Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Greblok
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 08 jul 2010, 15:53
Bosted: Skien

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Greblok »

Heisann folkens.

Har lest i dette forumet så øyet har blitt stort og vått (eller egentlig mest smalt og tørt men),
og nylig opprettet en brukerkonto, så det er vel på tide å presentere meg.
Er i skrivende stund nettopp fylt 30, og er bosatt i fylket alle selvsagt skulle ønske de bodde i, Telemark, hhv. Skien.
Har drevet minimalt med trearbeide men har alltid vært litt over snittet interessert i nordisk, og da spesielt norsk, vikingtid.

Bueskyting har jeg heller aldri drevet noe voldsomt med i voksen alder, men interessen og ønsket har vel alltid vært der.
Etter en liten tur på kaupangen i Borre nå i Juli ble interessen kraftig tent igjen av å se flotte eksemplarer på fantastisk håndverk,
og jeg har derfor bestemt meg for å bygge en skikkelig god flatbue i første omgang.
Det kommer nok til å ta noen forsøk eller femten, så jeg kommer nok til å stikke hodet frem her fra tid til annen for å fiske etter råd og vink. :)

Ellers kan der jo nevnes at jeg har drevet med jap. kampsport i mange år, tidligere fullkontakt freefight ([url=http:www.skienkaratekan.com]Kyokushin Budo Kai[/url]),
men nå som årene begynner å dra seg på har jeg gått over til en litt mer stilistisk og helsevennlig stilart, Nanbudo.
Driver også ganske mye med musikk, og jobber som selger for en norsk gitarprodusent ved siden av diverse bandprosjekter,
samt lærer i fotografering/bildebehandling.

Setter stor pris på den hyggelige tonen som er i forumet, så jeg håper og tror at jeg vil trives her. :)
Hoikka
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 18 okt 2010, 11:10
Bosted: Lakselv
Sted: Porsanger

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Hoikka »

Hei

Heter Eskil Hoikka, 16 år og går på allmenn fag på Lakselv vgs i Finnmark. Bor med mamma og en hund.

Er interessert i jakt, fiske, klatring, snø scooter, taekwon-do, data og bueskyting. Har aldri laget en bue, bare noen kniver og en armbrøst. Har nå en billig barne compound bue med 20# fra xxl og planen er å kunne lage en bue som kan erstatte denne lille saken.

Vi er 4-5 stykker her i Porsanger som holder på med bueskyting. Ulempen er at det blir utrolig fort mørkt nå, så det blir lite tid til skyting.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av nidrinr »

-Brannpiler er artigst i mørket :)
Hoikka
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 18 okt 2010, 11:10
Bosted: Lakselv
Sted: Porsanger

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Hoikka »

nidrinr skrev:-Brannpiler er artigst i mørket :)
Det tenkte ikke jeg på.

Så det var en tråd her spesielt om brannpiler :D Får prøve meg på det i vinter.
Gekki
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2010, 14:00
Bosted: Haugesund

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Gekki »

Hei.

Jeg heter Carl Lauritzen, er 30 år og bor i Haugesund. Jobber som ingeniør.

Liker å løfte vekter (har drevet på med det i 12 år nå) og kickboksing, blir gjerne en 6 treningsdager i uken. Har alltid fasinert meg for historie og er, som nevnt tidligere her, født 1000 år for sent. Skulle gjerne hatt meg et skikkelig viking langhus. Elsker alt av norsk (og svensk) black og viking metal. Har alltid hatt lyst å lære meg å skyte med pil og bue og fant ut for litt siden at nå skal jeg ta meg tid til å gjøre akkurat det. Siden jeg er veldig nybegynner så tenkte jeg at første buen blir en mongolsk ridebue og (da jeg holder på å lese Conn Igguilden sine bøker om Genghis khan (fantastisk bra serie)) og litt senere en engelsk krigsbue ( da jeg også leser Bernard Cornwell sine bøker om vikingenes invasjon av England (enda bedre serie). Skulle gjerne lært meg å lage mine egne buer etterhvert også.

