... mye løst og lite fast ...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nilstor »

I motsetning til hva mange av dere sikkert tror, er jeg fremdeles blant dere! Mye arbeid og laber inspirasjon har gjort at jeg reduserte på engasjementet vedrørende bueskyting og -mekking det siste halvåret. Det ble ikke stort bedre av at jeg har prøvd å blåse liv i en gammel musikkutdannelse, det har vært mer øving enn buemakeri.

Men nå er inspirasjonen på vei tilbake, og til min store overraskelse oppdaget jeg her en kveld at jeg har ikke mindre enn tre nye buer på gang, en heltre barlind engelsk langbue av et noe kronglete virke (blir kanskje ferdig neste år en gang), et laminertengelsklangbueombyggingsprosjekt, og så viste det seg etter sistnevnte at noe overskuddsmateriale var det nærmest perfekte utgangspunkt for en Howard Hill-kopi. For så vidt betimelig, da jeg solgte min Big Five i vår, og har nesten angret ørlite ...

Så der sitter man da, med prosjekter til opp over ørene!

Noen ord om ombyggingsprosjektet:
Utgangspunktet er en laminert engelsk langbue i - regnet fra ryggen - hickory, valnøtt og jatoba. Jatobaen tålte bare lite kompresjon, så jeg gikk løs med sag og øks og fjernet den. Erstattet jatoba med førsteklasses amerikansk hviteik (herlig tre å arbeide med!). Vet ikke helt hvor tung den blir, får se når den er ferdig!

Så sånn går nu dagan ...

I helga skal jeg administrere bueskytingen på vikingfestivalen på Egge museum på Steinkjer. Stikk gjerne innom, så kanskje dere treffer (no pun intended) nye venner! Har forresten tenkt å ta med meg en stålplate og skyte hull i i ledige stunder. Litt moro må man jo ha!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nidrinr »

Høl i stål er morro! Har etter en altfor travel vinter (travel med alt mulig anna enn buer desverre..), fått rota fram noen "artige" blinker her og. Hviteika har jeg også blitt ganske så gla i. Den tåler mye juling :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

Hyggelig å høre fra deg. Hadde vært hyggelig å møtt deg i en sammenheng. Tar du turen på uteNM? Det er fullt mulig å leie drakt, hvis det er det som er problemet. Jeg ønsker meg flere bueskyttere på NM som trekker tung krigsbue og jeg har hørt rykter om at det er noe som ligger for deg. Are sier du skyter på blink med krigsbue som om det skulle vært en helt vanlig bue. :shock:
Spennende med laminatprosjektet ditt. Jeg har selv et laminatprosjekt på gang med bambus, purple og osage. Har lyst til å lage en litt tung viktoriansk sak av det. En 70 punder på 32 eller noe i den duren.

Ta deg en tur på NM.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nilstor »

Det blir nok ikke noe ute-NM på meg i år heller, høsten er allerede fult belagt. Men lysten har kommet igjen for fullt! Etter noen år med litt raklete skuldre, har jeg gjennom fornuftig trening (tror jeg) kunnet trekke buer på 100+ igjen uten at smertene river gjennom kroppen. Bedre teknikk har også hjulpet godt på. Så nå er det bare å stå på!

Det før omtalte ombyggingsprosjektet er vel i havn, men ble ikke fullt så tungt som jeg hadde satset på. Gjorde en skikkelig brøler helt i begynnelsen, slik at den buen som jeg hadde tenkt skulle bli oppunder hundre, bare ble rundt femogåtti. Oljen er bare såvidt tørr, så jeg har ikke fått begynne innskytinga ennå, men den lover bra. Høstens prosjekt blir en bue på rundt 120@28, har bestilling inne hos Kviljo på rygglaminat, hickory eller ask. Buken blir amerikansk hviteik.

Hva angår det møbeltapetserer Are sier i denne anledning, skal man ta med en solid klype salt. Man kan jo som kjent ikke vite så sikkert med møbeltapetserere, som Ole Brumm antagelg ville sagt ... Men det ER artig å skyte med tunge krigsbuer, særlig når panserbryteren blåser gjennom jernplata og fortsetter på andre siden!

Og så er det litt flaut, da, at undertegnede, med svennebrev som fotograf, ikke har greid å ta noe bilde av ombyggingsprosjektet. Skal se om det kan ordne seg i en ikke for fjern framtid!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

:D Hyggelig om du en gang i fremtiden dukker opp på et NM. Møbeltapetserere er hyggelige folk og Are er intet unntak , men det de sier kan vi sikkert av og til ta med en klype salt. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Are »

I all verden... Hvorfor trekkes faget mitt fram? Jeg har nevnt hvordan Nils trekker buen og dere drar fram at jeg trekker møbler. Jeg er ganske sikker på at det har vært en kommunikasjonssvikt. Jeg har nok kommentert at Nils trekker krigsbuer med en teknikk som minner veldig om den folk bruker til blinkskyting. Dette i motsetning til den vanlige måten å trekke krigsbuer på. Ref. hans 28" på krigsbuer som han ofte har nevnt.

