Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Låst
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Hvis det er er svartor så er det bare å sette igang å lage elektrisk gitar, f.eks en Telecaster eller Stratocaster
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Det er nok lind. Kan brukes til mye det, men ikke buer.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag har jeg skutt litt bue i finværet og kom til å prøve med strengen under haka - var det ikke det godeste Horace Ford gjorde i sine glansdager?
Det gikk ikke så hakkanes galt på stubben på 18 meter. Poenget var at jeg måtte google litt etter økta og der dukka jaggu hele boka opp, transkribert til elektronikk men med illurstrasjoner. Lenke til The Theory and Practice of Archery, by Horace Ford and W. Butt

For de ivrige skyttere finnes det råd for å kvitte seg med kunstig fingerbeskyttelse:
"Constant practice on the harp has been known to enable a lady to dispense with any artificial protection, and to make three golds at one end at one of the Leamington meetings.
Another method of preparing the fingers for naked application to the bowstring is to use them industriously as pipe-stoppers; but as some archers do not smoke, and it might not be easy for a non-smoker to get employment as a pipe-stopper to others who do, a more convenient way of hardening the fingers would be by dropping on hot sealing-wax, and then dipping the finger into salt." :shock:

Jeg tror jeg fortsetter med tab og hanske en stund til ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Hehe tøft.
Jeg har aldri prøvd tab (må lage meg en) men sydde meg en skytehanske i skinn for en stund siden. Men jeg klarer ikke være presis med den. Skyter mye bedre uten hanske. Det går heldigvis greit på 50 pund og nedover, men er seigt hvis jeg skal skyte mye...

Har ellers planta en alm og eik på gården de siste dagene. Får håpe de vokser opp og blir gamle :)
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Langsiktig tenkning på trefronten er bra :-)
I dag har jeg fått prøvd litt forskjellige pil- og fjærkombinasjoner. Det er fortsatt mest å hente hos skytteren ;-) Jeg har en del blanda piler fra Kviljo, synes de er gjennomgående presise til mitt bruk og vel verdt hver eneste krone. Jeg sparer et dusin like piler til eventuelle konkurranser og bruker egne og 'restepilene' til trening i skauen.
Lagde et par med flu-flu, fint svooosj i de :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Det ser ut som de sitter sånn noenlunde der de skal de skal de pilene der, Jæger!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Takk, en god serie med noenlunde konsentrasjon og en del flaks. Bare 15 meter, da.
Jeg lagde et sett med 18 piler til York Round i Vestfold i fjor, det var stive skaft med små fjær og 'slenger' i det som er under 50-ish #.
Pilene til Ivar går som en strek nesten uansett så jeg prøvde å fjære om noen av de stive med litt varianter og nå går de relativt rett og likt de andre. Tenkte at det må sammenliknes på lenger hold men vil trolig gå for ei pil som kan brukes i flere buer. Har et tilpasset sett med 9 piler til 30-punderen med små fjør og riktig spine. Men stivere piler med større fjør fra Kviljo går like bra - vurdert fra mitt ringe ståsted.
Etter hvert skal jeg prøve et sett med askeskaft som du har nevnt til utebruk. Økt vekt men mindre knekk og besvergelser. Det viktigste er vel at de er tålig like i beskaffenhet og vekt? Det viktigste er vel at en har troa på utstyr og skytter.
Nå ble det litt mye snikksnakk, flisespikk og funderinger her, a en god dag alle sammen :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Tja, hvis en vil er det jo mange variabler når det gjelder piler. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at skyttere i tidligere tider har grunna så mye på vekt/ spine/ vekt av spiss/ størrelse på fjør og så bortetter. Så lenge pilene er noenlunde like så går de noenlunde likt. Det holder for meg. Skal jeg oppnå bedre resultater må jeg uansett trene mer, jeg synes det er tull å skylde på utstyret. Det betyr ikke at jeg er fullkomment likegyldig til hvordan pila er, men jeg har funnet "min" form og er fornøyd med det. Litt store fjør stjeler nok litt fart men det kan kanskje rette opp noe av det andre som ikke er så finjustert. Det viktigste, synes jeg, er å stole på pilene og ha en god følelse for hele greia. I det øyeblikket du tviler på at det virker blir det bare bom likevel.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Så sant som det er sagt, Allan :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Bowman »

Er det "Shield cut" på de pilene som går som en strek Jæger? Nysgjerrig. Jeg tror veldig på Shield som en stabil faktor med lite motstand og optimalt design.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Det er skjoldform på de aller fleste, ja. De er om lag 5'' lange og 15-17 mm høye. Jeg hadde noen piler fra Kviljo med skjoldform før vi bestemte oss for å kaste osss på bølgen og delta på ute-NM i fjor. Da måtte det handles litt fler i en fart. Disse hadde samme fasong men 'naturlig avslutning' bak. Jeg synes det er litt fiklete å træ fingrene mellom fjærspisser og streng og klippet de først i 90 graders vinkel. Etter litt skyting bestemte jeg meg for å klippe de til skoldform så alle Kviljopilene mine var like. Det har fungert greit. Ser bra ut og gir meg troa og da kan det bare få en vei :-)
Jeg mener at skjold kontra skjoldform med naturlig avslutning ga en forskjell på om lag 25 meter(eller mer?) med en 55-ish bue på lengdeskytinga under NM. Det var Frode som merket stor forskjell da han skjøt kjøpepiler med forskjellig fjær. Til blinkskyting på kort hold betyr det nok fint lite med blanda drops.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Lånte meg en hest og fikk tatt noen bilder - kanskje det kommer noen til Toxofil:
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Liker! :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Håper det! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag har det blitt litt jobb og en del spikking og høvling. Pilskaft i bjørk, ask, poppel, furu, Douglasgran og Montereyfuru. Bare litt klatter av noe rusk så det blir mye vrak av det som ligger her. Så ble det hurtigspikk av to buer, en time fra plank til pinne :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Låst