Hva gjorde du i dag 2016.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av GreenMan »

Ser jo at du har funnet tråden, men koggeret bæres som et bandolær, og oppskriften er en eller annen måte å lime sammen treplater på. På innsiden har jeg lagt inn en kvartrund eikelist i hvert hjørne for å ha mer annlegg å lime mot.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Det er nok måten å gjøre det på, gleder meg til å se det i levende live.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Bowman »

dagsunde skrev:Jupp!
Funnet den i søpla gjentatte ganger, etter at Anne har forsøkt å kaste den! :D

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Lol. Gjentatte funn. Må være en arkeologs drøm. Å gjøre det samme funnet flere ganger i uka. Da blir det arbeidsplasser. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Etter jobb har jeg prøvd å rydde litt i korte og lange pinner. Ser mest ut som en middels fuktig beverdemning toppet med tøyfiller, kopper og kar. Uansett, et gledelig høydepunkt da buenabo Tom Erik med sønn kom på hagebesøk. Den unge knekt hadde prøvd litt bue på speiderleir i England i sommer og ville gjerne prøve litt mer. Ga ham 20-ish einerbua mi og han dro meget pent opp og traff godt på 5-6 meter. Med det fine trekket synes jeg han burde få prøve standardpiler og jaggu taff han godt med de også.
Nå er det bare å håpe at han fortsetter og at faren får spikka ei juniorbue, skal passe på å mase :mrgreen:
Bilde
Far og sønn med standardpiler. Bra trekk på knekten, eller?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

I dag gjorde jeg et fattig forsøk på historisk inneblink ved hjelp av liggeunderlag, tape og maling.
Bilde
Bilde
Bilde
Brukte bare svart tusj som skillelinje

Ble OK, det var var litt i mørkeste laget da jeg skulle prøve. De tre siste rundene kunne jeg bare skimte det hvite og hørte bare når jeg traff...og bomma :lol:
Har forstått det som at det skytes 3 piler på 12, 15 og 18 meter 7 ganger, tilsammen 63 piler. Snitt per serie ble stadig dårligere etterhvert som lyset vle borte. Ble 114 poeng, er det en brukbar start?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
ErikViking
Nybegynner
Innlegg: 24
Registrert: 26 jul 2016, 09:36
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av ErikViking »

Kul blink :) er målene på denne inneblinken 60X60? og hvor stor radius er det på senteret av blinken?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Jepp, 60x60 og midtrektagelet har samme mål som stubben som brukes til historisk runde ute: 24x60 cm. En sirkel på 12cm diameter gir 3 poeng, stubben to og sidene 1 poeng sånn som jeg har forstått det utifra denne tråden.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
ErikViking
Nybegynner
Innlegg: 24
Registrert: 26 jul 2016, 09:36
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av ErikViking »

Takker, da er det visst bare og få handla liggeunderlag :)
Det jeg gjorde i dag var og knekke en bue til, nr 2 på en uke :( Så nå er det tomt for historiske buer her i gården :|
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Det gjelder bare å ikke gi seg! Jeg er fersk selv og har bare tenkt at jeg må legge på i lengde samt være forsiktig med tilleringen. Og bruke en stund på å la buen venne seg til lengre og lengre trekk. De første pilene bare på halvt eller mer i drag.
I tråden jeg lenket til er det enda en lenke - der skriver dagsunde om å bruke 120cm pilmatter til å lage fire av denne blinken. Man kan vel også kjøpe 60 cm - fiks ferdig, bare å streke og male sirkel. Det må prøves.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
ErikViking
Nybegynner
Innlegg: 24
Registrert: 26 jul 2016, 09:36
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av ErikViking »

Det var nok en tillerfeil som gjorde at buen knakk, var en holmegård bue som jeg lagde på kurs i vår. Syns den var alt for pinglete så jeg korta den ned fra rundt 2 m til 170. Da var tilleren heeeelt på tryne ;) så måtte fikse litt på dette og endte opp med ett litt for mykt parti helt inne med håndtaket, var der den knakk under blinkskyting i går. Jeg gir meg ikke så lett, har såpass mye glede av og lage flis nedi snekkerboden at dette skal jeg forsette med :)
Har en sånn Eleven skytematte :http://www.tradbow.no/index.php/blinker ... 133-detail er vell egentlig bare og streke opp på denne + lage hvit senter.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

ErikViking skrev:... Syns den var alt for pinglete så jeg korta den ned fra rundt 2 m til 170. Da var tilleren heeeelt på tryne ;) så måtte fikse litt på dette og endte opp med ett litt for mykt parti helt inne med håndtaket, var der den knakk under blinkskyting i går. Jeg gir meg ikke så lett, ...
Et av de eldste triksene i boka: If it ain't broken, don't fix it! Dette er generelt til alt mulig, og mer direkte enn til buer kan det vel knapt sies ;-)
Bra at du fortsetter med krum nakke, den som gir seg har tapt.
Blinkplata di er jo perfekt, keep up the good work!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Allan »

Bilde

Bilde

Bilde

Hadelands mest ivrige NLere bidro til Hadeland folkemuseums sesongavslutning ved å holde bueskytestand for store og små.
Museet hadde 1500 betalende innafor portene, og vi fikk vår andel og vel så det, som kom innom for å prøve bue og piler.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

Godt arbeid for buesaken der, Allan!
I dag satte jeg opp en brukbar egg på et øksehode jeg fikk her forleden. Det er nok ikke fra i fjor...og ikke i forfjor heller :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Jæger »

I dag har jeg hatt meg en god tur på sjøen og såvidt kommet i gang med laminatbua :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2016.

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Bilde

Bilde

Bilde

Hadelands mest ivrige NLere bidro til Hadeland folkemuseums sesongavslutning ved å holde bueskytestand for store og små.
Museet hadde 1500 betalende innafor portene, og vi fikk vår andel og vel så det, som kom innom for å prøve bue og piler.
Veldig bra innsats Allan og veldig høy Robin Hood hattefaktor. Strålende.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Låst