vi kom visst østfra også?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

vi kom visst østfra også?

Legg inn av dagsunde »

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: vi kom visst østfra også?

Legg inn av MalaWolf »

Denne hadde jeg ikke fått med meg. Dritkult funn!

Jeg tror vi kom allestederfra (fra nord sør og vest). Kanskje de første kom fra vest, over fra Doggerland ..? De ville i det minste fint kunne se fastlandet fra andre siden av Norskerenna.

Men vi vet jo utifra funn i Americas at for 20.000 år siden var nordkalotten relativt godt utforska av folk, og det er funn på en øy utenfor California som (et lårbein av et menneske som jeg mener det eldste skjelettfunnet i USA) som beviser at de behersket bruk av båt. Det spekuleres også i en rute sørøver fra Alaska langs sjøkanten. Det er den ruta jeg har mest trua på - ettersom maten ville ha vært ekstremt lett tilgjengelig og å flytte seg i båt er mer energieffektivt enn å vandre over land (i motsetning til den tørre korridoren mellom de to store iskappene i NordAmerika med sine hester som viktigste byttedyr. En annen jævlig kool hypotese er at Europeere tok seg over Atlanteren langs iskanten, sel ville ha kunnet gi mat og brensel på turen over, som også var langt kortere en dagens rute ettersom så mye vann var bundet opp i isbreer på fastlandet. Hypotesen bygger på likhetene i teknologi (fluted bifacal points) mellom Clovis og Soultrean kulturen i Frankrike, samt dateringer av funnsteder (de eldste ligger lengst øst i USA - og ikke minst at den samme redskapskulturen ikke finnes igjen i det østlige Sibir.

Jeg ønsker meg en arkeologisk undervannsekspedisjon utenfor feks Jæren/Lista-området - denne delen av landet som aller først ble isfri. I Danmark har de jo funnet en hel masse under vann .. med litt flaks kan vi kanskje finne noe lignende her hjemme. :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: vi kom visst østfra også?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har lest at det for rundt 100 år siden under en storm ble kastet opp en del myr-masse fra et lag under sanden på Kviljo-strendene (om jeg husker rett). Jeg har ikke sett spor av det selv, men tviler ikke. Det ligger helt sikkert noe gromt under sanden et sted, men man må sikkert ganske langt ned.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar