Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Ingis »

Jeg går med planer om å lage en gapahuk i vikingstil på mitt lille småbruk. Planen var å bygge den med stein som underlag,men historisk var jo å grave hull til stolpene i bakken. Ulempen er selvsagt at tre råtner med tiden. Plassen hvor gapahuken skal stå består av leiregrunn.
Spørsmål: 1. Hvor lang levetid kan jeg beregne at stolpene vil ha i slik leiregrunn?
2. Finns det noen god måte å "impregnere" dem på for å bedre levetiden (tjære, brenne/svi endene i bål).
Takknemlig for gode råd fra dere der ute. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Kviljo »

Kult! Jeg kan ikke så mye om det praktiske her, men vet hvordan et gjennomsnittlig gammelt stolpehull ser ut. Noen ganger kan man se et omriss av den bortråtnede stolpen i form av en stripe kull, som jo tyder på at stolpen har vært svidd før den ble gravd ned. Det er ikke uvanlig å finne kullbiter fra steinalderen, så forkulling er en god måte å hindre forråtnelse skulle man tro. Størrelsesmessig er de ofte ikke mer enn en halvmeter dype fra overflaten, men her er det jo mye variasjon som sikkert har vært avhengig av hvordan konstruksjonen så ut over bakken. Noen ganger har stolpene vært støttet opp med stein som ble kilt ned ved siden av stolpen, men oftest er de bare gravd rett i bakken. I forhold til hvor lenge de kan vare, blir det sagt at husene ofte brant ned med gjevne mellomrom, slik at det nok ikke var noe stort problem med råte. Enkelte ganger er det derimot mulig å se at enkeltstolper sannsynligvis har blitt byttet ut mens huset fortsatt var stående. Samtidig er det jo oftest de store takbærende stolpene man finner, som nok har stått i relativt tørr bakke under tak. Jeg har hørt at husene ofte ikke stod lengre enn 50 år, men det er neppe noe eksakt tall. Vel, det var rask babbel, og egentlig ikke noe svar :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Allan »

Kombinasjonen av treslag som ikke er spesielt råteutsatt med steinforing av sjølve stolpehullet vil hjelpe mye. Hvis bakken i tillegg holdes ganske tørr (tenk drenering og evt overvannsproblematikk) kan dette bli veldig holdbart. Litt grus I bunnen av hullet kan bidra til å holde det noen lunde tørt, litt grus på utsida av evt steinforing vil kanskje bidra positivt óg. Forkulling av overflaten er en god idé, men valg av materialer er første prioritet. Tettvokst furu eller gran er sjølsagt det beste. Or holder ei stund óg, men bjørk råtner i løpet av et par år i bakken. Selje med kjerneved er også brukt en del til stolper, men da my ytterveden fjernes.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Oddbjørn »

Tidligere ble deler av Ospestammer boret ut og satt sammen som vannledninger nedgravet i bakken. Ospeplank ble også lagt rett på jordgulv i staller. Osp er visst holdbart i kontakt med jord. Har lest dette, men ingen personlig erfaring. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Bowman »

Jeg har veldig lite greie på dette, men ønsker å tilføye at jeg har hørt det samme som Oddbjørn. At Osp er et svært egnet materiale i forhold til varighet/holdbarhet når det gjelder råte. Lykke til.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Are »

Osp er velegnet til tørr bruk og nedsenket vann. Det den virkelig ikke duger til, etter min erfaring, er vekslende fuktighet som f.eks. stolper i bakken. De som er på gruppa Tradisjonshåndverk og Restaurering på FB vil kanskje kjenne igjen diskusjonen om bruk av osp. Holder en knapp på kjerneved av eik, barlind eller furu. Sistnevnte er billigst, men holder dårligst. Eik er nesten magisk.
Sørg for god drenering. Leire er guffent underlag. Plasser bygget på et punkt som er høyere enn resten av terrenget.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Oddbjørn »

For å gjøre det enda mer forvirrende og vise hvor "magisk" eik kan være.
Jeg var til stede når det store langhuset på Ribe Vikingecenter ble bygget, solid eik ble satt ned i sandjorda. Jeg spurte om de ikke skulle impregnere på noen måte, men de mente dette skulle stå i 90 år. Nå 20 år senere er det så råttent at det må skiftes ut på en eller annen måte. Men Ingar, hvorfor kan du ikke legge det på stein og ikke ned i bakken? :D
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Allan »

Jeg er enig i at plassering på stein er tryggere i forhold til råte, Men det stiller litt andre krav til bygget. Osp er, som Are skriver, brukbar hvis det er stabilt vått (som bryggepilarer) eller tørt. Hvilke valg som tas må bygge på beskaffenheten til stedet som skal bebygges. Jeg er ganske sikker på at jeg har gitt gode råd - men min erfaring begrenser seg stort sett til et ganske tørt og kjølig innlandsklima. Hvis det er mye nedbør og lite eller ingen frost vinterstid, vil det stilles andre krav til materialvalget.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av nidrinr »

Du sku hatt en prat med Arne Viking. Jeg ska høre litt med han. Han har stått for mange vikingbygg, og er hjernen bak det nye vikinghuset på Tangen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Ingis »

Takk for mange gode innspill folkens. Tømmerstokkene jeg har fått tak i er furu, så reisverket blir nok i det. Ja, planen var jo først å legge det på stein, Oddbjørn, men byggeteknisk tenkte jeg at stolper i bakken er enklere, men i får se.
"Back to nature!"
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Loke »

Her er det litt artig å lese
http://www.dagbladet.no/2012/06/10/tema ... k/22019399

Thomas



Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Stolpehull til "Viking-gapahuk".

Legg inn av Lurz »

Snakka med Helge på Bronseplassen i dag.
De brukte stort sett eik til stolpene til langhuset, gravd ned i jorda med stein i bunn av hullene.. Det har holdt i ca 25 år, men nå er det modent for utskifting. Behandling av endene varierte fra ingnting via olje til forkulling, ingen vesentlig forskjell på hvordan det har holdt seg.
Noen av stolpene var osp, de har måttet blitt skifta før. Jorda der huset står må vel regnes som forholdsvis fuktig.

Det ble satt opp et nytt tak over bålplassen i vår, der står stolpene som på bildet under. Bunnstokken er eik. Er det en tanke? Helge tror det skal holde en stund....

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar