Hva gjorde du i dag 2019

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Fikk tilbud i ettermiddag om å se på noe barlind som var felt i forbindelse med ei kraftgate. Er spent men er forberedt på at det kan være noe buskete greier som egner seg lite til buebygging. Skal på tur i morgen :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Are »

Jæger skrev:Fikk tilbud i ettermiddag om å se på noe barlind som var felt i forbindelse med ei kraftgate. Er spent men er forberedt på at det kan være noe buskete greier som egner seg lite til buebygging. Skal på tur i morgen :D
Husk at barlind også kan brukes til annet enn buer. Er det noe litt dreieemner, knivskaft e.l. Selv har jeg erstattet en del i et vindu med barlind. God råtemotstand.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Det er sant, Are. Og esker med skyvelokk kan man spikke, Lurz er lang på vei med sitt prosjekt.
Barlind vokser ikke akkurat på trær...eller, det gjør det jo...men det er ikke noe man har ubegrenset adgang til!
Og skulle det være halve bueemner så er det bare å skjøte :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Barlindbonanza!

Det merkes at trærne har stått med svært gunstige vekstforhold. Rikelig med lys, varme og vann gir store årringer og til dels abnormt mye kvist. Det var to plasser som det var felt barlind i ledningstraseen. Den ene var på myr. Dette var veldig fullt av forgreninger og store kvister. Et stort tre var egentlig ikke mer enn en kjempediger busk. Den andre plassen var litt mer karrig og her hadde de fått mer preg av å være små trær men også her ganske hurtigvoksende. Mye godt virke har gått til spille, det ser ut som alt er felt da snøen var på maks for et par uker siden. Meterhøye stubber begge plasser. Uansett, en opplevelse av de ytterst sjeldne. Nå blir det spennende å se om det er duganes virke eller ved vi har dradd ut av skauen!
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Vinkelen får disse til å fremstå som korte men de fleste er 2 meter og vel så det :)

Bilde
Det ser ikke ut som de har hatt buemakeren i tankene da de herjet her...




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Ulterion »

Det der såg jo vilt ut! :D
Får kryssa fingrar og tær!
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Satser på at det gir greie buer. Ikke førstevalg til bøse krigsbuer men trolig bra til hverdagsbruk :)
Et spedt forsøk på gjenytelse til grunneier og forhåpentligvis buemateriale for kommende generasjoner - rundt 100 stiklinger satt ut på lokaliteten og nesten 50 på heia hos meg. Om bare en klarer seg så er jeg glad. Håper at fullmånen i natt gir god grokraft.
Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Are »

Godttiltak. Her i området blir små barlinder beitet i stykker av rådyrene. Får håpe detgår bedre hos deg.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av HEO »

Fin fangst, Jæger. Tok dere med noe av kvisten? Mer utfordrende å lage bue av kvisten på barlind enn av stokken. 8)
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Jepp, vi plukket noen få greiner og en del korte biter av vandaliserte stammer før vi fant den andre plassen med mer ordentlig utseende virke. Kjekt å ha med TKH som er dreven i gamet. Jeg så potensielle indianerbuer 'overalt' og de mente han at man finner nok av når en skal hente lange emner ut av stokkene :)

Jeg kunne ikke dy meg for disse greinene, spesielt den tynneste. Pekefingertykk i rotenden og som lillefinger i toppen etter barking. Kan bli en barnebue med karakter.
Og så var det artig å se ei grein som hadde slått rot i enden og som det hadde begynt å vokse små trær opp fra
BildeBilde
Sist redigert av Jæger den 22 feb 2019, 21:39, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av HEO »

Buespikking hos Bowman i går, hoser i dag:

Vi kosær vårs med spikking og fyrstekake!
Bilde

Årringjakt på ask:
Bilde

Jæger: Barlindkvist øverst i bildet.
Bilde

Bilde

Toskaft: Delvis diagonal klipp
Bilde

Kypert: Delvis diagonal klipp
Bilde
Sist redigert av HEO den 22 feb 2019, 21:40, redigert 1 gang totalt.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Heftig hoseproduksjon, blir skikkelig åletrange og formsydde ser det ut til! Hvordan lager du malen/'pluggen'?
Og så synes jeg å se en vordende Hedeby av bøs styrke der.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av HEO »

Pakker leggen inn med plastfolie og avslutter med gaffatape.
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

Ser profft ut :D
Det må vel klippes ved kne og ankel for å få den av, så tapes sammen og rigges med stang og fyllmasse? Jeg lurer på om en kunne klippet hele veien midt bak og brukt den til å lage en mal også, bare legge til sømmonn?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av HEO »

Skulle vel gå det. Men det er like lett å sette stoffet fast,tråkle opp og dra det av etterpå. Jeg har en mal som er klippet ut av et buksebein av typen "slim fit" olabukse. Brukte det på de første hosene jeg laget. Klippet da en rett klipp bak fra ankel og opp.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2019

Legg inn av Jæger »

I dag kom jeg hjem fra ei fantastisk trivelig helg i Moss. Passelig sliten :)

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar