Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

Mjød er fantastisk 8)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mjød

Legg inn av Grauten »

Bare husk at honning ikke skal varmes høyere enn ca 40 grader, for å bevare "godsakene" i honningen. Honning er like ømfintlig for varme som gjær. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

En ting jeg lurer på ang. Mjød...

Skal mjød klares helt, og gjæringen stoppes før det flaskes,
eller gjør man som med øl, og ettergjærer på flaske for å få det kullsyreholdig?

Altså Øl eller vin?

Jeg liker virkelig smaken på mjøden min slik den er nå,
men en vekt på ca. 5 Ö, og en styrke på ca 11%... men den gjærer ennå...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Tja

Nå har jeg enda ikke klart å lage mjød uten naturlig kullsyre og jeg har ikke brukt klaring i den, men brukt skikkelig gjørstopp.

Om dette er grunnet brønnvannet her på brøttum (forresten sendt til analyse) eller noe annet vites ikke.

Snart på tide å sette julemjøden
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Julemjøden er i boks og er ferdig på flaske med skikkelig kork.

Om noen lurer på hvordan smaken ble etter tilsettning av lurium så spør nidrinr

Jeg oppdaget forresten noe kult. Ved flasking så ble det litt bunnfal, men ikke mye, og om man åpner flaska (leses tar av korken) så bruser den og man får et mjød med naturlig kullsyre som nesten bruser over i flaska.


Noen som har en logisk løsning på dette?

Eneste som jeg har funnet ut av er at jeg bruker brønnvann som jeg har fått testet av NGU og det er HELT rent så jeg ikke koker vannet på forhånd. Denne gangen må det nevnes at jeg har brukt gjørstopp i to omganger så det kan ikke være dette.



Og en liten ting til... 3 flasker mjød med 13.5% skaper litt røre i hue... vær forsiktig
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

:D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Mjød

Legg inn av nilstor »

Nja, så lenge det dannes kullsyre, er det fremdeles igjen både sukker, og gjærsopp som kan spalte sukkeret til alkohol og karbondioksid, så du kan nok beklage deg på mye moro framover! Ettergjæring på flaske er mye benyttet i ølbrygging, og gir ofte et fantastisk godt øl, bl. a. er alt ekte trappistøl ettergjæret på flaske, i likhet med ølet fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet (sjekk forresten ut "Norwegian Wood " fra sistnevnte! Herlig øl med røyksmak!).

Jeg vet ikke hvilken virkning det kan ha på mjød - det funker så det suser på hjemmebrygget maltøl - men det er da et forsøk verdt? Hvis mulig, synes jeg du skal stikke unne et par-tre flasker, og teste en om en måned, den neste om to måneder, osv. Du holder oss vel underrettet om utviklingen?

God jul!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

av dette vidunderlige brygget har jeg igjen 6 flasker som jeg kan la være utover våren bare for å underette forumet om dette.

Forresten så fan t jeg ut her at den lokale kjøpmannen er en kjærnekar :)
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Mjød

Legg inn av jamar »

Nilstor har rett, men da bør man ha en oppskrift å følge. Jeg slurvet en gang med sukkermengden på en ølsats i studietida. Hadde ikke vekt og tok det på øyemål. Kvelden før jeg skulle på flyet hjem til mor og far, satt jeg og leste og ante fred og ingen fare idet det smalt i første flaska på kjøkkenet. Flaskene stod i en plastdunk, så jeg tenkte det bare var å tørke av de andre. Mens jeg sto der med tørkefilla smalt flaske nr. to. Jeg tenkte med gru på resultatet av førti flasker - fikk panikk og stormjekket samtlige med en gammel brødkniv (hadde ikke øljekk i heimen). Hva som var verst av ømheten over venstre pekefingerknoke og bitterheten over å helle ut 40 flasker øl i vasken har jeg fortrengt, men gjør dere selv en tjeneste: ikke overdriv sukkermengden på ettergjæringa.
romjulshilsen; jamar
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

da må det eventuelt være igjen sukker skulle jeg tro, for jeg ahr ikke tilsatt ekstra sukker i flaskene for å få til ettergjæring.

men men.. ny dunk settes i morgen så får vi se om jeg klarer å få det til 2 ganger på rad :)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av dagsunde »

Rart med det...
Satte 25 liter og gjæret det hel ut, endte på 13%.

Det gikk av en eller annen merkelig grunn masse mjød ut av dunken
før det kom på flasker??? (Kan ikke skjønne dette). :wink:

Anyway... Syntes den ble litt vel "tørr" etter at den hadde gått helt ut og klarnet,
så jeg hadde på en 1/2 Kg Honning på de 15 literene som var igjen,
og flasket det hele.

3 uker og 15 flasker senere var det ettergjæret på flaskene, og DET VAR HELT FANTASTISK!!!
Akkurat passe kullsyre nivå, og et spark som et muldyr.

Men da bare 6 flasker igjen... De gikk i Jula...

Dette ga mersmak!

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Det er som det er skrevet. Mjød er en gudedrikk, og som den gamle troen sier, er at skikkelige krigere og ekte vikinger skal komme til han ODIN i Valhall på fest, og der skal begrene flyte over av MJØD


Vi skriver Mandag etter middelalderfestivalen på Hamar, og konstaterte at det gikk litt over 40 liter mjød på to kvelder :)

Jeg har oppdaget noen flere hemmlighater med dette brygget, og om du bare brygger på ren honing, og bruker hurtiggjær, så vil du få en besk ettersmak og en følelse av såpe bak i ganen når du har tatt en slurk. Noen vil sikkert si at dette er behagelig, men desverre ikke jeg.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mjød

Legg inn av Zeida »

Nummer en mjød høres ut som varm melk eller mælk nummer to hvem vil ha SÅPE smak i ganen det blir det samme som å smake 1måned gammel eplejuce og 40 LITER ???? :shock:

Og du ØDELEGGER MASS HONNING det er bare ulemper men jeg tror ikke jeg har så mye å si jeg er bare 12 så men bare forsett å ødelegg honning :cry:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjød

Legg inn av Christian »

høhøhø :roll: snakkes om en 10års tid, meget mulig du har forandret litt på synspunktene dine da 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Moen »

:lol:
Svar