Hva gjorde du i dag 2016.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

;-)
Det er en multifunksjonslampe. Nå har jeg ikke plass til begge i garasjen så den ene bor i stua. Er forsåvidt plass til dem på jobb men litt omvei til sjøen. Nå ble den ikke direkte lett å hive med seg heller men skuldrene har hatt godt av et par sesonger uten padling. Neste år...og kanskje med inuittbue av hønn og bein??? Det hadde vært moro å prøve seg på. Du skulle ikke ha noen lenker eler oppskrifter?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Allan »

Jeg støtter Ivar her: kul lampe! Og der tyder på at du har havna i rett miljø. Det kan virke som det er noe korrelasjon mellom buemakeri og pussige interiørdetaljer!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Kviljo »

Det ser ut som om du har brukt skinn på den? Snasen sak.

Har tegninger og bilder av buetypen, men man bør nok en tur på museum for å legge en ordentlig rekonstruksjonsplan. Ville vært et artig prosjekt. Har ikke sett eller hørt om noen som har lagd disse før. I alle fall ikke typen av gevir.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Det er dessverre fattigmannsversjonen - linduk (530g/m2) som er lakket. Får litt selskinn look-alike. Den andre er trukket med seilduk og malt.
Nok om det, disse buene - det er nok en omstendelig greie. "Kabel" nevnes i flere sammenhenger spent over på ryggen; mener det strenger av hvalbarder/-sener og/eller andre saker? Kan det være sånn at det vi bedtakter som bue mere er som et stativ for kabel og streng? Jeg har en rull med rem fra "remmesæl" kjøpt i Sisimiut på slutten av 90-tallet. Den ble kjøpt som emne til tverremmer på kajakkens dekk, kan muliugens brukes til noe buerelatert?
Har forøvrig skumlest litt i denne tråden, en del bilder er dessverre blitt borde langs fiberoptikkens uransaklige veier.

Fant dette bildet av "Uglen" som buejeger, et bekjentskap av Amundsen og Co. da de rotet rundt oppi Nordvestpassasjen 1903-7.
Bilde
Ishis polare slektning?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Hentet tung litteratur hos en serviceinnstilt bokhandler i dag :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av nidrinr »

Mye bra der :)

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Bjørn og jeg fikk skutt oss ei historisk runde på jobb i kveld, stor stas for begge :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
flypilot
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 29 jul 2016, 02:03
Bosted: Birkeland

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av flypilot »

Jeg var en tur i Odderøy hallen, Kristiansand, og fikk fyrt av endel piler på forskjellige avstander.. Traff også på en del andre med mange fine tradisjonelle buer.. Veldig gøy og kanskje noen av de jeg hilset på er her inne på forumet også :)

Desverre ingen bilder denne gangen men skal ta noen bilder neste gang, kanskje også litt video..

Vi sees
Håvard Glad Andreassen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Det høres bra ut, flypilot :-)
Har vært en tur hos Ivar i ettermiddag og hentet det eldgamle, gamle, nye og nyeste testamentet av buebibelen :-)
Og litt annet rusk og rask, blant annet nyheten taperte blinkpilskaft fra Boyton og noen rette med lav spine fra Ivars skafthøvlemaskin. Eller lave med rett spine? :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

...og et aldri så lite bilde:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
flypilot
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 29 jul 2016, 02:03
Bosted: Birkeland

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av flypilot »

Må spare litt til julaften og da ;)
Håvard Glad Andreassen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Ingen fare, mye igjen i sjappa som står på ønskelista. For ikke å si alt som en enda ikke har...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Lurz »

flypilot skrev:Jeg var en tur i Odderøy hallen, Kristiansand, og fikk fyrt av endel piler på forskjellige avstander.. Traff også på en del andre med mange fine tradisjonelle buer.. Veldig gøy og kanskje noen av de jeg hilset på er her inne på forumet også :)

Desverre ingen bilder denne gangen men skal ta noen bilder neste gang, kanskje også litt video..

Vi sees
Hei, så det var deg ja! Velkommen både hit og dit! :D
Du snakka mest med Tor Kristian, han er i langbuelaget, men sjelden her på forumet, og skriver ikke her.
Jeg stod for det meste litt lenger opp på linja med skjegg og asiatisk bue.
Men vi prates nok en annen gang
lars
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Trivelig kveld i bua, med besøk av Lurz. Vi fikk se på pinnen han spikker på og en nydelig sponhøvel.
Så fikk vi skutt litt på blink :-)
Bilde

Edit: Skrivefeil
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Lurz »

Trivlig tur da :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Låst