Askeskuddsyken

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Askeskuddsyken

Legg inn av Are »

Er en stund siden vi har hørt noe om askeskuddsyken.
Men jeg ser resultatet av den daglig. Dette fordi jeg har noen asketrær i hagen, og sykler daglig forbi en del asketrær. Askeskuddsyken har tatt livet av flere trær, og er i gang medå ta livet av flere andre. Prosessen med å dø, tar noen år. Jeg har hørt at hvis de først er infiserte, dør de. Infiserte trær er lett gjenkjennelige på bladløse greiner, og på større trær, stammeskudd. Et tre i hagen hadde bare blader på småskudd på stamnen , og ikke på greinne i det hele tatt. Vårt gamle tuntre (ask) har tatt kvelden grunnet askeskuddsyken. Dette var et gammelt styvingstre anslått til å være rundt 250 år gammelt. Askeskddsyken ga det en litt bråere død enn det ellers ville hatt.
Det interessante med askeskuddsyken er at treet dør innenfra. Jeg har felt noen av disse træne, og de har begynt å tørke innenfra. Det er fremdeles liv i ytterste del av stammen, mens jeg har opplevd krympesprekker inni stammen. Trærne tørker sakte men sikkert ut på rot.

Jeg vil anslå ca halvparten av aska i området her til å være infisert. Men det dukker stadig opp nye småtrær som virker friske. Så jeg er for øyeblikket ikke redd for å miste askebestanden her. Det er bare trist når store karakteristiske trær dør.

Er det noen som har gjort tilsvarende/andre observasjoner der de bor?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Kviljo »

Har tenkt det samme. Enkelte rundt her er helt døde, mens andre er underveis. Likevel står det flere som ikke ser ut til å være syke. Kanskje klarer enkelte å stå imot? Eller kanskje det bare er spørsmål om tid før disse også blir smittet?

Det ville vært artig å vite hvordan det går i Sverige eller enda lengre øst.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Bowman »

Jeg ser det samme i Melsomvik som er området rundt min arbeidsplass. Store trær dør. Samtidig har Oddbjørn og jeg felt stor, frisk og sunn ask ved gildehallen i Borre. Meget rette og fine årringer og prima kvalitet på forholdet mellom sommerved og vårved. Har ikke sett etter nye askeskudd, men skal se etter dette ved neste tur ut i det fri.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Jæger »

Noe å tenke på, skal følge litt med. Må innrømme at etter jeg fikk et snev av buefeber blir mer kikking på trær når en er på tur.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gjest

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Gjest »

I innlandet har jeg ikke sett noe til askeskuddsyke, men her omkring er ikke ask så veldig utbredt, og de bestandene som finnes er ganske spredt, så smittefaren er kanskje ikke så stor som i områder med mye ask. Tilfeldigvis fant jeg nettopp et område med litt ask i en skogsteig rett i nærheten av meg, og der har jeg tenkt å be om lov til å hugge litt, og da skal jeg se nærmere etter. Jeg lurer på om det kan være et dødt tre på rot nettopp der.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Allan »

I innlandet har jeg ikke sett noe til askeskuddsyke, men her omkring er ikke ask så veldig utbredt, og de bestandene som finnes er ganske spredt, så smittefaren er kanskje ikke så stor som i områder med mye ask. Tilfeldigvis fant jeg nettopp et område med litt ask i en skogsteig rett i nærheten av meg, og der har jeg tenkt å be om lov til å hugge litt, og da skal jeg se nærmere etter. Jeg lurer på om det kan være et dødt tre på rot nettopp der.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av HEO »

Hos meg er det mye ask og mye som er angrepet av soppen. Betraktelig større utbredelse i år enn i fjor. Tilveksten av ask er også stor, så det blir spennende å se hvordan det går.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Sturlabuer »

Her på Hurum hvor jeg bor er det mye av den. Har flere angrepne og døde trær bare i hagen, men også noen helt friske.
Ellers er barlinden i nærheten stadig angrepet av skogsmaskinsyken. Skal se om det er noe å redde, men det meste er benyttet som kjøreunderlag:(
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg går gjerne en tur sammen med deg for å undersøke omfanget av skogsmaskinsyken, jeg :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Oddbjørn »

Noen av grenene har bare noen få grønne blad og skranter tydeligvis. Først alm og nå ask, blir det mer må vi snart lage ospebuer.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Harald »

Jeg tror at ask som art overlever uten problemer. Gamle styvetrær er kjipt å miste men så lenge det rekrutteres rikelig vil det snart oppstå en form for immunitet. Har også sett mellomstore trær som nesten dør og så kvikner til igjen, så en viss form for immunitet eksisterer kanskje allerede. Aska får nok en vanskelig periode men består nok i fremtiden også. I mellomtiden kan vi høste emner med billemønster i buken! :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av HEO »

Ryggen mener du kanskje? Jeg har spart et emne til deg med pent mønster 8)
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Allan »

Det er visst ikke askeskuddsyke som skal bli banen til ask som art, men en billejævel som kommer stadig nærmere oss østfra. Når den når våre trakter blir det værre, blir det hevdet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Are »

Har hørt det samme. Som deg Allan. Det spås at den er like rundt hjørnet. Men personlig krysser jeg fingrene for at aska overlever også dette ondet.
Selv tar jeg om dagen en runde og lager ved av syk ask i hagen. Kvist og løv går til geitene.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Askeskuddsyken

Legg inn av Bowman »

Billejævel fra øst? :shock: Ospebuer kan vi holde på med lenge. De retteste og fineste trærne i skogen er ospetrær. :P Alm har jo klart seg, og det vil ask også gjøre og blir tilgjengelig i begrenset omfang.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar