Mjød

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

ca 50-50. Lønnesirup på butikken er litt dyrt, men det er absolutt verdt det :)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Har fulgt oppskriften gitt tidligere i denne tråden, minus mynte grunnet tilgang på dette. Mao honning, sukker, vann, gjær, og en god del eplebåter.

Jeg startet prosessen for 2 uker siden. Gjæringen tok aldri helt av, men det plopper 3 ganger pr 10 sek, og det har det gjort de siste 2 ukene, dvs ingen reduksjon i takten. Da antar jeg at jeg fortsetter en stund til. Men ploppe-takten er vesentlig lavere enn ved annen brygging. Er dette normalt, pga høyt sukker-innhold og alt det der?
Sjekket brygget nå, og det dufter veldig bra! Mye bedre enn for 2 uker siden, da det luktet mest honning. Nå lukter det alkoholisert honning....:-)

Gjærstopp er nevnt. Er det helt påkrevd i dette gamet, grunnet sukkerinnholdet? Dvs at det hele vil gjære inntil en når mjød-eddik?

Første gang jeg gjør dette, så det hele er en smule spennende.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Gjærstopp er og anbefale, og klarnings middel. Mjøden jeg satte endte opp på ca 5,5 vol %, og er som leskedrikk farlig, nå skjønner jeg at en må være forsiktig når en drikker det.

Bjørnar :)
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Veit ikke om det er "påkrevd" med gjærstopp, men jeg tror det gir bedre holdbarhet om ikke anna. Har opplevd at mjød uten gjærstopp har blitt stående, og endt opp som "mjød-eddik".
Koster ikke så mye med gjærstopp, og den er relativt enkel å bruke. Jeg har i alle fall opplevd at mjøden holder seg god lenger med gjærstopp. (Skal du drikke opp alt på kort tid er det sikkert ikke så viktig..)

Ellers skal det bli spennende å høre hvordan den blir når du får smakt på den :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

3 plopp pr 10 sek høres forøvrig ganske vanlig ut for mjød. Har opplevd hyppigere, men bare hvis jeg bruker mer av det søte, mer eplebiter, og lar den stå på et par trebiter ca 5 cm over golv med varmekabler. Det gir forøvrig et enda mer alkoholholdig resultat, nesten litt for mye.. Den mjøden jeg stort sett er mest fornøgd med holder et sted mellom 4 og 12-13%.
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Tolveor »

nå har jeg kastet meg på "mjød-vogna" og har da satt mjød.

Dette er oppskriften jeg fulgte. mjøden er satt forrige søndag og skal være klar om fire uker i henhold til oppskriften.

http://aevum.neoplex.org/index.php?opti ... &Itemid=29

Tom
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av GreenMan »

Håper da inderlig at du husket den viktigste ingrediensen - nemlig brølinga ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Tolveor »

jada! ble 7 på søndag morgen før vi fikk putta gjær oppi der, så da fikk jeg restene av festen (de som var våkne) til å brøle :twisted:
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Mjød

Legg inn av Jadda »

Jepp Guddemjøden er sagnomsust. Anbefales av mjødkjennere
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

Mjød er morro :)
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Tolveor »

ok har et problem tror jeg. har gått 1.5 uker og gjæringa har stoppet.

Hva kan være problemet tro?

"Dersom gjæringen ikke starter etter ett til to døgn, dvs. gjærlåsen blupper ikke, kan du forsøke å ha oppi gjærnæringssalt og mer vingjær. Les på pakken. Noen ganger tar det litt tid før gjæringen kommer igang. Dette skyldes nok honningen, som er et uberegnelig naturprodukt." (fra oppskriften)

Har brukt kun honning forresten ikke sukker. Kan jeg ha opp i gjærernæringssalt of litt mer vingjær eller er dette for sent? tenker på for å få igang gjæringa igjen.

Tom
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mjød

Legg inn av Are »

Så vidt jeg vet kan det være 3 hovedgrunner til at gjæringa stopper:
Gjæren har brukt opp maten sin (sukker). Tilsett mer
Gjæren har tatt kvelden for varmt eller for høy alkoholprosent. Tilpass temperatur eventuelt gjær som tåler høyere styrke hvis det er ønskeelig
Gjæren sover fordi det er for kaldt. Hev temeraturen

Eller kanskje den er ferdig simpelthen :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Mjød

Legg inn av Stein »

Jeg er ingen spesialist, har bare satt mjød en gang. Resultatet ble helt greitt, men ingen prisvinner.

Opplevde at gjæringen avtok veldig mye, kun et og annet plopp.
Jeg skrudde opp temperaturen litt, og lot det ploppe lite, lenge.
Tok noen tester i ny og ne, og så at potensialet for alkohyler steg.

Står du ved dunken, og ikke opplever et eneste plopp innen et minutt, har du et problem.
Hører du et til to plopp i minuttet, trenger du kanskje bare lang tid...
Mjød gjærer ikke så publikumsvennlig som øl, det er sikkert.

Det kan være at innlegger over har rett, og at du bør prøve et av disse triksene.
Du brukte hetvinsgjær? Mtp at dårligere gjær kanskje ikke tåler alkoholen som er dannet.

Hvis du tror ting har gått i vranglås, ville jeg prøvd på forskjellige ting uansett. Mer sukker, gjærnæring, litt mer gjær osv.
Men for mye gjær gir dårlig smak, så dont overdo it...

Jeg tror dog ikke den er ferdig. Mjød skal ta lengre tid, hvis en ønsker gøy mjød....
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjød

Legg inn av nidrinr »

Har også opplevd dette, spesielt ved vinterbrygging. Satte dunken oppå et par lister inne på bad med varmekabler med jevn høg temperatur, tilsatte et par kopper sukker, og vips så ble det liv i dunken igjen. :)
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Mjød

Legg inn av SilentG2 »

Tolveor skrev:ok har et problem tror jeg. har gått 1.5 uker og gjæringa har stoppet.

Hva kan være problemet tro?

"Dersom gjæringen ikke starter etter ett til to døgn, dvs. gjærlåsen blupper ikke, kan du forsøke å ha oppi gjærnæringssalt og mer vingjær. Les på pakken. Noen ganger tar det litt tid før gjæringen kommer igang. Dette skyldes nok honningen, som er et uberegnelig naturprodukt." (fra oppskriften)

Har brukt kun honning forresten ikke sukker. Kan jeg ha opp i gjærernæringssalt of litt mer vingjær eller er dette for sent? tenker på for å få igang gjæringa igjen.

Tom

det som er markert her med tjukk skrift er nok problemet ditt.

Gjær bruker forskjellig sukkerarter som næring, og det er ikke så alt for mye av de rette sukkerartene i honning. Muligheten er å tilsette sukker eller mose noen epler for å tilsette fruktsukker. Dette kombinert med en pose hetvinsgjær fra europris burde sette fart i brygget.


Personlig så har jeg liten tolmodighet med denne guddommlige drikk så min har stått i 14 dager, har 12 % og smaker konge.

Veit ikke helt åssen jeg får det til heller, men min mjød kommer med en anelse naturlig futt. (kullsyre)

Til de som vil smake kommer nidrinr til NM i moss med denne varen.
Svar