Hjelp!!!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Hjelp!!!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei.
Har visst søkt om å få bygget inn en skytevegg i en idrettshall som skal bygges nær min arbeidsplass. FRIST 12. OKTOBER!
Nå lurer det kommunale eiendomsselskapet på hvilke løsninger jeg har mtp materialer i veggen, banelengde, antall blinker og så videre. Det hakke' jeg!!
Noen av dere her på forumet MÅ vite noe om dette!!!
Vær så snill!!!
Håndballbane-størrelse var visst greia.

Hjelp....

Lars.... et eller annet....
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Bowman »

Her går det unna Lars. Snart får du kongens foretjenestemedalje. :mrgreen: Jeg ville brukt asfaltplater i veggen. Platene som brukes når det bygges hus. Banelengde har jeg ikke greie på. Søk om så langt du bare kan. 30 meter burde vel holde, men siden dette er et forum for tradisjonelle og historiske skyttere så får du sikkert noen innspill fra trad. gutta snart. Jeg er historisk gutt :D 30 meter holder for meg inne. sikkert i meste laget det også, men da har du litt å gå på. Antall blinker kommer vel an på mengden skyttere. Venter du voldsom rekruttering så klin tell å kjøp inn 10 blinker. Holder sikkert med 6. Etafoam er tingen. Prøv å se for deg hallen til Moss bueskyttere. Ta evnt. kontakt med de. Lykke til.

;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Oddbjørn »

Hyggelig at dere får innebane. Du nevner håndballbane størrelse? I så fall er dere kjempeheldige da en slik bane som regel måler 20x40 meter. Vanlig innendørs skytelengde i konkurranser NBF er 18 meter og så bør det være noe plass bak skytelinja til kaffebordet(viktig) stoler, arbeidsbord, henge klær etc.gjerne en 5m. Langbuelagets innendørs skytelengde husker jeg ikke. Veggen som er bak mattene er ofte laget i vanlige trebord, skal ikke kunne skyte igjennom og helst ikke ødelegge piler. Men tilbyr de en håndballbane størrelse så takk og bukk.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg må si meg uenig med Bowman på ett punkt. IKKE bruk asfaltplater, men gjerne porøse trefiberplater, det er samme fiber som i asfaltplatene, men altså uten asfaltimpregnering. Uansett synes jeg det bør være en trevegg bak eventuell polstring.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Hjelp!!!

Legg inn av Bowman »

Okay da. Plater uten asfalt. Trefiberplate som ikke ødelegger piler. Jeg har ikke noe greie på det. Bare slenger ut masse dårlige råd.. Ikke kjøp ASFALTPLATERoverKJØPTREFIBERPLATERover. Over.

:mrgreen:
Sist redigert av Bowman den 16 okt 2015, 08:04, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for gode råd.
Nå kommer den edruelige delen. Man ser for seg å dele hallen inn i tre separate kammer med bevegelige vegger. Hver del blir da 13 x 25 meter. Tror dere at det er tilstrekkelig med vegg/gulv-beskyttelse i en av delene, eller bør vi benytte to kammer? Dette er bare på tenkestadiet enda både for eiendomselskapet og for meg, men jeg vil jo ha størst mulig plass. :D
Rekrutteringen her nede er potensielt stor og det KAN dukke opp folk med plastbue, men flesteparten skyter historisk/tradisjonelt. Og de som er plasthuer skal vi nok få omvendt :D
Etafoam, er ikke det sinnsvakt dyrt? Var det ikke det vi skjøt på på langhold på Hamar?
Hvis vi snakker med en trelasthandel/byggvarehus vet vel de hva trefiberplater uten asfaltbelegg er?
Er kork et alternativ?

Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Kviljo »

Jeg har ikke allverdens erfaring med hva som fungerer best, men det kan også være en ide å ha opplegg for å kunne stramme opp et pilfangernett bakom blinkene. Et par godt festede kroker i veggene er ikke mye å ønske seg i alle fall. Ca en meter avstand fra veggen til nettet bør være bra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Oddbjørn »

For ordens skyld når vi snakker om porøse trefiberplater så er det ment at dette er skytemattene. De pleier komme i størrelse 240x120cm. Disse kappes i skiver 20x120 cm eller bredere og stables på hverandre i den høyde man ønsker. En 2x8" i bunn og topp med gjengede bolter strammer det hele sammen, se tegning. Dette blir holdbare matter, i TOB bruker vi dem både ute og inne.
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Oddbjørn »

Grunnen til at man ikke må bruke de asfalt impregnerte er man får fanden ikke ut pilene.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Bowman »

Godt vi har Oddbjørn. Ikke hør på meg . [FLUSHED FACE]liker ikke å få en bande med bueskyttere fra nord fylket på døra med bare buer og ber meg bli med for å dra ut pilene. Porøse plater er nok den billigste blinkløsningen.
[THUMBS UP SIGN]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Lurz »

I Kristiansand bueskyttere skyter vi også i en idrettshall. Maks lengde 18 meter. Funker i og for seg fint men det hadde jo ikke gjort noe om det var mulig å få det lenger. Vi setter fram stativer med halmmatter for hver trening. Vi har skutt der i mange år, og lettbetongveggen bak er rimlig perforert, så nå har kommunen fått hetta og forlanger at vi henger pilfangernett bak. :? Det kan være en løsning.
Så har vi et "klubblokale" på en messanin med et fast opplegg med en lang vegg med noe slags harde plater. Foran veggen er det montert ganske tett med matter som ligner på skissa til Oddbjørn, bare at det er noe som ligner ethafoamskiver istedenfor trefiberskivene. Treffer du mellom mattene er det pila di sitt problem. 18 meter der også. Med sofa og bord bak.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei og takk igjen for gode innspill.
Skal i møte med eiendomsselskapet i dag eller i morra.
Så får vi se....
Pilnett og bevegelige rammer med trefiberplater høres jo ut som en god løsning, men en permanent vegg, DET hadde vært noe...

Lars Vegas
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hjelp!!!

Legg inn av Are »

Så lenge det er en flerbrukshall er det sannsynligvis lettere å få gjennomslag for en versjon med pilfangernett og løse matter enn en vegg med porøsplater. Fordelen med løse matter er også at man fint kan sette matter på forskjellig hold. Skal man f.eks. ha nybegynnere kan det være greit å ha matter på noen få meters hold, mens resten skyter på full lengde. Alternativt kan man som vi gjorde i Trondheim noen ganger (få skyttere) sette opp tre blinker på tre forskjellige hold og i rask rekkefølge skyte en pil på hvert hold, for deretter å la neste skytter overta.

Stå på. Innendørstrening gjør vinterskyting litt enklere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar