Masseprinsippet/massekalkulator

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Masseprinsippet/massekalkulator

Legg inn av HEO »

Jeg har ikke formelen som jeg kan putte inn verdiene. Den har vært diskutert litt her og en god del på andre forumer. Siden jeg ikke har "kalkulatoren"(hadde den på en annen pc en gang i tiden) og lurer litt på hva potensialet til bueemnene/barlindemnene mine kan være, har jeg tatt tabellen i TBB4 og utvidet den til buer opp til 120#. Tror dette er riktig:
F. eks. den bua jeg holder på med nå, 78", som veier ca. 950 gram = ca. 33.5 oz.
Slik jeg tolker det da:
Buen har et potensiale på 120# + hvis den blir tillerert riktig. Hvis jeg da har noen områder på buen, pga. av kvist, etc, som må bøye mindre, vil jeg måtte regne med en del sett allikevel. Likeså hvis den bøyer for lite i grepet?
Og hvis den skal bli 80# på 28", som skal ha masse på ca. 700 gram(ut ifra tabellen), må jeg redusere buen med 250 gram. Vet ikke helt om jeg tør det. Hvis jeg ikke gjør det, vil buen få mer eller mindre sett av det? Eller vil jeg få en tregere bue bare? (Er egentlig bare jeg som tenker litt høyt her.)
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Masseprinsippet/massekalkulator

Legg inn av Are »

Kanskje ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg håper det jeg kommer med nå er relevant. Diskuterte litt med Eirik for en stund siden. Min barlind krigsbue på ca 110# er 189cm NTN og smekkfull av store kvist. Den veier 1209g inklusive strengen. Eirik kommenterte at den var fysisk tung da vi møttes. Hans buer som gjerne er over 200cm og gjerne kraftigere veier rundt 900-950g. Selv hans nye 200# veier under kiloen. Så det virker som massekalkulatoren er litt på bærtur når man bikker 100# på barlind krigsbue.

Min bue er fysisk tung, med den effekten at den er treig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar