Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Mjød

Legg inn av Sagitarius »

Hei er det noen her på forumet som vet hvordan en lager godt mjød? eller er jeg helt på jordet når jeg spør :lol:

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Mjød

Legg inn av Stein »

Her er nå en lenke:
http://hem.passagen.se/susbrom/MJOD.HTM

Kanskje moderator på Historisk gjenskapning har noen bedre oppskrifter?
(venter i spenning!)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Har satt mjød for ett par månder siden, men har ikke fått smake produtet da det befinner seg oppi vømmøl og dalom. Bare husk på renslighet, kok alt av utstyr og ballonger vann og ingredienser godt før du har oppi hetvinsgjær. Vi kryddret mest med epler og brukte lynghonning og sommerhonning. 2,5 kg honning på 5 l vann.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har laga endel mjød, og den enkleste av oppskriftene jeg bruker (som gir en meget god smak :) ), er som følger:

(regner med at du har bøtte m. lokk og gjærlås)

Det første jeg gjør er å koke opp ca 15 l vann. (Kan jukse med vannkoker)
Rør ut ca 2,5 kg honning og 2 kg sukker i det kokende vannet. (Evt. bare 4 kg honning, gir naturlig nok en sterkere honningsmak.)

Så fyller jeg på med kaldt vann til det er ca 23 liter i dunken med alt som til nå er blanda.

Neste steg er å vente til alt holder noe under kroppstemperatur (Stikker fingern nedi og ikke kjenner temp. forskj. fra luft.), for så å blande inn hetvinsgjær til 25 liter (Små poser, får dem bl.a. på eoropris).
Kan lønne seg å røre ut gjæren i et glass med samme tempeatur og helle det i dunken. Løser seg bedre opp på den måten.

Kan være en ide å skrelle og kutte opp et par epler som legges i, både fordi det gir god smak, og fordi det gjør at gjæringsprosessen får en "flying start".

Nå er i utg. pkt. alt klart hvis du kun vil ha et enkelt mjød, men mange liker å ha i noe ekstra urter el no for å gjøre litt ekstra ut av det. Selv bruker jeg å plukke og legge i 10- 15 hele mynteplanter mens det gjærer. Det gir en litt friskere smak, ikke bare søtsmak. (Kona har urtebed, så tilgangen på mynte er nærmest ubegrensa.)

Vil du ha ca 10% alkohol lar du dette klukke og godgjøre seg i 20- 25 dager på jevn temp (ca 18- 20 grader i rommet), vil du ha opp mot 20 % lar du det stå ca 35 dager. Lenger enn det er det sjelden noe poeng å vente, da øker du bare eddiksmaken..

Mjød er GODT :P
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

nidrinr skrev:
Neste steg er å vente til alt holder noe under kroppstemperatur (Stikker fingern nedi og ikke kjenner temp. forskj. fra luft.),
Her vile jeg ha brukt ett termometer som er rengjort. Det finnes mye rare bassilusker, sopp og gjær på fingrene som kan infisere den hærlige blandingen av sukker vann og honning. Villgjær gir ublu smak.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Mjød er en meget lumsk drikk, den er søt og god, og det er vanskelig å kjenne hvor sterk den er. Et moderat inntak av mjød forårsaker svært få følbare rustegn, hodet er klart og alt er flott. Men når du reiser deg opp, vil du sannsynligvis oppdage at knærne er helt gummi! Forsiktighet tilrådes!

Vi skal dessuten huske på at i mjødrus er det lett å gi lovnader det kan være vanskelig å stå ved senere .... Jeg minner bare om hva som skjedde med Bue Digre, Palnatoke og andre kjekke jomsvikinger da de gode og fulle av mjød lovte å ta rotta på Håkon ladejarl. Fra deres synspunkt ble slaget i Hjørungavåg i 986 en heller traurig affære.

Derfor: Vis måtehold!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Også en mulighet, dersom du har et :wink: (Ang. termometer)
Sist redigert av nidrinr den 06 feb 2008, 14:39, redigert 1 gang totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er forresten også en mulighet å øke mengden honning om ønsket.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Kom forresten på at det også er lurt å avslutte med gjærstopp.

Skal prøve å sette mjød med lønnesirup til våren, for å se hvordan det blir.

Men det er som nevnt en lumsk drikk, og det anbefales å reise seg i blant mens det inntas. (Hodet kjennes ikke surrete ut før det er for seint hvis inntaket kun foregår sittende, mulig man må erfare dette.. :oops: )
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Takker, her var det mye info, rent utstyr er jo en selvfølge, bryggedunker og slikt :oops: og som det sies havamål:

Inkje so godt
som godt dei segjer
er øl for manna-ætt.
Di meir du drikk,
di mindre vit
mun du i hausen hava.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Blir jo tørst av å lese alt dette og det spørs ikke om dette må prøves:-) Passer jo veldig fint på en guttetur.
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Det er veldig godt, og det kan anbefales å lage "lettmjød", som inneholder mindre enn 10 % alkohyler. Stort sett gir det hyggeligere kvelder, i alle fall om det er folk som ikke er vant til å drikke mjød med i laget.. :)

Vi lager også ofte noe vi kaller "mjød-te" her hjemme. Ca 1 liter vann kokes opp, rør inn 2 ss honning, og tørka mynte (ment til ca 3 tekopper). Vi bruker også ofte å ha i kamille. Dette avkjøles, og resultatet er en drikk som kan minne om mjød i smaken, uten alkohol.

10 åringen hjemme elsker dette, og vi slipper mas om å kjøpe saft/ brus o.l :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Sitat nidrinr:
"Men det er som nevnt en lumsk drikk, og det anbefales å reise seg i blant mens det inntas. (Hodet kjennes ikke surrete ut før det er for seint hvis inntaket kun foregår sittende, mulig man må erfare dette.. )"

Dette synes meg å være et meget godt råd! (Du snakker av erfaring, du også ...?)
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Jepp, og det rare er at man ikke lærer etter første erfaring heller, men etter flere.. :oops:
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Får vel begynne med mjød-te og bygge meg oppover til sterkere mjød :wink:
B
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Svar