Film: Birkebeinerne

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Film: Birkebeinerne

Legg inn av Allan »

Den nye norske filmen "Birkebeinerne" skal vises utendørs på Hadeland folkemuseum (med gml. Tingelstad kirke fra 1220- tallet i bakgrunnen for lerretet) og i den anledning er jeg blitt kontaktet av arrangørene for å være til stede og skape middelaldersk stemning. Blant annet ser de for seg bueskyting. Jeg er usikker på hvor god temperatur vi kan forvente 14. februar, men hva gjør en ikke for å være en god ambassadør for historisk bue/ NL?;)

http://mobil.hadeland.no/ski/film/kultu ... -21-109649
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Film: Birkebeinerne

Legg inn av GreenMan »

Også ikke minst vise at kostymefolka til filmen er helt på bærtur
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Film: Birkebeinerne

Legg inn av Allan »

GreenMan skrev:Også ikke minst vise at kostymefolka til filmen er helt på bærtur
Ikke minst det! Nå gjelder jo det dessverre all historisk film og drama: enten er det overpynta og modernisert, eller så er det unødvendig "barbarisk" med mye pels og skinn.:x
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Film: Birkebeinerne

Legg inn av Bowman »

Det er ingen tvil om at mange er på bærtur når det gjelder historisk gjenskapning på film, men disse kunstnerne tenker litt annerledes enn historikere og arkeologer. Jeg driver og ser på Tudors om dagen og er fornøyd med skuespillerprestasjonene og det handler om at jeg har litt mer peiling på skuespill og litt mindre peiling på historiske klær og rekvisitter. Men det forhindrer ikke at jeg irriterer meg over de to scenene som hittil er viet bueskyting. Stripete kalkunfjør er dumt og irriterende på en europeisk pil med story som utspiller seg ca 1530 eller deromkring. Så det er sikkert mye dumt på kostymer og rekvisitter i birkebeinerfilmen også, ganske enkelt fordi regissører gir fullstendig faen og anser det som tøvete og gå ned på detaljnivå når det gjelder dette. Hadde vært morsomt og sett ett realt forsøk på å forene god skuespillkunst og godt arbeid knyttet til kostymer og rekvisitter. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar