Forbud mot store kniver....

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Forbud mot store kniver....

Legg inn av Jacob97 »

Ja.... Lenge siden jeg var her. Og jeg vet det er litt kjipt av meg å bringe noe som minner om politiske diskusjoner hit. Men skitt au, jeg tror dette kan påvirke mange her, dersom noen variant av dette forslaget går gjennom.

Kort oppsummert: Politidirektoratet har forsøkt å finne en definisjon på machete, for å kunne gjøre dette forbudt på lik linje med balisong, stilett og springkniv. De klarte ikke finne noen snever nok definisjon, så de har derfor anbefalt Justisdepartementet å forby alle kniver med bladlengde på 25 cm eller lengre, uavhengig om det er machete, kjøkkenkniv eller Glavakniv. De har ikke presisert hvorvidt sverd vil rammes, men er nærliggende å tro at de også vil falle innunder forbudet.
Det er frist for å sende inn høringssvar 21. februar.
https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... y_RKbBRRGM


Noen av mine tanker om dette (lang tekst, så lettere å lime inn lenke): https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... permPage=1
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av Are »

Godt formulert innlegg Jacob. Jeg trodde først dette var en dårlig spøk. Men den gang ei....

Dette bør jo også spres til blankvåpenmiljøet. Det finnes nok skarpe sverd/lange kniver i Norge. Flere av disse blir jo brukt til testkutting. Men i prinsippet er jo også disse voldsredskaper, og bør i så fall falle inn under dette.

Ljå er jo også en slags kniv. Og de er jolangt over 30cm. Men er det slik at en kniv på 24cm montert på 30cm skaft skal være greit?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av Jacob97 »

For å svare på det siste først:
Slik jeg tolker teksten, er det selve bladlengden som har noe å si. Har du et blad på 24,9 cm montert på et 190 cm langt skaft, bør det være ok. Spyd vil nok derfor overleve.

Antok at en del her har flere kontakter i blankvåpenmiljøet enn jeg har, hvilket var en av grunnene til at jeg publiserte her. Jeg kommer også til å sende inn et høringsvar - selvfølgelig - men det vil ha mye større effekt om jeg klarer å mobilisere så mange som mulig så tidlig som mulig, hvilket er resterende grunn til jeg deler tankene mine her også.

Er derfor veldig fint om dere sprer dette videre til alle dere tenker kan rammes på noe vis, uavhengig om det er sverdsamlere, jegere, håndverkere eller en kokkevenn av familien. Dette forslaget slås ned så tidlig som mulig, med et så stort spekter av folk og bruksområder som mulig, så diverse yrkespolitikere og -byråkrater forstår at ting er litt mer komplisert enn det først kan virke.

NL bør sende inn høringssvar som organisasjon, og bra om flest mulig av medlemmene gjør det privat også (samme gjelder selvfølgelig for alle andre, lignende organisasjoner og forbund).
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av Bowman »

Bra jobbet Jacob. Vi trenger å svare på dette. Mulig jeg formulerer noe i samarbeid med Tunsberg Historiske skyttere. Lansene bør også svare på dette.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av olethearcher »

Dette er et helt utrolig tullete forslag, håper det aldri går igjennom. En god tekst du har skrevet Jacob og veldig bra du tar tak i dette! Jeg sender inn et personlig høringsvar. Så får vi håpe fornuften seirer..
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av Sturlabuer »

Intensjonen bak forslaget er bra, men...
Dette er nok et tullete forslag som rammer veldig mange i hele landet, selv om det egentlig er ment å ramme et ganske så lite
miljø i én by.
Det finnes allerede, som også påpekt i forslaget, en lov mot å bære kniv på offentlig plass. Og siden dette gjelder noen som
allerede har tatt et valg og bryter mot denne loven og andre, er det neppe å forvente at de vil følge dette nye forbudet heller.

Og hvis man ikke får kjøpt noe slikt, er det ikke vanskelig å lage selv med et stykke metall og en slipemaskin.
Regner ikke med at de gidder å smi... Det finnes jo også så mange andre typer våpen som kan brukes i stedet,
så det vil jo ikke ha noen effekt som jeg kan se.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Forbud mot store kniver....

Legg inn av Skaukraft »

Det er skremmende når profilerte politikere som noksagten Jan Bøhler står i riksdekkende media og gjentar den samme kunskapsløse løgnen igjen og igjen; "det finnes ingen historisk eller tradisjonell bruk av macheter og macheteliknende gjenstander i Norge".
Kunskapsløsheten er tilsynelatende bunnløs....

Enkelte politikeres ønske og vilje til å detaljkontrollere et hvert aspekt av private menneskers liv og virke er langt mer skremmende enn desperadoer med skarpslipt flattjern.....
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Svar