Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Oddbjørn »

Harald, jeg har hugget ask siste uka og nå er det passe tid her i Vestfold, barken slipper lett. Man får prøve seg fram. Skulle treet så vidt ha begynt å vokse vårved ligger det bare som et tynt blødt skikt som siden går vekk med lett pussing.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag ble det en spontan svipptur til Kviljo for å handle litt livsnødvendige artikler som ny vekt, fjær, lim og diverse pilspisser og en leggsene (fra hjort?) til surring av smidde spisser med tange :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag har jeg plukket ramsløk for første gang. Har hørt om en plass i nærheten, tok sykkelen og putta sånn i tilfelle rottefelle. Jaggu ser det ut til å være rikelig med både ramsløk og hassel hvis jeg ikke tar feil. Det er nedi ei kløft så det vokser ganske langt og pent. Fikk med meg et par tålig rette og sykla etterpå forbi en fin busk :-)

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Nice. Blir det flere nydam av de?
Kan se ut som det er alm som vokser til høyre på siste bildet :) .. men vanskelig å si noe sikkert


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Takk for tips, lurte på om det kunne være alm i nærheten men aner ikke om det er osp, knupp, dansk fjellbjørk eller fransk endeved ;-) Må sjekke den plassen ut når bladene er kommer ordentlig.
Kan det stemme at hassel er vrien å barke? Litt sånn profilert og fibrete under mellombarken. For seint eller tidlig?

Tar sjansen på å smøre lim på ender og de få kvistene som fantes og legge de i boden. Kan fort bli en Nydam til, eller kanskje Thorsbjerg og Hedeby?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Jepp, du får følge med!
Hassel er nok ikke den enkleste å barke nei. Barka av litt tørr hassel her om dagen. Det var var skikkelig pirk...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Håper det er hassel jeg har brukt tid på å skrelle nå! Det beste jeg kom frem til etter forskjellige fremgangsmåter med det jeg hadde for hånden var ryggen på en trofast finnmarking som hadde litt vekt samt en sløv sikling.
Som man ser er det langsgående forhøyninger under barken. Noen som kan si om det er hassel eller søppel?
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Minner veldig om hassel det der med de rillene :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Takker, da har jeg noe å se frem til å bøye på etter hvert. Måtte søke på 'hassel' her på forumet og fikk 31 sider med treff. Det går visst an å gjøre litt av hvert ut av den men den er glad i flat buk og varmebehandling (gjerne med kvaegugge) er et must for å unngå kompresjonsskader - men tåler også rundt/ovalt snitt på buer under 50 pund eller deromkring. Tåler også propellvekst ganske bra, et ganske godt buetre altså.
Nå skal jeg følge med bladene på den eventuelle almaforekomsten og se om det går an å sikre seg litt :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Har hørt den tåler å være krigsbue også! Men har ikke prøvd selv. Har kun laga et par flatbuer. Blir raske saker :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Det ligner på hassel, men nå skal du få et tips: hassel har så tynn bark at den kan du bare la sitte. Når du begynner å bøye bua vil den sprekke og dette av i flak, så kan du slipe bort restene med sandpapir.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Gode greier, repeterte nettopp artikkelen Lurz hadde oversatt i siste Toxofil. Hassel er slettes ikke uegnet til bue :-)
Kan prøve å sanke noen med bark også etter hvert.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Harald »

Flott bakgrunn på det siste sykkelbildet. :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Ja, det rykka litt i tursaga...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Leverte Toxofil til trykking :)
Takk til alle bidragsytere!
"If it breaks you get to keep both parts"
Låst