Tradisjionell bueskyting

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Jeg har vært aktiv på forumet siden 2010 og husker at det var flere buemakere og bueskyttere som hellet i retning av tradisjonell buemaking og bueskyting på forumet da enn nå. Noen av de aktive idag har definitivt en fot i hver leir og det er ingenting i veien med det. Men jeg registrerer at det er færre og færre som interesserer seg for glassfiber, pilhyller og plastnokker som frekventerer forumet. Finnes det et forum som er bedre egnet for de som har den mer moderne interessen? Jeg er fullstendig klar over at forumet også er for de med interesse for trad, men jeg synes de glimrer med sitt fravær. Er det slik at det er vrient å ri to hester? Virker som at vi som interesserer oss for den historiske biten med NL sitt regelverk som overbygning har mer enn nok med det og automatisk skriver og gir råd i retning av historisk tilnærming. Det historiske miljøet er lite. Vi har en variert og interessant kalender med aktiviteter. Jeg har alltid hevdet at historisk bueskyting handler om flere ting enn selve bueskytingen og det har jeg ikke tenkt å slutte med. Det er en helhetstanke som handler om håndverk, historie, kultur, sport, idrett(dessverre) friluftssliv og for ikke snakke om sosial tilhørighet. De fleste av oss driter i medaljen men liker å møte folk.
:D
Sist redigert av Bowman den 20 aug 2015, 18:30, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Allan »

Nå har jeg vært aktiv på dette forum et par år mindre enn deg, Bowman, men jeg merker forskjell bare på de åra jeg har vært medlem: det historiske buemakeriet og den tilhørende historiske gjenskapinga (og skytinga) er blitt nær enerådende, mens det tradorienterte er blitt gradvis fraværende. Jeg deler din oppfatning av historisk bueskyting som en kompleks helhet, og all den tid jeg står med begge reimstøvlene godt planta i den historiske interessa, har jeg ikke tatt noe videre notis av at traddiskusjonene på forumet er forstummet. Men når du nevner det, kan det hende du er inne på noe når du spør om det er større avstand, og følgelig vanskelig å få til noen integrasjon mellom de to leirene.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Klokt svart Allan. Du er nok en mer sindig fyr enn meg. :? Det hadde vært greit med noen flere innspill rundt dette. Jeg befinner meg 100% i en historisk tilnærming og synes det er slitsomt når jeg hele tiden må inkludere trad. tankegang for ikke å støte noen bort. For meg er det naturlig å betrakte plastnokker som noe for annerledestenkende uten at noen behøver å bli fornærmet av den grunn. Hva med en egen trad. tråd? Alt som har med trad. å gjøre.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Jacob97 »

Håper jeg forstod deg riktig. Isåfall er mitt svar dette:


Selv skyter jeg med både historisk og trad, og da også med plastnocker. Jeg har ingen problemer med det, hverken her eller i klubben hvor jeg trener. Det kan selvfølgelig ha noe med det å gjøre at treffsikkerheten min er helt lik uansett hvilken jeg skyter med ( :oops: ), men kanskje også fordi jeg har vist dem tidligere at de historiske buene ikke er dårligere enn de moderne?

Når jeg etter trening på 50m i går forklarte hvordan NM og andre historiske stevner foregår, tror jeg tilhørernes respekt for historiske skyttere muligens steg enda et hakk. Bare det å bytte avstand mellom hvert sett i historisk runde var noe de ikke hadde hørt om tidligere, for ikke å snakke om Running Arrow! Det endte faktisk med at flere spurte om hvor disse tingene foregikk, for dette var noe interessant de dessverre ikke hadde hørt om gjennom NBF...


Når det gjelder å separere trad. og historisk på forumet, synes jeg ikke det er nødvendig. Mesteparten av håndverket mitt er moderne piler nettopp til trad. skyttere, og jeg har absolutt ingen problemer med at de vises sammen med historiske. Det samme gjelder forsåvidt buer (selv om jeg lager lite av det...). Som du sa Bowman, dette handler også om håndverket, historien og fellesskapet. Selv den mest hardbarka historiske skytteren må vel kunne verdsette arbeidet som er lagt ned i en pen og god tradbue, selv om den skulle ha glassfiber i ryggen??


