Minusgrader og bue?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Minusgrader og bue?

Legg inn av Are »

Har hørt at det er småskummelt å skyte ute om vinteren med trebuer. Treverk blir sprøtt sies det. Spesielt barlind har jeg lest. I varmen så blir buene slappere, spesielt barlind skal også være utsatt for dette.

Jeg vet at det finnes folk som har skutt med buen utendørs i minusgrader uten at det er noe problem.

Jeg har tenkt litt på dette. Er det virkelig kulda som gjør buen sprø? Eller er det fuktigheten i buen som blir lav. Så vidt meg bekjent er metningspunktet for vann i luft i minusgrader latterlig lav (ved -10 er metningspunktet ca 2g/m3), mens varmere luft kan inneholde betraktelig mer ( ved+40 kan den inneholde rundt 50g/m3).

Så det jeg lurer på er om det bare er det at det er tørt i lufta som gjør at treet mister fuktighet og blir sprøtt, eller finnes det noen annen god løsning? Hvis så er tilfelle, ser jeg ingen grunn til å være redd for å skyte om vinteren, bare man overflatebehandler buen godt, og ikke lagrer den ute i dagesvis om vinteren.

Noen som har innspill?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Mulig dette er helt på jordet, men: kan det tenkes at fuktugheten/vannet i buen fryser til små iskrystaller? :roll: Det er jo en kjent sak at f.eks grønnsaker blir dvaske av å fryses, pga at cellene sprenges. Uten å si at det er noen direkte link mellom de to, hehe :lol:

Jeg skaut iallefall med alle mine buer for noen dager siden, inkludert innskyting av en 60#++ ask flatbue med 45graders "stående" årringer, og det gikk fint. Det var vel rett rundt frysepunktet mener jeg.
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

veeelllll jeg har hørt rykter om trær som har frøset sunt i ekstrem kulde, men vet ikke sikkert om dette er tilfelle og hva som i tilfelle skjer. trær på rot burde jo være litt mere utsatt enn buene våre. og de fleste trær ser jo uforkammet hele ut da.

Er i utgangspkt-et litt enig med Are, men det er en ting som slår meg: flere materialer forandrer massetetthet (dvs de krymper eller utvider seg) ved tempraturendring. Personlig har jeg knekt to finnkniver på vinter'n. kan det være noe av det samme som i tilfelle skjer med buer?

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Trær som står på rot og grønnskaer for den saks skyld inneholder ganske mye fritt vann. Buer har bare litt vann som er bundet opp i celleveggene. Hvis det var sånn at det vannet skulle fryse under null, burde det vel være sånn at alle buer skulle knekke i minusgrader eller hva?

Samene har vel brukt buer i minusgrader så vidt meg bekjent. Det hender det er kaldt om vinteren i Nord-Norge. Jeg husker i allefall noen guffent kalde dager der...

Kan hende du har rett Ole, men nå er vel ikke jern og tre helt samme materialet. Det er vel generelt litt mer rigid molekylsruktur på jern hvis jeg husker min kjemi rett.

Er det sånn at hvis man tar en bue ut i minus 25 en times tid, så knekker den ved bruk. Det er kort nok tid til at fuktigheten ikke rekker å forsvinne, men lenge nok til at treet blir skikkelig kaldt.

Noen som bor i et kuldehøl og har en bue de har lyst til å ofre? :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette ville jo være enkelt å teste, for de som har en fryseboks og to like trebiter tilgjengelig :wink:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg brakk en ask D-seksjons langbue bue for en del å siden. Hadde skutt en masse med den, trygg og grei. Men en dag skulle jeg vise en dame buen og et skudd. Buen stod i boden på hytta, minus 8-10. dro den rett opp og PANG, splintret. Er ikke i tvil om at det var minusgradene som var årsak til bruddet.

