Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Feil "buer" de øverste da :? ..men dt må vel til...
Takk for besøket i går, og takk for bilde! "Biarkn" skyter igjen etter en omgang hudlim og tlc, så får vi håpe det holder en stund :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Det er da fine buer begge deler!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Jo takk, det gir ihvertfall mynt på kistebunnen ;-)
I går var jeg på arkeologikafe igjen i regi av fylkeskonservatoren i Vest-Agder og foreleser var finske Krista Vajanto som deltok på ute-NM i sommer.
Veldig interessant å høre om tekstilfragmenter fra folkevandringstid, funnet i Oulu kommune. Det kunne se ut som seks lag stoff (ett sammenbrettet plagg eller flere lag forskjellige vites ikke enda) som hadde blitt bevart da de lå inntil en armring av kobber. De er å betegne som forsteinede, om jeg forsto henne rett - de var ihvertfall stive og skjøre.
Det som var spennende var flere ting. jeg skal prøve å fortelle litt men jeg er snekker og ikke spesialist.
Trådene var spunnet av to kordeller og de besto av om lag 15 fibre hver. Dette er eksepsjonelt tynt og det ble fremlagt en teori om at det kan ha eksistert en egen rase geit eller sau som muligens forsvant i Fimbulvinteren sammen med kunnskapen om å spinne og veve så fint.
Om jeg forsto det rett var det 16 til 22 tråder/centimeter mens det vanlige i vikingtid er 10 til 12.
Angående fiberne så er det trolig geit eller sau, håret er hult så det gir en indikasjon men utsiden er slitt så skallene ses ikke tydelig. Sånn jeg forsto det så har man senere prøvd å spinne og veve like fint men det er svært krevende så kanskje fantes det en rase med lengre hår i underpelsen enn hva vi kjenner. Kashmirgeit er visst ikke så langt unna i kvalitet.
Det var også en del å finne om hva tekstilene var farget med, her må jeg innrømme at jeg ikke hang helt med.
Uansett, meget interessant og pågående studie som venter å avgi flere svar og det jobbes jo samtidig med å få studere Snartemotekstilene nærmere og muligens kan man finne likheter?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Veldig spennende å høre om! Tekstiler fra eldre jernalder har jeg ikke all verdens greie på utover det helt grunnleggende. Generelt er jo eldre tekstiler gjerne vevd av tråd som er ganske hardt spunnet sammenligna med moderne stoff. Det gir en mer kompakt, tynn men sterk, tråd. Jeg har óg hørt at en spekulerer på om en lot free felle ulla av seg sjøl heller en å klippe den av, kanskje kan sånne forhold påvirke lengden på fibrene som var tilgjengelig for spinning.
Tidligere i vinter ble jeg kontakta av husflidslaget her i distriktet og spurt om jeg kunne holde et foredrag om historisk drakt og tekstiler i forbindelse med årsmøtet deres. I etterkant av det har jeg fått forespørsel om å holde det samme for en forening til, men da bør jeg kanskje prøve å finne ut mer om dette finske funnet for å få med flere spennende ting fra denne perioden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Interessant område å se mer på, ja.
Ta kontakt med Krista, det er fortsatt prøver til analyse. Trådene som ble vist var hardt tvinnet, tre tørn på to millimeter. Selve tøybitene var under kvadratcentimeteren så det var vanskelig å fastslå om trådene (som var tvinnet både med- og moturs) var en tilfeldig blanding eller for å lage et mønster. Samme farge men forskjellig refleksjon, om du skjønner ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Fikk jobbet litt med bue denne helgen: Barlind 2m, B/D 34/32 i senter. Ikke noe bestemt vektmål på denne. Skal gjøre den ganske ferdig før den skal tillereres, så får jeg se hva den kan ende på(+har en del kvist på utsatte plasser som jeg må forholde meg til)
Bilde
Bilde
Bilde
Også er det litt å se på i skogen også, i dag:
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Flott staur og fin skau :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Det er minst 20 av den edle sorten her.
"For veik, for veik er kongens bue."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Harald »

Du glømte koordinatene. 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Du bor fint til, HEO :-)
Har fått skutt litt i skauen bak huset i dag, blinken og nettet står på jobb så det ble en sekk med diverse oppi. En god økt men det gikk hardt ut over pilene da det er litt steinete... det meste kan fikses, heldigvis. Brukte litt ymse piler så det var utfordrende trening. En blinkmatte til står på handlelista ;-)
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Det der er en av grunnene til at jeg (helst) bare bruker ask fra Ivar til piler: da skal det mye til at det er noe som knekker. I går skaut jeg ei pil gjennom ei låvedør. Som ikke sto oppe. Den sto 15 cm gjennom og måtte bankes tilbake med en hammar, men den er like hel!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

:D
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Hehe tøft. Hvor tjukk er den pila?...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Det høres ut som solide saker, Allan :-)
Jeg har prøvd å legge til sides litt rette biter med tanke på pilskaft da vi lagde askebuer av plank. Men det er veldig kjekt å kjøpe ferdige skaft!

Edit: Stavefeil
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Gooseman skrev:Hehe tøft. Hvor tjukk er den pila?...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det er pila mi det spørres etter: 11/32". For ordens skyld skal jeg opplyse om at den slo gjennom helt i kanten på et av bordene i døra. Hadde den truffet midt i et bord ville den ikke gått så mye gjennom. Jeg ser at den litt knappe beskrivelsen kan gi inntrykk av det siste. Forresten var det et mål å treffe en blink, og ikke døra.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Låst