Brukte vikinger fleinsopp?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Brukte vikinger fleinsopp?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Det er en myte med berserkere som har spist fluesopp, og riktig nok fluesopp (den røde med hvite prikker, ikke den giftige hvite) kan gi agressjon som symptom.

Lurer også på fleinsopp, når jeg lå merke til et sted en piltype med "fleinspiss", formet som en sopp med spiss hatt. Så kan dette ha vært noe de brukte? Vet fra ting jeg har lest om væringene i Konstantinopel at de drakk hele tiden, så hvem vet hva annet de puttet i seg, de må ha vært både opium og hashish tilgjengelig.

Så kanskje en mix av disse substansene gjorde dem gale på slagmarken og slåss uten hemning?

Jeg har også lest noe om ptsd og "fight/flight"-instinktet. Altså at de slåss fordi de ikke kan løpe vekk og har dødelig fare som truer livsinnstinktet og andre steder har jeg lest om enkelte som har en nærmest sex-lignende følelse av strid, antar at dette er motiverende nok til å ikke bry seg om liv og lemmer.

Et annet sted har jeg lest om vikingbander som har hylt som ulver. Norrøn religion var influert av samisk sjamanisme, så kanskje berserker hadde lært seg en slags trance og blitt som et dyr?

Jeg kjeder meg litt.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Brukte vikinger fleinsopp?

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet Alv. Jeg har lest alle innleggene dine og ser at du har mye på hjertet. Du har kjøpt bue av Ivar og jeg håper vi får se deg på NM. Det som kan være lurt er å lage deg en tråd hvor du legger frem og lurer på ting om buer og en om piler osv. Da blir det litt mer system. Vi har jo egen snikk snakk avdeling og en om diverse. Du har mye på hjerte og du får vel svar på det meste. Jeg ser at du ikke har fått svar på denne henvendelsen. Vikinger og hallusinogener? Tja, hvorfor ikke. De var jo like gærne som folk idag, hvis ikke gærnære spør du meg. At den røde fluesoppen ble brukt i forbindelse med "å gå berserk" er også noe jeg har hørt, en jeg er usikker på sannhetsgehaltet i det. Prøv å sjekk det ut med en historiker eller en som har greie på folklore, antropologi eller beslektede vitenskaper.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar