Hva gjorde du i dag 2018.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av nidrinr »

Helvetes autokorrekt! Sku skrive "grankvister". Ikke "fra kvister."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Absolutt noe jeg må prøve, fin metode til kjapt laget bue på tur i skauen.

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Tomduly »

Hei noen som vet om det er noen som helst trad buer å få fatt på i hellas?(rhodos) på ferie der...er det tradisjon for dette på noen av disse øyer?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Lurz »

Litt usikker på hva du mener. Om noe sted å få kjøpt bue, eller om de har en tradisjon eller et levende tradmiljø?
Ang tradisjon så var Kretiske bueskyttere navngjetne i antikken. Søk "Kretan archery" på engelsk wikipedia.
Fant denne lenka på paleoplanet til et miljø, kanskje:
https://www.tapatalk.com/groups/paleopl ... 55979.html
Butikker? Hakke peiling :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Tomduly »

Lurte helst på om noen av øyene i hellas hadde noen form for gammel trad. ang. trebuer..hadde vært moro hvis man kunne se hvordan de lagde buer her..finner ikke mye slikt på nettet....noen som har vært i hellas og funnet noe slikt? Thh
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Har du konkrete reiseplaner - tid og sted - eller vil du legge opp etter hva som eventuelt finnes?
Google gir ikke mye men fant en organisasjon som tuster med historisk, gresk bueskyting - Koryvantes Traditional Archery Society. Så fant jeg Greek Centaurs Horseback Archery på facebook. Kanskje noen av de kan hjelpe deg videre? Når det er sagt så kan det virke som at i 'hele verden unntatt Norge' så kokes historiske buer sammen i ei gryte med både pilhyller, plast og glassfiber.
Noen søk etter longbow/self bow/wooden bows etc. i kombinasjon med greece, greek, hellenic og så videre ga meg lite eller ingenting.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Lars Jensen »

Ettersom det er SYKT lite aktivitet på forumet om dan', legger jeg bare ut et bilde. Kjedelig, men noe er det. Tester Gullet på et jorde i Hurum. Ikke de store lengdene, men kjenner at det virker. Høstsola og alle de vakre fargene blir bare rein bonus...
Bilde

Kom dere ut og skyt med bue, folkens!!!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Pent, Lars!
Jeg skyter men spikker lite for tida. Skal prøve å skjerpe meg på forumaktiviteten!
I går hadde Thor Kristian en fin en på treninga Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Oddbjørn »

Fine bilder.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Kom over en bustete abekatt i skauen i dag. Nydelig temperatur i sør BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Lars Jensen »

Herlig bilde, Tor Bjarne!
Var også en tur i skogen i dag, besøkte en jernaldergrav rett opp i skogen her. Laga en 30-punder av en einerpinne som var tørka, mosegrodd og død. Pil med gås hadde jeg fra før. Moro med einer som kan plukkes rett opp fra rota, formes og skytes. Dralengde på 28" var ikke noe problem.
Legg merke til den store steinen til høyre i bildet bak buen. Visstnok en ¨ankerstein¨ til det hinsidige som går igjen i flere funn.
Fulltrekksbildet er tatt litt lengre inn på skauen på en gammel hustuft, fraflyttet på tidlig seksti-tall og ryddet ifm tømmeruttak. Vestvendt, høyt og fredelig. Den som hadde hatt noen mill på bok.....
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Ojojoj, flott bue og historietime. Likanes lesning og gode bilder :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av HEO »

Fine bilder, karer. Har hatt et besøk av en forumbruker, Loke, idag. Har fått klyvd litt også. Hegg og villkirsebær er i samme slekt, men der går skillet. Første heggen jeg har klyvd, og det var en seig J.... Villkirsebær er noe helt annet: (Blir det slåpetorn til neste år, har jeg fått med hele slekta! Blir nok en liten karaktersak av den siste, for den finnes mest som busk-kratt her)

Hegg:
Bilde
Villkirsebær:
Bilde
Bilde
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av Jæger »

Har lite erfaring med dette her, har gått mest i plank og pinner så jeg uttaler meg på tynt grunnlag men synes det ser bra ut, HEO. Jeg har tilgang på en bit eldre barlind (Taxus Baccata) som må kløyves og fingerskjøtes. Er bandsag innafor eller bør det kløyves med kiler - i så fall - forutsetter dette at emnet er relativt ferskt?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2018.

Legg inn av HEO »

Hvis du har mulighet for å kløyve med bandsag, ville jeg gjort det.
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar