Hvor gammel må en tradisjon være?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Hvor gammel må en tradisjon være?

Legg inn av Jadda »

Etter å ha est svaret fra KEn om FITA blinkenes oppfinner Prins Georg fra Wales , som oppfant blinkene i 1787, vil jeg rippe opp i en gammel "feide". Hvor gammel må en tradisjon være for at vi skal kalle det en traisjon. Jeg husker fra det forige forumet at dette ble diskutert hevftig med tanke å¨regelverk og slikt håper jeg at denne diskusjonen blir like sakelig på dette forumet smo det forige. Med tanke på at mange av oss skyter buedesig fra steinalder og middelalder vil jeg driste meg til å si at det ikke føles rett å skyte på FITA blinker spes. når vi kler oss ut som duster for å ha det gøy. Vi i trondheim har såvidt begynt å snakke om en standard for blinker brukt på trad/historisk skyrting, men kankje bør vi unngå standriseringer slik at hvert arrangement kan finne på noe slik at vi får variasjon. Hva mere dere?
Vil samtidig benytte anledningen til å si at all form for bueskytnig er morro Alle burde prøve en compound bue. :D
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg ser ikke noe galt i å skyte på FITA-skiva, men er det et "historisk " arrangement hvor en kler seg etter tid og sted, så bør kanskje ikke bruke den hvis en agerer noe som er før ca. 1787. Nå kan det jo godt tenkes at de skjøt på et lignende arrangement av fargede sirkler i flere hundre år før det, men neppe i steinalderen.

For slike arrangementer bør nok blinken også gjenspeile historien, men hva vet man.

For land med vedvarende bueskyttertradisjoner gjennom hundrer av år; Japan, Korea, Bhutan, England, Cherokee (som jeg kommer på i farten) er det bare Cherokeene som IKKE skyter på en rund skive.

Japan: rund skive svart og hvit, eller gyllen ved finere anledninger, 36cm i diameter, 28 eller 60m nærmest seremoniell skyting hvor treffet ikke er poenget men bare et (uungåelig) resultat av et riktig utført skudd, Sanjusangendo, vegg 3x5m, 130m? 24 timers skyting!

Korea: Svær rund blink, 150-160m,

Bhutan: Liten rund blink (30cm)med flere farger, 90-110m

England: Prinsens sirkler 4 farger, gylt senter 122cm, opptil 90 eller 110m

Cherokee: Cornstalks, 4x4fot halmballer, poeng også for
penetreringsevne.

Norge: ? " han skaut", en kvist fryktelig langt unna, et eple, et knivskaft i et tre, så og så langt, gjennom ei rå oksehud, mye rå kraft..

Alle disse er eksempler på århundrelange tradisjoner, for både Japan og Englands del dokumentert tilbake til middelalderen. Kanskje sirklene egenlig er nokså tradisjonelle.

Du kan kanskje like gjerne debattere skyteavstanden. For det ser etter min mening ikke ut som om det er noen "tradisjon" for å konkurrere på jaktskyting eller jaktrelaterte avstander.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

For meg er det omtrent som å banne i kjerka å bruke en FITA-blink på et middelalder/viking-arrangement.

Den dagen jeg kler meg opp som Horace Ford, skyter jeg med glede på en FITA-liknende blink. Så vidt meg bekjent hadde de heller ikke på 1800-tallet armerte papirblinker med FITA-stempel. At runde blinker har vært vanlig opp gjennom århundrene er det ingen tvil om. Se bare på illustrasjonen fra Luttrell Psalter (første halvdel av 1300-tallet) på forsiden til www.langbue.no .Det er det en rund blink hengt opp på ”the butt” som engelskmennene kaller det. Men det er fremdeles langt fra en slik blink til en FITA-blink. Så vidt meg bekjent var de fleste blinker i middelalderen type ”treff/bom”, ikke en skalering fra 1-10. En nøye skalering på det viset er fint til trening og til konkurranser der poengene teller, men ikke under en konkurranse på et middelalder-/vikingtidsarrangement.

På samme måte er 3-d-dyr av skum riktig så artig å skyte på, men de har en enda kortere historie enn FITA-blinkene.

