Korea... info trengs...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Okseøyets venn
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 16 jun 2006, 01:17

Korea... info trengs...

Legg inn av Okseøyets venn »

okok gutter! trenger litt hjelp her... har to rimelig viktige ting som dere kan hjelpe til med (om dere gidder da selvsagt). Det som er greia er at jeg skal til WTAF (world traditional archery festival) i korea 12.-15. mai. Å de korea gutta vil gjerne ha litt info på forrhånd om Norsk bueskytterhistore. De vil helst vite så mye som mulig, å om hovrdan vi trener. Så derfor trenger jeg dere. vet at dere har bedriver masse fesetelige ting (som å skyte på kjøtt osv.) så om noen kunne sende meg link til noen sider der d er både bilder å tekst om allskens festelige ting dere har gjort med pil å bue eller bare pot bilder her, alt funker! å en del info om gammel buesytting her i norge. har allerede inkludert Olav Trygvasson og Einar Tamaskjeves festelige histore og jeg har den artikkelen skrevet i levene histore som var for litt siden om de samme gutta. så jeg har litt å starte med, men hadde ikke skada med MYE mer!!!

tusen takk for alle svar! Joakim Taraldsen
god skyting alle sammen! hilsen Joakim!
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Det var ikke noe lite spørsmål, men vi får se hva vi klarer å raske sammen. Kanskje dette blir starten på Den store oversikten over norsk buetradisjonTM? Det er vel foreløpig ikke skrevet så mye om det levende tradbuemiljøet i Norge utover det som står på dette forumet. Truls Erik Dahl (aka Torgisl Reidarson) har vel skrevet noe, men det har jeg ikke oversikt over.

Her er en liten artikkel om jakt med bue på fjellet i steinalderen.
Jørgen Bøckman
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Så flott at du kan dra.

Har du fått slik invitasjon hvor du skal bringe med gave
i form av en lokal bue og piler?

Hva slags bue vil du i så fall velge?
Stig Losnegaard
Okseøyets venn
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 16 jun 2006, 01:17

Legg inn av Okseøyets venn »

jarra! har fått d vettu. skal ta med en bue laget av vår gode herr Torske. Må ærlig innromme at jeg ikke er den flittigste buemakeren... er nok en fladbue, med lin på buken, så om hvor historisk sett riktig den er kan nok diskuteres. får håpe gutta der nede liker den alikevel. å pilspissene kommer til å bli type fikse formet eller hva det nå enn heter.

å den linken du sende Bøck, så knall ut! har ikke rukket å lest så alt enda, men var akkurat type sånn ting jeg har lett etter! tusen takk! men det betyr ikke at dere ikke trenger å sende noe mer om noen av dere har :lol:
god skyting alle sammen! hilsen Joakim!
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Sååååååå misunelig på deg nå.
Her er en link om noen som har laget samiske pil og buer etter trad metode
http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTa ... sambag.htm
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Jadda skrev:Sååååååå misunelig på deg nå.
Enig.
Du kan høre om de har flere plasser. Jeg måtte dessverre si nei takk til den jeg fikk så den plassen er kanskje ledig.
Invitasjonene ble bl.a. sendt til medlemmer av ATARN (og registreringen der er akkurat som her på Bueforum).
Stig Losnegaard
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Stig_Losnegaard skrev: Invitasjonene ble bl.a. sendt til medlemmer av ATARN (og registreringen der er akkurat som her på Bueforum).
Hvis du da ikke alt har fått fordi du er medlem der. Glemte i farten at
du bruker rytterbue og sikkert er flittig gjest på Atarn. :oops:
Stig Losnegaard
Svar