Ellers har jeg lest tråden om mjød nøye og satt mine første 25 liter med det, er spent på resultatet :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Lurz »

velkommen til krokbuelaget :D
"If it breaks you get to keep both parts"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av SilentG2 »

Gekki skrev:

Ellers har jeg lest tråden om mjød nøye og satt mine første 25 liter med det, er spent på resultatet :D
Velkommen skal du være, og et godt brygg hører med.. Husket du å brøle ned i dunken når alt var oppi? Dette var viktig for vikingene som trodde at man da skremte unna alt som ikke var rent :)

Og den skikken må man jo følge.. Selv sønnen min på 18 mnd har lært å brøle i mjøddunken :)
Gekki
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2010, 14:00
Bosted: Haugesund

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Gekki »

:lol: nei glemte å brøle. Tenker det setter en liten ekstra futt i brygget dersom det ligger litt urent her og der :D Den ble forresten overraskende god til å være første gang. Fin, ikke for søt og litt syrlig. Nå har jeg bestilt en bok fra England om brygging av mjød så nå skal det bli fart i sakene.

Ellers takk for mottakelsen :D
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Jacob97 »

Gekki skrev:jeg holder på å lese Conn Igguilden sine bøker om Genghis khan (fantastisk bra serie)
Gekki skrev:jeg også leser Bernard Cornwell sine bøker om vikingenes invasjon av England

har lest dem. helt enig! noen av de beste bøkene jeg har lest!
Þambarskelfir
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 06 des 2010, 23:07
Bosted: Melhus
Sted: Meðalhúsar

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Þambarskelfir »

Går stille og rolig inn i rommet- Er det noen som sikter på meg? :-)

Vel vel. Dette er mitt første innlegg i forumet. Jeg ønsker meg selv velkommen. (Takk.)
I en alder av 50+ så tror jeg dette kan være min greie..sånn imellom alt det andre. Spennende forum er det. Spennende mennesker også.
Trivelig!
Jan Egil.
BOM? E itj mulig!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Bowman »

Velkommen. Her er det hyggelig og lav terskel. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Christian »

Lavt over terskelen og høyt under taket! Ganske så romslig rett og slett :wink: Tøft forumnavn!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Odin »

Tenkte jeg skulle skrive noen ord, jeg også. Andreas Bull-Hansen heter jeg. Jeg er 38 år ung og har to barn. Jeg er skjønnlitterær forfatter og hypnoterapeut med egen praksis i Fredrikstad. Idrett har alltid vært en viktig del av livet, og jeg har drevet med styrkeløft siden jeg var i tenårene. Jeg hadde et opphold på noen år pga at jeg brakk nakken i en bilulykke, men er nå tilbake i fin og optimistisk form og planlegger å ta rotta på ungdommen. Age and cunning plans will overcome youth and talent, pleier jeg å si. For ikke å si det gamle knepet med avføringsmiddel i konkurrentenes drikkeflasker... Jeg drev også med muay thai i noen år, men la opp da styrkeløftingen begynte å gjøre meg for tung til å hoppe rundt og slå folk i knollen.

Bueskyting har jeg drevet med i et år nå. Jeg begynte med en trad recurve, men etter et helgekurs i buebygging gikk jeg over til historisk, og jeg har ikke sett meg tilbake siden. For meg er bueskyting og det å lage buer og piler et perfekt møte mellom idrett, kunst, håndverk og åndelighet. Siden bueskyting er en presisjonsidrett i likhet med styrkeløft, opplever jeg at de to treningsformene går hånd i hånd.

Ellers er jeg opptatt av jernalder, historie, keltisk og norrøn religion, mytologi og kultur, noe som kommer til uttrykk i romanene mine. Jeg er for øvrig selverklært norrøn hedning/gærning på Facebook. Jeg har alltid vært engasjert og kjemper for dopingfri idrett, og jeg er avholdsmann. Jeg interesserer meg for naturvern og særlig vern av rovdyrbestandene og har ambisjoner om å få bygget et langhus på tomten min og leve som mine norrøne forfedre. Mine mål for fremtiden er å bli en bedre styrkeløfter, dyktigere bueskytter og bue- og pilmaker, samt å bli enda mer eksentrisk.
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av nidrinr »

Mitt treige topplokk kobla netopp navet ditt.. Holder på med en av bøkene dine nå :)
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Skaukraft »

Tja...
Odd er navnet. Maskinist av utdannelse og skrotnisse av legning.
Havnet her etter å ha lest Maldes masteroppgave om tovedbuer og fikk litt blod på tann.
Har aldri bygget en bue, men har hatt en askkjepp stående tilegnet formålet en 5-6 års tid (forhaster meg ikke).

Får se hvor dette ender.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Svar