Mal apropos: Var på skitur i Nordmarka/Stryken for mange år siden, ca 30 grader minus.Brrrrrrr... Husker det smalt i granleggene omtrent samme lyden som fra grankubber på peisbål. Så kulde kan nok påvirke treverk. Frysetørking av parkett-virke vet jeg også blir gjort.
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Er ikke sikkert det er kulda Truls.
Det finnes andre grunner til at en bue kan knekke. Jeg har selv klart å knekke en d-snitt langbue i hickory. Den bøyde pent, var godt innskutt, temperert og var min kones :shock:

Jeg vil heller si at buer kan knekke når du minst aner det, og det er ikke alltid lett å vite hva som er grunnen (så sant man ikke legger buen til tørk på gardinbrettet over ovnen som enkelte har gjort :lol: )
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Mjaaa, det å ha hørt og lest dette fra mange hold og en enkelt bue(min) er jo egentilg ikke nok bevis, enig i det. God ide med Kviljos fryseboks test. Her passer et Ibsensitat inn:-).... Tenke det, ønske det, ville det ja, .... men å GJØRE det :?: :?: :?: :!:
Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Vel det jeg oppdaget skjedde med en av mine buer som var ute i mange kuldegrader, uten å bli brukt, var at den fikk "ståpels". Det virker som om trefibrene begynte å reise seg. Nå hadde den bare fått noen oljelag dog, men jeg vil tro at det har noe med fuktighet i treeverket som fryste og som kjent så ekspanderer vann når de blir til is.

På den annen side så har jeg brukt en flatbue type Randal i -8 uten at den tok skade av det. Så jeg tror at finish kan ha sterk innvirkning og at man ikke bør overbelaste veldig kaldt treverk, la det heller venne seg til å bli bøyd også i kaldt vær. Husk at kaldluft som regel inneholder mindre fuktighet enn varm luft. Personlig tror jeg at smertegrensa ligger et sted mellom 5 og 10 minusgrader uten at jeg har gjort tester.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hickori hoppski..
Samene brukte da buer, jeg skal love at det er kaldere enn -8 på vidda i februar.

Teori:
Treverk blir jo mykere når det blir varmet opp, da blir det nok hardere når det blir avkjølt. Det skyldes antakelig resiner i treverket som ikke er helt faste og som endrer viskositet med temperaturen (og kanskje fuktighetsinnholdet, men det endrer seg ikke på noen få timer)
En bue som er marginal (og for å ha best mulig kast skal en bue være litt marginal, ved tiltenkt bruksområde) vil da kunne bli for stiv og derved knekke eller ta skade hvis den blir brukt i kald tilstand. Men bare hvis den er (for) marginal i utgangspunktet.

Det var teorien "min", jeg har nå uansett skutt ute i -8/-10°C mange ganger etter å ha hatt buen på ryggen i timesvis og en gang i -30, men da hadde buen stått i kanskej + 5°C.

K
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Hvis man "skyter inn" buen, dvs lar den få jobbe litt sånn forsiktig før man skyter med den så kan den brukes også når det er så kaldt at hvis du da er ute for å skyte så er du gæern.

Litt strekk og tøy for å si det sånn før den trekkes opp gjør susen. Det er nok grunnen til at Truls knakk buen som hadde stått ute. Her gjelder samme regel som når du skal lage bål på vinteren. Et raskt bøy så knekker veden. Jobber du med den så knekker den ikke like lett.

SÅ! Hvis noen har tenkt å fryse ned buen for å teste den uten å la den gå seg litt til ender nok opp med skikkelig jålete opptenningsved.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Leste noe morsomt her forleden i den danske "Bueskydning" fra 1948.
Hvor mange pund er buen din på i minus 15 og i pluss 30. Er dt noen som tør prøve? :D
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hvis du ordner litt frost her på regnsiden, så melder jeg på buene mine :twisted:
Må jo tåle såpass, hehe 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Har du ikke en laaaaaaaaaaaaaang fryser?
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Befrysning og andre bueemner

Legg inn av haro »

He he.
Godt poeng i grunn. Det er vel de færreste fryserne som lengder(rommer) en langbue egentlig??? Eller??? :D
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Svar