Terrakotta krigerne

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Lurz »

Sett den gamle utstillinga.
Men, oh yea!!!!!!
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Oddbjørn »

Glemte å si at vi var der på søndag når det åpnet klokka 10 og da var det allerede begynt å bli kø, men det er sikkert ikke sånt trykk på hverdager.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Lurz »

Da fikk vi vært der vi også!
Kinautstillinga var jo flott, og Illerup Ådal var vel totalt sett bedere enn den gamle, selv om jeg syns de tar litt av, sånn at måten å stille ut på noen ganger skjuler for gjenstandene, med masse kontraster i lyset og endel tilfeller der gjenstandene blir skjult. Men de har jo så utrolig mye å ta av, så det er uansett masse og se. For min del ble jeg litt inspirert til å få meg et nytt sax etterhvert.

Bilde

Saxer, ildstål, kammer og spenner. Fint å se formen på mer lokale kniver enn de typiske "brokeback-saxene". Har heller ikke sett saxer før med tange som helt tydelig har gått gjennom håndtaket, og har fått en metallplate på baksiden. Lurer på om de kan ha hatt noe foran mot bladet også? En annen ting er at de er stilt ut som om de henger loddrett. Jeg har trodd at saxer som regel ble båret vannrett på tvers foran?

Bilde

En fin brukskniv også

Bilde

Og sverdet og beltet til sjefen, vistnok.

Bilde

Og hadde jeg hatt den barberkniven måtte jeg kanskje vurdert å ta skjegget.....

Bilde

Men er det noen som har mer peiling på Kinesiske armbrøster enn meg som har noen mening om teksten til disse bueskytterringene? Brukte de ringer til å spenne armbrøstene, eller kan det være en misforståelse, og at ringene hører til håndbuer?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Allan »

Fine kniver, helt enig! Gladiusen óg. Jeg trur ikke det finnes så mange intakte slirer til saxer at det er noen grunn til å tru at alle ble bært på den ene eller den andre måten.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Simen »

Tenkte å uttale meg med skråsikker usikkerhet om de kinesiske armbrøstene. Jeg er nesten 98% sikker på at kineserne var tidlig ute med vinjs drevene lademekkanisner. Jeg så flere utgaver av sånne da jeg var på historisk museum i Beijing, men kan ikke huske å ha sett noen ringer i relasjon til armbrøstene.

Jeg vet at kineserne brukte tommelringer til håndbue skyting, og at disse ofte (spesielt blant aristokratiet og generaler) kunne anta nokså ekstravagante utforminger. En trend det er antatt de arvet fra mongolene (rettere sagt en tidligere gruppering fra samme område og med samme kultur, som jeg ikke husker navnet på i farta) etter at disse invaderte Kina og startet ching (?) dynastiet (få skjekke litt navn kjenner jeg).

De "mongolske" rytterne var meget stolte av buekulturen og brukte tommelringer som et status symbol.

Havnet litt off topic, og må kryss sjekke litt detaljer når jeg får pakket ut bøkene mine igjen. Men håper det var av interesse. Så kommer det rettelser snart.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn: Hvor lenge kommer denne utstillingen til å være i Århus? Den er ikke permanent+

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Terrakotta krigerne

Legg inn av Oddbjørn »

Utstillingen om Terrakotta krigerne avsluttes 30 september. Ilerup Ådal utstillingen er permanent.
http://www.moesgaardmuseum.dk/besoeg-os ... dstilling/
Svar