Er vi virkelig så fantasiløse at vi må ty til en moderne blink for å avgjøre hvem som er den beste skytteren på en historisk marked? Er vi så inngrodde at 18-m FITA er den eneste interessante konkurranseformen ved siden av 3-d-dyr? Det finnes også andre hold enn 6, 12 , 18 og 30 meter. Buene mine går i alle fall lenger enn det. Om jeg ikke treffer senter på clout på 130 meter ser jeg ikke på det som noe nederlag. Jeg bommer stort sett med alle pilene, men gleder meg når jeg kommer i nærheten.

Bueskyting skal være moro, finn på noe annerledes.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har atskillig sans for det som Are sier, og FITA-blinken ser vi jo ofte nok når vi deltar på Bueskytterforbundets stevner. Det artige ved vår måte å skyte på, er jo at den ikke er så inni hampen detaljregulert, det er fremdeles rom for det "lille ekstra". Det var vel dette som fikk meg til å henge recurvebuen på veggen, og satse tradisjonelt. Og nå erter jeg sikkert på meg de fleste som skyter med glassfiber og aluminium eller det som verre, men Skikkelig Bueskyting kan bare gjøres på tradisjonelt vis, hvor skytteren bare har seg selv og sin egen beregning å stole på. Og så er det dette fellesskapet med Ötzi & co, da ...

Og hvordan avgjør vi så hvem som er den beste skytteren uten mangefarget blink med poengberegning? De greide det jo før "The Prince's Reckoning", så hvorfor skulle vi være noe dårligere? Én vanlig kappskytingsmåte i vikingtiden var å skyte en pil i et tre eller noe. Den som traff nærmest, vant. Kålhoder på staur, heng opp ett eller annet i et tau, gi det en dytt og skyt på det, sleng ett eller annet opp i lufta, det er da bare fantasien som begrenser!

Det er dette som er vår store fordel fremfor recurve- og compoundskytterne, vi kan gjøre skytingen langt mer spektakulær og publikumsvennlig enn det er mulig i Nidarøhallen eller andre sportshaller, siden vi ikke er låst til et rigid regelverk. Dette fortrinnet bør vi utnytte!

I middelalderen, som er den tidsperiode vi stort sett forholder oss til, var kappskytingene ikke standardiserte, reglene ble vel stort sett bestemt der og då når det trakk seg opp til tevling. Det er vel ingenting i veien for at vi kan gjøre det samme? Vi kan jo også bli enige om et basisutvalg av øvelser som kan inngå i et stevne, samtidig som arrangøren kan ha en eller annen slags selvkomponert øvelse på lur?

Eller hva?
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Enig med du.
Mener forsåvidt at vi også utenfor Historiske markeder godt kan bestrebe oss på å utforske konkuranseformer og mål basert på tradisjoner eldre en 220 år. Det er jo dette vi gjør med resten av utstyret vårt, så hvorfor ikke også blinken??
Bueskyting er en av få fritidsinteresser der man faktisk kan snakke om urgammel tradisjon (30 000 år?) Og i den sammenheng kan vell knapt oppfinnelser fra 1787 kalles særlig tradisjonelle.
I USA krangler de mye om hva som kan kalles tradisjon, og mange mener det må noen tusen år med akumulert kunnskap overlevert muntlig fra generasjon til generasjon før det kan få en såpass ærverdig merkelapp, mao. illustrasjoner fra middelalderen holder ikke mål. :wink:
Vi bør heller ikke glemme at tradisjon for mange er en personlig sak, en eldre "cherokee" vil nok stille seg noe undrende til vår definisjon av tradisjonell klasse.
Av de samene jeg kjenner er det desverre ingen som har noe forhold til bueskyting, andre med kilder til førstehånds innsikt i den tradisjonen?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Tradisjonell?? I følge synonym ordboka= sedvane, nedarvet, overlevering, skikk. Hva men legger i tidsaspektet her? En generasjon eller to?

I år vil det antagelig bli godkjent en egen klasse i NBF/FITA systemet som godkjenner plast og glassfiber under navnet Trad-bow. I den forbindelse har NL en rekke forslag inne til NBF-Tinget. Trad-bow skyttere er nære slektninger av "Historisk bueskytterklasse" og her er tonen god.

Fordi det er lite middelalderdager og vikingetreff vinterstid synes jeg for egen del at FITA skyting er både morsomt og utfordrende. Sommerstid et tiden for de lange skudd og alle muligheter ellers... vi må ha litt av hvert :D
Bilde
Svar