Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Legg inn av Alv Vatzdal »

Bilde

Jeg liker at stålet ser ut som tre, så vil jeg åpne opp gapet på slangen mer, og fikse til reptillinser, har lagd en kladd. Og er usikker på de "magiske runene" på skaftet, så kanskje jeg heller lager en tynn rad norrøne runer som beskriver ett eller annet poetisk og krigersk, f.eks. å "kysse øksens munn" som jeg leste et sted. Kanskje hinte til en fortsettelse av slange. mer ornamenter. Det ser ikke ut som en vanlig jernhandel øks, men det er det altså og den er skarp som barberblad.

Så er det noen som mener at noe ser bra eller dårlig ut, dvs konstruktiv kritikk? :D
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Legg inn av Are »

Må trekke litt på smilebåndet siden ordet "snål" betyr "underlig" der jeg kommer fra, "søt" der jeg bor nå, og "gjerrig" i Sverige.

Personlig syns jeg øksa var artig, om ikke vakker. Siden dette er en bruksøks beregnet på treverk ville jeg ikke gitt den henvisninger til våpen, som det å kysse øksa. Det anser jeg bare som smakløst. Jeg ville heller prøvd mer på reptilpreget. Ikke det at jeg vet om det vil funke. Men det er jo flere her på forumet som liker slangeskinn på buene sine.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Legg inn av Alv Vatzdal »

Ja, jeg har tenkt på å få den til å gape mer opp over hele eggen. Og en slangehale nedover skaftet med sånne ornamenter som går under og over hverandre. Liker runer og jeg liker krigerkulturen folk hadde før i landet, men dette blir jo en ren dekorøks, selv om den er skarp nok til å hugge ned et tre på noen hugg. "Smakløs" er sikkert på grunn av referanse til vold, som om jeg lager meg øks for å kverke naboen, men krigerpoesi passer fint til et verktøy som faktisk ble brukt til krig historisk sett. Hadde ikke vært det samme om det var blomster og teddybjørner på den. Den skal være SKREKKELIG til slutt, det er målet :P
Takk for svar. :)

Mvh
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Legg inn av Are »

Smakløst car fordi de fleste økser i dag som brukes til vold er bruksøkser. En våpenøks har en helt annen utforming og det å prøve å få en bruksøks til å bli en våpenøks er omtrent som å montere spoiler på en traktor mener nå jeg :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Har laget meg en snål øks og trenger kritikk.

Legg inn av Alv Vatzdal »

Jaja, synes nå selv at det var en snål og artig øks, selv om den kan kalles bruksøks eller kampøks. :|
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar