Geografisk hemmet?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Geografisk hemmet?

Legg inn av PunyV »

Sitter å leser litt her på forumet, og finner ut at det er fryktelig få medlemmer her fra nordnorge. Hvorfor!! Jeg føler meg litt sånn geografisk hemmet i og med at det ikke er det største buemiljøet her i området! Er bueskyting (og bygging) en typisk ting som ikke passer her i nordnorge? Jeg vet jo det, etter egen erfaring, at gode bueemner ikke vokser på trær her oppe i nord.

Finnes det flere brukere her på forumet som finnes i troms og finnmark, eller er jeg alene?

-Kjell
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

samene lagde jo buer, så noe materiale må da finnes. :lol:
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Bjerk mann, bjerk..
Rogn finner du vel også der oppe,

Rett, ikke vridd og uten kvist. Lat som om det er ask, lag en flatbue, og du vil ikke merke forskjell...

Inne i dalene fins jo stor bjerk helt nord så noe må da finnes. Du har jo fordelen med litt færre grunneiere.. Rein-sener som backing skulle jo gjøre susen.

K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

KEn skrev:Bjerk mann, bjerk..
Rogn finner du vel også der oppe,

Rett, ikke vridd og uten kvist. Lat som om det er ask, lag en flatbue, og du vil ikke merke forskjell...

Inne i dalene fins jo stor bjerk helt nord så noe må da finnes. Du har jo fordelen med litt færre grunneiere.. Rein-sener som backing skulle jo gjøre susen.

K
Joda, Rogn finnes her i hopetall, men rett rogn uten kvist er ikke så lett! Fant en som jeg trodde skulle være fin, men det viste seg å være en snurrig sak. 270° vridning på under 2 meter. Hvordan kan man finne ut om emnet er vridd eller ikke, må jeg bare hugge ned og splitte den?

Er det forresten noen som kan forklare hvorfor noen trær vrir seg så mye som de gjør?

Brukbar bjerk burde det være lettere å finne enn rogn. Hvordan er bjerk i forhold til ask? Litt svakere? Må bare lage litt tykkere lemmer? Laminere bjerk/ask (buk/rygg)?

Desverre er det ikke åpen jaktsesong på rein rundt om her, og ikke er det så mange rein i området at jeg kan ta en med støtfangeren heller... Den som bare hadde vært same...

Det største problemet er vel egentlig ikke å få tak i brukbare emner, posten gjør en utmerket jobb med transport av slikt, og det er vel flust av folk her på forumet som mer enn gjerne donerer bort de mest utrolig fine emnene??(kanskje jeg er litt vel optimistisk her...). Det jeg virkelig savner er et langbuemiljø i nord! Jeg kan jo dra inn til tromsø til IF Fløya bueskyttere, men det er over 2 timer i bil hver vei, og de skyter vel mest med sånne glassfiber/compositt greier.

(og blir det OL i tromsø så flytter jeg sørover...)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det finnes noen buefolk nord for Trondheim, men ikke mange. "Nord for Trondheim" er også et ganske stort område :lol:

Mitt triks til deg er: Gjør deg synlig, så tiltrekker du deg likesinnede. Lokalavisa, tren på et svært synlig sted, still opp på husflidlag, hobbydager e.l.

Jeg har selv vært i Sørreisa så jeg vet at det ikke akkurat er verdens navle, men det er verdt etr forsøk.

Lykke til. Skal selv stille på hobbydag om to uker i håp om å verve noen i lokalmiljøet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Et sted skal en begynne. Vi var to eller 3 med trad-buer her når jeg begynte. Og når han som begynte, begynte, så var han en...

Ikke bekymre deg så mye om å lage den perfekte buen eller hvordan bjerk er i forhold til Ask, som om det var så svaret på alt. De er kanskje forskjellige, Det nok større forskjell fra tre til tre enn imellom slagene.

K
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hei! Du kan kanskje gjøre som noen andre har gjort før deg...
Bruke gran/furu fra en trelastforhandler.
Ikke verdens beste treslag, men det finnes i rikelig monn, og det er rimelig.
Leter du litt i buemakertrådene finner du eksempler tror jeg.

Det er ikke så farlig om en planke til 10 - 20 kr. knekker, verre med barlindevne til 1000,-

Du kan jo også bruke linbacking eller noe på buene, (brennesle, hamp, fiber av noe slag).
Hvis du vil avansere, kan du eksperimentere med senebacking eller laminere med bjerk, gå videre til reaksjonsved, osv.
Sener fåes vel der i nord også. Jeg vet ikke helt når det er jaktsesong hos deg,
men her spør jeg bare en jeger om å få beina til dyra, de blir kastet alikevel.
Hvis du tar med deg både skinn og bein blir de veldig glade, for da slipper de å kaste dette selv, veldig tungt :D
Her er det bare elg, men dere har vel både rein og elg.

Står du også og skyter et synlig sted, som nemnt, får du tilskuere, og de vil som regel gjerne prøve :)
Ha med et par lettere buer, gjerne noen du kan donere, først kommer som regel barna, etterpå kanskje noen fedre...

Lykke til!

Lars
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Slakter de ikke rein omtrent nå?

K
Svar