Rognasal

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Rognasal

Legg inn av Gooseman »

Bilde
Noen som har testa rognasal som buemateriale? :) Oppdaga det ute i skogen her nå når bladene har begynt å komme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Rognasal

Legg inn av nidrinr »

Om det er det samma som eller ligner Svensk Asal så er det bra.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Rognasal

Legg inn av Harald »

Jeg ville ta utgangspunkt i egenskapene til rogn når det gjelder asal generelt. Svensk asal skal ha veldig høy tetthet i veden men både den og rognasal er hybrider mellom rogn og andre asalarter så forskjellen er muligens ikke så stor. Trivia: i Norge skal det finnes 13 arter asal hvorav 7 antagelig er endemiske. Asalfamilien er et virvar av arter og hybrider og de forskjellige kan nok ha forskjellige egenskaper. Den er nok uansett ikke noe dårligere enn rogn.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Rognasal

Legg inn av Gooseman »

Skjønner. Etter å ha lest litt på nett så skal det være en hybrid mellom rogn og svensk asal/ eller muligens annen asalart. Men det er jo som sagt et virvar av hybrider i asalfamilien ja. Ikke ordentlig kartlagt.
Men viss svensk asal skal være så bra, så er det jo interessant å prøve denne rognasalen. Jeg får se om jeg finner et bra emne. Er som regel små trær med litt krok..



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Rognasal

Legg inn av Gooseman »

Da var treet på bildet felt. Eneste jeg fant som var noelunde rettvokst. Resten var krok eller små. Skal gi "utfyllende" rapport når det er blitt bue om et år eller to ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar