndagen. Litt av meninga med mjød er å kunne dele med andre :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Da var påskeferien over. Hjemreisen fra Finnmark kan kort beskrives som utfordrende. Først med fly fra Alta (innsjekking, sikkerhetskontroll, 1-åring, 10-åring, 15 blågrader og snøvær ute (som innebærer mye klær) og 35 varmegrader inne (som innebærer ubehag med mye klær), og selve flyturen i seg selv (Noe jeg velger å ikke kommentere, vi kom tross alt helberga fram selv om vi landa på feil bane å endte langt ute på utlandsreisestoppen.)
Vel inne på Gardermoen kom bagasjen etter bare tre kvarters venting og litt vekslende informasjon om akkurat hvor vi kunne finne den, så med tanke på påsketrafikk og generell slingringsmonn for flyplass-effektivitet må vel det godkjennes.

Så var det NSB da.. Toget kom det, når det skulle. :shock:
Men rett etter Eidsvoll slutta det å virke, så etter en times venting ble vi taua tilbake til Eidsvoll. Der skulle vi få buss, men den hverken stoppa på Tangen eller hadde barnesete, så det ble å vente på neste tog nordover..
Brann i noe toggreier mellom Oslo og Bryn gjorde da en innsats for ytterligere forsinkelser, så etter et par timers venting på Eidsvoll bar det på ny nordover. (Unga var på dette tidspunkt meget fornøyde med situasjonen :? )

Ved 8-tida var vi endelig hjemme til et iskaldt hus, og etter litt fyring og legging ble det endelig tid til det vi ikke fikk tid til før vi dro på ferie; smake på mjøden.

-Og da glemte vi at dagen hadde vært litt over normalen slitsom. Lønnesirup i mjøden anbefales herved på det varmeste :lol:
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Ja da er Mjøden min også ferdig, ble faktisk ikke så ille, det hjalp og ha epler i. kunne nok ha hatt i mer sukker el honning.

nidrnr: Hvor mye lønnesirup hadde du i forhold til honning?


Bjørnar.
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Svar