Men som Bjørnar skriver hadde det vært hyggelig å møte deg igjen Nils.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

Du skal være jævlig stolt av at du trekker møbler, og det er bare noe av det du fikser svært godt her i verden. Kremt, det var jeg som begynte, men det var ikke jeg som trakk fram evnen til å trekke møbler. Dette forumet blir litt fattig hvis vi ikke kan le litt. Jeg håper Nils tar det som et kompliment at han omtales som en som trekker svært tunge buer men en slags selvfølgelighet. Jeg synes det er morsomt at noen har beskrevet det på den måten. Det er den som ser som ofte har rett. Faget til Are står det selvsagt respekt av. Jeg regner ikke med at det blir slåsskamp av dette. :lol: Jeg synes kom binasjonen å trekke buer og det å trekke møbler er kult. Are: Du trekker jo både tunge buer og sikkert tunge møbler.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nilstor »

Jeg skulle nok gjerne vært like dyktig til å trekke tunge krigsbuer som Are er til å trekke møbler! :wink: Nå har nok undertegnede forbedret trekkteknikken (vedr. buer) ganske mye siden Are og jeg møttes sist (alt for lenge siden, Are!), nå er det mer skyv med venstre, og langt mer aktiv bruk av ryggen. Og dermed forsvandt vondet i høyreskuldra, som har vært ute av ledd to ganger. Likevel, selv om det igjen trekker opp til NM, blir jeg dessverre ikke å finne på skytelinja.

Og så håper jeg at Are, som var min inspirasjonskilde til å begynne med lengdeskyting og tunge buer (bare MÅTTE prøve å slå hans norske lengderekord!), bærer over med at jeg i et anfall av tankeløshet trakk hans profesjon inn i saken! Sorry, Are!

Og nå har vi kanskje trukket det langt nok ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

Vi har absolutt trukket det langt nok. Det som gjenstår nå er å trekke buene langt nok på NM. Hyggelig om du stiller opp neste år. Apropos Are og krigsbuer. Are er også den som har inspirert meg mest m.h.t til engelske krigsbuer og tilbehør. Men jeg sliter fortsatt med teknikken selv om det definitivt går framover.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nilstor »

Må kanskje vurdere å stille opp neste år, ja, det er jo veldig moro med lengdestevner. Savnet "Lengre enn Laugen" i år!

Hva angår det å dra tunge buer, har jeg brukt mye imitasjonstrening med bagasjestrikk, som har gjort underverkerker med både "skuldervondter" og teknikk. Kostet nesten ikkenoe heller, bare fem bagasjestrikker tilsammen. Anbefales! Må bare passe på å gjøre det riktig hver gang. NB!! Ikke fest krokene i noe, legg strikkene dobbelt og stram en skirem e.l. bak krokene. Stikk buehånda inn bak krokene og trekk i bukta med den andre, så kan du trene uten å risikere å få spennene i trynet. Kan med fordel gjøres mens man ser et godt TV-program!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

Takk for tipset. Har prøvd å tenke at jeg må dra i buene mine hver dag, men det blir mye styr med 240 i takhøyde og hornnokker som lager spor i taket . Langbue er svært lite hensiktsmessig inne. Man gidder jo ikke å gå ut hele tida. Kaldt er det og. Men det høres ut som en plan det med bagasjestrikkene. Foran tv. :D Problemet slik jeg opplever det er at det er uvant å tenke skyv med venstrehånda samtidig som man drar med høyrehånda. Men det er jo egentlig ryggen som jobber mest. Det blir en slags koordinering. Har tenkt at å lage meg en rekke langbuer med 5 punds intervaller fra 60# og opp til 110# også er en mulighet, men det blir mye buer. '
Du bor i Trøndelag? Jeg har lyst til å dra igang et lengdestevne her nede i Vestfold i september og prøve å få det til hvert år. Langt unna for deg, selv med 4 felts motorvei fra Tønsberg til Hamar. Vi har fine jorder her i Vestfold og vi finner alltid ett som er tresket i vår favør. Jwg kjører ofte til Hamarregionen da mange fra miljøet er lokalisert på den siden av Oslo. September neste år tenkte jeg det passer å holde lengdestevne her nede hos oss. Billig å fly med Widerøe til Torp? Der kan jeg hente deg. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av HEO »

:D Det hadde vært interessant, for min del(som aldri har vært med på noe av moroa :mrgreen: )
Sist redigert av HEO den 09 aug 2015, 21:35, redigert 1 gang totalt.
"For veik, for veik er kongens bue."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av nilstor »

Har flydd en del mellom Værnes og Torp ...

Må tenke nøye på dette!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Bowman »

Flott. Du har et år på deg. ;-) Takk for treningsstipset. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: ... mye løst og lite fast ...

Legg inn av Are »

:-) Så bra at trekkteknikken din har blitt sunnere Nils.
Jeg blir jo inspirert til å begynne å trene selv igjen når jeg leser sånn som dette. Det blir langt mer trekking av møbler en buer for tiden.

Kjempebra Bjørnar. Nå gleder jeg meg allerede til neste september. Sørg bare for at det det ikke kræsjer med Kvennin der Per, Stian, Anders og jeg pleier å være :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar