Identifisering av treslag

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Identifisering av treslag

Legg inn av Øyvind »

Da jeg var på emnespeiding i går kom jeg over en del slike trær. Hva kan det være for noe? Jeg håper på alm, men har mine tvil. De fleste ble funnet i elvekanten. Her er et par bilder:

Bilde
Bilde
Bilde

Ask er i hvert fall bankers, og denne leggen ble merket for hogst litt senerere.

Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Jæger »

Fersk selv og har vært i tvil mange ganger men blad på bilde 1 og barken på bilde 2 minner meg mest om hassel.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Are »

Har nå akkurat dobbeltsjekket med vårt ene tuntre - alm. Er du på jakt etter alm finnes en del kjennetegn som gjør at du enkelt kan skille alm fra hassel. Begge bladtypene er sagtakket. Almebladene har pels/skjeggstubber på oversiden av bladet. Prøv å dra fingeren over oversid av bladet. Kjennes det helt hårløst ut er drt ikke alm. I tillegg skal du se på der bladet treffer stilken. På almeblader er dette alltid assymmetrisk. Festet på den ene siden er alltid høyere opp enn den andre siden. Samme tre varierer med høyre og venstre side lengst opp på stilken. Er høyre og venstre siden av bladet mot stilken likt er det ikke alm.
Håper dette hjelper deg i klassifiseringen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Øyvind »

Jeg mener bladene var ganske glatte på oversiden, men skal dobbeltsjekke. Det kan jo være hassel, men så ikke spor etter nøtter. Noen av trærne var også ganske store. Den hasselen jeg er vant med fra Haugalandet vokser som regel i klynger og blir ikke veldig stor. Mer kratt enn trær, og mener barken også er noe glattere. Det kan jo være lokale forskjeller.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Are »

Men bladet på øverste bilde er definitivt ikke alm. Det er mer eller mindre symmetrisk ved feste mot stilken. Holder en knapp på hassel.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Oddbjørn »

Bladene på bilde nr 3 synes jeg er Or.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Sturlabuer »

Enig med Oddbjørn! Jeg synes alle ser ut som or.
Jeg ser i alle fall ingen hassel på bildene.
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Identifisering av treslag

Legg inn av Øyvind »

Ja, or må det være! Jeg trodde jeg hadde kontroll på or siden det står en svær der jeg vokste opp, men trærne på bildet må være gråor. Det jeg forbinder med or er nok svartor.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Svar