Jeg lurer på om grunnen til at den tradisjonelle delen synker, er noe så enkelt som at man har mistet interessen litt. Jeg håper virkelig det ikke er på grunn av den store andelen historiske prosjekter og det historiske "presset". Det er riktig at historiske skyttere ses litt ned på noen steder, og dermed kan føle seg litt presset ut, men det er da ingen grunn til at det skulle foregå omvendt vei her! Ikke at det er mye av det, men det er/har vært et lite press mot de på forumet som ikke skyter historisk... Jeg har merket det selv tidligere - da med at jeg brukte plastnock og ikke "ordentlig nock" - men det er noe jeg slipper nå.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Du har mange fine innspill Jacob og det er godt å høre at du opplever positive tilbakemeldinger fra det moderne miljøet. Jeg tror ikke at noen presser noen i noen retning. Jeg har ikke noen problemer med å anerkjenne produkter som ikke ligger i min gate. Jeg liker mye forskjellig her i verden. Det er ikke sikkert at det er gunstig å skille trad og historisk på forumet, men at det kunne hatt en egen tråd. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES][DIRECT HIT]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Jacob97 »

Mulig jeg setter ting litt på (pil)spissen nå, men mener du altså at mine "historiske" piler ikke skal ligge i samme tråd som mine moderne piler? Hva skulle det være godt for?? For meg virker det da veldig som om det er et forsøk på å skille det historiske og det tradisjonelle...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Hvorfor kan det ikke ligge i en egen tråd? Du trenger ikke være flau over pilene dine. De er kjempefine. Jeg har gitt deg kred. for de mer enn en gang. Men hvis jeg gir et råd på forumet som kun omhandler historisk tilnærming så blir det bråk fordi jeg ikke inkluderer de som holder på med trad. Jeg ville ikke hoppet over pilene dine hvis de lå i en tråd for tradpiler. Men ta det med ro. Dette blir umulig. Det er bare en tanke. Men jeg synes ikke det ligger noe ekskluderende i det å lage noen skiller på det vi holder på med. Jeg tror at jeg befinner meg på et forum som handler om historisk bueskyting fordi over 90% av det som foregår der handler om nettopp historie men så feil kan man ta. Det står at det også skal handle om trad , men hvor blir det av de som interesserer seg for det temaet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg har ikke jaget noen. :(
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av GreenMan »

Jeg har nå opprettet et eget underforum for skyteteknikk og treff og samlinger for tradskytere. Alt som har med håndverk å gjøre - med og uten plastnokker og glassfiber - holdes fortsatt i hånverkern.

Når det gjelder tradskyting - så har jeg aldri hatt sansen for 18 meter FITA, og trives best med å sende piler avgårde i en generell retning. Historiske stevner er for meg mest en konkurranse mot de dårlige resultatene og mot noen utvalgte venner som ligger på samme nivå som meg.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av dagsunde »

Og i år slår jeg deg! ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Jeg kommer sist. Jeg har for tung bue. :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Allan »

Sisteplassen er ikke sikker, Bowman. Jeg er fortsatt med. For øvrig synes jeg Jacob har svart godt og blottlegger gode holdninger mtp en inkluderende sameksistens mellom trad og historisk (IMO). For øvrig synes jeg admin gjør et fornuftig grep ved å lage et nytt underforum. Det er opplagt at skytinga blir såpass ulik at det er urimelig å tru at en skal kunne bli helt "enige" når det gjelder det. Jeg, f.eks,bruker jo et trekk som jeg veit ikke fremmer treffsikkerheta mi -også når jeg er i en konkurranse. Jeg gjør det likevel, fordi min interesse i dette her er å forsøke å gjenskape et historisk fenomen så presist som jeg bare kan. Jeg skal med dette ikke påstå at jeg er et skytteress hvis jeg ankrer 28"pil mot ansiktet- men erfaring tilsier at det er lettere å treffe da (synes jeg). Men jeg er ikke opptatt av å treffe blink for enhver pris (da ville jeg satsa på noe helt annet!).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Bowman »

Jacob er gutten sin. Det bir ryddig slik Stian har gjort det. Jeg et heller ikke så veldig opptatt av å treffe blinken Allan . Ihvertfall ikke midten. Det er helt greit om det er litt på sida. Jeg liker innstillingen din. Skal bli hyggelig med en helg med buer, piler mjød øl vin god mat og hyggelige folk. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tradisjionell bueskyting

Legg inn av Jacob97 »

Den nye ordningen høres klok ut. Da gjenstår det bare å se hvor mye den vil bli brukt :)
Svar